› Fora › ASTRO-FORUM › ASTRONOMIENS BETINGELSER › astronomi i tåstrup lokalavis
- Dette emne har 14 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 3 måneder siden af Frank Larsen. This post has been viewed 178 times
-
ForfatterIndlæg
-
27. november 2012 kl. 18:15 #92915
Frank LarsenModerator- Super Nova
Der kan komme meget ud af være med her på forum. Tåstrup lokalavis lyttede med da jeg annoncerede mit observatorie og idag havde de så historien på forside og på side 2.
http://www.e-pages.dk/bgmonline_ta/314
Det er en meget lødig artikkel, men også meget overfladisk…men sådan er det ;o)
Jeg sørgede naturligvis for at både KAF, og astronomisk selskab blev nævnt.
27. november 2012 kl. 20:33 #92918
munkholmDeltager- Neutron star
Et fint vink for astronomien, bravo
Takahashi FSQ-85ED APO GSO RC 10" SBig 8300M SW NEQ6 pro
27. november 2012 kl. 20:38 #92919
jesperDeltager- Neutron star
Fin artikel, den slags vil vi gerne se mere af. Og så bliver jeg da helt nostalgisk ved at se den gamle blå LX’er igen.
27. november 2012 kl. 20:39 #92921
niveDeltager- Super Nova
27. november 2012 kl. 20:50 #92923
stubbeDeltager- Main Sequence
Jeg synes det er en rigtig fin artikel – Godt klaret!
27. november 2012 kl. 21:46 #92924
hoestDeltager- Nova
Hej Frank
Fin reklame for vores hobby27. november 2012 kl. 22:32 #92927
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Ja, jeg synes også at artiklen er rigtig fin!
Stor ros til journalisten for at skrive det så let forståeligt og alligevel passende informativt, så alm mennesker er med
Og ros til Frank for at tage sig tid til at gøre fin reklame for vores hobby27. november 2012 kl. 22:43 #92930
Jeg vil sende jeres roser videre til Journalisten Mia, som besøgte mig en times tid fredag morgen til et meget behageligt interview. Hun og fotografen var tydeligt meget interesserede, og jeg fik da lige lov til at lave lidt korrektur i weekenden så vi var sikre på at fakta var iorden.
27. november 2012 kl. 23:05 #92931
clauskafDeltager- Nova
Hej Frank
Helt enig med de andre: En rigtig god artikel meget informativ og absolut mere lødig end man sædvanligvis ser.
Hilsen Claus
28. november 2012 kl. 09:23 #92935
amelsen- Giant
God artikel Frank.
Bare for nysgerrighedens skyld… din drømmekikkert koster en halv million? Hvilken er det? 🙂
28. november 2012 kl. 10:28 #92936
En Planewave Instruments CDK20/24 på en Mathis instruments gaffelmontering samt et QSI kamera. Meget gerne i den nye 700serie der er på vej med fullframe (55mm diagonal) sensorer.
http://www.planewave.com/index.php?page=1&id0=0&id=4
http://www.mathis-instruments.com/
http://qsimaging.com/600series-overview.html
Jeg overvejer lidt at flytte min Meade tubus over på den mindste Mathis når jeg får råd.
28. november 2012 kl. 14:34 #92941
amelsen- Giant
Ja hvem vil ikke gerne have en CDK =)
Fork mount alligevel? Tror du Mathis er bedre end fx. sådan noget som ASA?
28. november 2012 kl. 15:52 #92942
Ja drømme har man vel lov at ha’
Ingen tvivl om at ASA er gode mounts – men det er EQ mounts. Jeg vil have gaffel
– de har godt nok en gaffel med teleskop – men det er lige lovlig voldsomt. i nærheden af millionen.
Der er sikkert alternativer til Mathis – men jeg kan godt lide det robuste design og de har mange års erfaring
EQ’ens Meridian flip er særdeles upraktisk når man følger en variabel stjerne eller asteroide en hel nat fra øst til vest hvis det skal foregå uovervåget og kamera orientering ikke må ændres undervejs – desuden er gaffelmonteringen meget mere kompakt og kræver et knapt så stort observatorium. Ekspempelvis behøves spalten i en kuppel ikke være helt så stor.
Nuvel der er ulemper med gaflerne – bæreevnen er et problem og der kan være et problem med frigang omkring NCP – men det er så dejligt nemt med en gaffelmontering og de kompakte catadioptriske systemer SCT, RC og CDK etc. – men jeg tror det er et spørgsmål om personlig preference. en EQ er billigere for samme payload og meget mere flexible – det er nok de to primære årsager til at de er så meget mere udbredte.
Men lige til mit brug, der er gaflen optimal.
FrankLarsen 2012-11-28 15:31:44 28. november 2012 kl. 19:53 #92943
amelsen- Giant
Jamen efter hvad jeg selv kan finde af information og kan læse mig til, så læner det sig meget op af det du selv skriver.. Min egen fantasi omkring et setup i den prisklasse omhandler nemlig ASA ddm-160’eren, som ser ud til (på papiret) og være tæt på det ypperste.
Det jeg så ikke kan regne ud er.. Hvad kan et fork Mount gøre bedre ? Eller er det simpelthen bare et spørgsmål om at du foretrækker det kompakte?
28. november 2012 kl. 22:01 #92944
Det er lige præcis det.
Og så det at der ikke er meridianflip at bekymre sig om.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'astronomi i tåstrup lokalavis' er lukket for nye svar.