Astronomibladet julequiz: Vind en Nexstar 6SE

Fora ASTRO-FORUM OFF TOPIC Astronomibladet julequiz: Vind en Nexstar 6SE

• Dette emne har 51 svar og 19 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 2 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 1291 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 52 i alt)
  • Forfatter

henrik
    Deltager
      • Nova

Hej

De sidste par år har Astronomibladet haft en julehistorie skrevet af Torben Højholt.

Men i år har vi – desværre ligesom KAF – valgt at lave en julequiz.

Dagens spørgsmål er: Hvilken af disse galakseudsnit er mælkevejen?

GÅ TIL konkurrencen her

Bladets sponsorer har stillet en Celestron Nexstar 6SE til 8.500kr på højkant.

Vi har valgt den, fordi den er ligeså interessant som “teleskop nr. 2” som den er interessant for begynder og byboere, og derfor forhåbentligt kan interessere alle.

(Beklager at KAF og vi har valgt samme tema i år)Henrik2008-12-02 14:08:05

Frank Larsen
      Moderator
        • Super Nova

Hej Henrik (og ny quiz bestyrer Torben)

Hvaaa… kommer der et nyt spørgsmål i quizzen i dag (22/12) eller hvad – eller er der gået Julefrokost i Nissebanden???

camilla
        Deltager
          • Giant

Hvordan foregår selve lodtrækningen? Der må være kommet en masse e-mails ind… I kan vel næppe printe det hele ud og smide i en sæk. Hvad har I af smarte løsninger? Er der neutrale vidner Smile

henrik
          Deltager
            • Nova

Hej

Beklager den sene posting

Vi samler alle de indkomne mail i en tilfældig rækkefølge liste.

Listen sendes til en uvedkommende 3’die part der skal stå inde for rækkefølgen.

Vi poster så en tråd her på forum og beder en-eller-andne hoste op med et tal fra 1-10.000 eller hvor mange svar vi nu har modtaget

Henrik2008-12-23 00:41:09

mstauning
            Deltager
              • Black Hole

10.000 det må da være for lidt, selv har jeg indsendt over 1.000.000.000 mails 🙂

camilla
              Deltager
                • Giant

Ja, men din milliard e-mails er kendt ugyldige jvf konkurrencereglerne, hvorfor de er trukket fra. De 24 er mine og ud af 10.000 andre besvarelser giver det en gevinstchance på 2 promille, men det er stadigvæk bedre end Lotto! Smile

mstauning
                Deltager
                  • Black Hole

Damm, vidste at det ikke var smart 🙂

mr.mox
                    • Nova

Lad være med at sende ind! Det er en rigtig dårlig ide!!
                    — Jeg har brug for det her teleskop LOL

nightsky
                    Deltager
                      • Neutron star

Jeg syntes godt nok at det er svære spørgsmål. Den med julemanden hhhmmmm. Mener nu jeg har set at han kommer fra Coca Cola fabrikken…

henrik
                      Deltager
                        • Nova

Det er rigtigt; Hans røde frakke stammer fra en cola reklame i 30’erne. Før det var han rød, gul, grøn, hvid eller grå.

Selve julemanden er en tradition fra vore breddegrader, hvor solhvervet var en stor begivenhed der var forbundet med lysets komme og en kommede – forhåbentlig – frugtbar høstsæson.

Det med “lysets komme” må dække over at de havde for små kikkerter dengang

henrik
                        Deltager
                          • Nova

Og OK…

Den med julemanden var lidt let, men dagens spørgsmål er lidt mere drilsk

mstauning
                          Deltager
                            • Black Hole

Tjae, hvis ellers min PC kunne finde astronomibladets side…

camilla
                            Deltager
                              • Giant

Der er ikke noget spørgsmål i quizzen i dag den 24/12???

mortenb
                              Deltager
                                • Super Giant

Man skal selv gætte både spørgsmål og svar .. Wink

Iøvrigt noget mystisk spam, vi havde her til morgen. Måske DET var årsagen ?

jeppe
                                Deltager
                                  • Super Giant

Jeg kan se, at spørgsmålet er kommet på nu. Men jeg må jo desværre ikke deltage Cry

Det havde i øvrigt ikke noget med spammen at gøre. Det var en kineser, der havde “forvildet” sig herind. Han er blocket nu.

Held og lykke med at vinde i Astronomibladets julekonkurrence til alle!
                                Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 52 i alt)
                                • Emnet 'Astronomibladet julequiz: Vind en Nexstar 6SE' er lukket for nye svar.