› Fora › ASTRO-FORUM › OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI › Astronomi med en håndkikkert
- Dette emne har 9 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 5 måneder siden af camilla. This post has been viewed 588 times
-
ForfatterIndlæg
-
25. september 2008 kl. 21:20 #1313
andreas.vDeltager- Main Sequence
Hej alle.
Når man går i 8.klasse og har mange lektier for, bliver det ikke til meget stjernekikkeri i hverdagen. Har simpelthen ikke tid til at slæbe kikkerten ud og ind. Har simpelthen ikke tid nok.
Jeg har aldrig opfatte en håndkikkert som et redskab som er velegnet til astronomi! Den er alt for lille og samler overhovedet ikke nok lys!
Men her i aften skulle jeg alligevel prøve at se hvad min 8X50mm hånd kikkert kunne præstere. Så jeg greb mit søgekort og kikkert og gik så ud. Startede ud med M-31 og wow! Den var ganske tydelig og rigtig flot! Det var godt nok en overraskelse!Så prøvede jeg M-33. Den var væsentlig svagere, men kunne stadig ses. Så hoppede jeg over til M-13 og den var godt nok flot! Den lignede en svag grå klat tåge. Videre til dobbelt hoppen i Persues! Igen blev jeg virkelig overrasket for den var jo meget tydelig!
Fik også set
M-27
Bocchis hobSå nu har jeg fundet ud af at en håndkikkert også kan bruges til Astronomi! Hvis man bare ved hvad man leder efter!
Mvh Andreas
25. september 2008 kl. 22:11 #1316
camillaDeltager- Giant
Vi havde til aften stjernekiggeraften i Astronomisk Forening for Køge Bugt. Der var en del store instrumenter med, men primært nød jeg også bare stjernehimlen igennem prismekikkerten. Vi havde et helt nyt medlem med, som havde stor fornøjelse af at se Jupiters måner igennem en håndkikkert – omend på stativ. Så jeg er helt enig, prismekikkerten giver nogle gode oplevelser, omend man selvfølgelig får mere at se ved højere forstørrelse og med mere lys.
Jeg var forresten den første der gik her til aften – er spændt på hvor længe de andre er blevet!26. september 2008 kl. 06:58 #1327
Ja den er jo dejlig nem at tage under armen såen en håndkikkert. Også kan man jeg bare være ude i 5-10min hvis det er det man har lyst til!
Virkelig god når man ikke har så meget tid!26. september 2008 kl. 07:27 #1330
jensDeltager- Giant
Hej Andreas.
Der ligger et hæfte specielt myntet til dem der bruger prismekikkert (“IFAS Binocular Handbook”).Den foreligger i PDF-format og kan downloades på følgende link:I højre side på denne hjemmeside, ligger tre hæfter til download der er rigtig gode under emnet “Observing challenges”.specielt den til observation med prismekikkert er et sublimt redskab på de stjerneklare nætter.HilsenJens26. september 2008 kl. 10:29 #1342
mr.mox- Nova
Jeps, at lægge sig i en havestol eller solvogn med en håndkikkert (og et varmt tæppe) er nok en af de mest givende måder at observere på. Bare mængden af stjerner der dukker op, gør at man burde give sig selv sådan en oplevelse mindst en gang om året!Iøvrigt: Det er et rigtig godt link der Jens. Lige hvad jeg manglede!26. september 2008 kl. 10:31 #1343
mr.mox- Nova
Camilla, vi blev vist til omkring midnat, hvor alt var indsmurt i dug. Det var ellers blevet mere klart og helt forrygende vejr, så ærgeligt at man skulle op på job her til morgen og ikke kunne blive ude til 3-4-tiden.
26. september 2008 kl. 20:47 #1372
Super godt link Jens!! Rigtig mange spændende objekter!
Jeg har lige et spørgsmål som ikke omhandler emmnet!Hvor downloader man ekstra Deep-Sky objekter til Cartes Du Ciel??Mvh Andreas26. september 2008 kl. 21:21 #1373
mikkellund- Giant
Her: http://www.stargazing.net/astropc/download.html#cat
særligt denne ftp://ftp.funet.fi/pub/astro/progs/pc/win32/starmap/cdc/cdcneb.exe
der er 40 000 objekter (NGC+IC,LBN,RC3,OCL,GCM,GPN)
MikkelLund 2008-09-26 21:22:30 26. september 2008 kl. 21:37 #1375
Takker Mikkel!
Sikke meget guf der er at hente på sidderne! Her hente en del stjernekatologer ned også.Tak for linketMvh Andreas26. september 2008 kl. 22:23 #1381
camillaDeltager- Giant
Jacob – spørgsmålet er også hvornår Jørgen Albertsen kom i seng og hvad han opdagede forinden. Da vi havde stjernekiggeraften hos ham i foråret, lykkedes det ham senere på natten at fotografere den optiske efterglød af et gammaglimt. Måske har han opdaget en komet denne gang! Der er held i sprøjten for ham, hver gang han har Astronomisk Forening for Køge Bugt på besøg
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Astronomi med en håndkikkert' er lukket for nye svar.