astronomi i tåstrup lokalavis

Fora ASTRO-FORUM ASTRONOMIENS BETINGELSER astronomi i tåstrup lokalavis

• Dette emne har 14 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 3 måneder siden af Frank Larsen. This post has been viewed 178 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • Forfatter

Frank Larsen
    Moderator
      • Super Nova

Der kan komme meget ud af være med her på forum. Tåstrup lokalavis lyttede med da jeg annoncerede mit observatorie og idag havde de så historien på forside og på side 2.

http://www.e-pages.dk/bgmonline_ta/314

Det er en meget lødig artikkel, men også meget overfladisk…men sådan er det ;o)

Jeg sørgede naturligvis for at både KAF, og astronomisk selskab blev nævnt.

munkholm
      Deltager
        • Neutron star

Et fint vink for astronomien, bravoThumbs%20Up

Takahashi FSQ-85ED APO GSO RC 10" SBig 8300M SW NEQ6 pro

jesper
        Deltager
          • Neutron star

Fin artikel, den slags vil vi gerne se mere af. Og så bliver jeg da helt nostalgisk ved at se den gamle blå LX’er igen.

nive
          Deltager
            • Super Nova

Thumbs%20Up

stubbe
            Deltager
              • Main Sequence

Jeg synes det er en rigtig fin artikel – Godt klaret!

hoest
              Deltager
                • Nova

Hej Frank
                Fin reklame for vores hobbyGeek

Lars Malmgren
                Deltager
                  • Super Nova

Ja, jeg synes også at artiklen er rigtig fin!
                  Stor ros til journalisten for at skrive det så let forståeligt og alligevel passende informativt, så alm mennesker er med Clap
                  Og ros til Frank for at tage sig tid til at gøre fin reklame for vores hobby Thumbs%20Up

Frank Larsen
                  Moderator
                    • Super Nova

Jeg vil sende jeres roser videre til Journalisten Mia, som besøgte mig en times tid fredag morgen til et meget behageligt interview. Hun og fotografen var tydeligt meget interesserede, og jeg fik da lige lov til at lave lidt korrektur i weekenden så vi var sikre på at fakta var iorden.

clauskaf
                    Deltager
                      • Nova

Hej Frank

Helt enig med de andre: En rigtig god artikel meget informativ og absolut mere lødig end man sædvanligvis ser.

Hilsen Claus

amelsen
                        • Giant

God artikel Frank.

Bare for nysgerrighedens skyld… din drømmekikkert koster en halv million? Hvilken er det? 🙂

Frank Larsen
                        Moderator
                          • Super Nova

En Planewave Instruments CDK20/24 på en Mathis instruments gaffelmontering samt et QSI kamera. Meget gerne i den nye 700serie der er på vej med fullframe (55mm diagonal) sensorer.

http://www.planewave.com/index.php?page=1&id0=0&id=4

http://www.mathis-instruments.com/

http://qsimaging.com/600series-overview.html

Jeg overvejer lidt at flytte min Meade tubus over på den mindste Mathis når jeg får råd.

amelsen
                            • Giant

Ja hvem vil ikke gerne have en CDK =)

Fork mount alligevel? Tror du Mathis er bedre end fx. sådan noget som ASA?

Frank Larsen
                            Moderator
                              • Super Nova

Ja drømme har man vel lov at ha’Wink

Ingen tvivl om at ASA er gode mounts – men det er EQ mounts. Jeg vil have gaffelCry – de har godt nok en gaffel med teleskop – men det er lige lovlig voldsomt. i nærheden af millionen.

Der er sikkert alternativer til Mathis – men jeg kan godt lide det robuste design og de har mange års erfaring

EQ’ens Meridian flip er særdeles upraktisk når man følger en variabel stjerne eller asteroide en hel nat fra øst til vest hvis det skal foregå uovervåget og kamera orientering ikke må ændres undervejs – desuden er gaffelmonteringen meget mere kompakt og kræver et knapt så stort observatorium. Ekspempelvis behøves spalten i en kuppel ikke være helt så stor.

Nuvel der er ulemper med gaflerne – bæreevnen er et problem og der kan være et problem med frigang omkring NCP – men det er så dejligt nemt med en gaffelmontering og de kompakte catadioptriske systemer SCT, RC og CDK etc. – men jeg tror det er et spørgsmål om personlig preference. en EQ er billigere for samme payload og meget mere flexible – det er nok de to primære årsager til at de er så meget mere udbredte.

Men lige til mit brug, der er gaflen optimal.
                              FrankLarsen2012-11-28 15:31:44

amelsen
                                • Giant

Jamen efter hvad jeg selv kan finde af information og kan læse mig til, så læner det sig meget op af det du selv skriver.. Min egen fantasi omkring et setup i den prisklasse omhandler nemlig ASA ddm-160’eren, som ser ud til (på papiret) og være tæt på det ypperste.

Det jeg så ikke kan regne ud er.. Hvad kan et fork Mount gøre bedre ? Eller er det simpelthen bare et spørgsmål om at du foretrækker det kompakte?

Frank Larsen
                                Moderator
                                  • Super Nova

Det er lige præcis det.

Og så det at der ikke er meridianflip at bekymre sig om.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
                                • Emnet 'astronomi i tåstrup lokalavis' er lukket for nye svar.