Astronomi. Hvor kommer det fra?

Fora ASTRO-FORUM OFF TOPIC Astronomi. Hvor kommer det fra?

• Dette emne har 3 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 5 måneder siden af mr. This post has been viewed 469 timesmox. This post has been viewed 469 times
Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter

andreas.v
    Deltager
      • Main Sequence

Hej alle.

Jeg har i Dansk fået en fristil for og har valgt at skrive om astronomi Generelt. Jeg vil komme forbi en lang række emner som fx astronomies “fortid” opståen osv. Hvad man kan se på himlen, hvad amatøre kan bidrage med osv.

I starten vil jeg fortælle lidt om hvor astronomien er opsået og kom til at tænke på. Hvad betyder navnet Astronomi endeligt?

Hvis det er andre der har nogle ideer til emner jeg kunne komme omkring må i meget gerne skrive det

Mvh Andreas

thomas
        • Giant

Hvad med at afsnit om historiske personer:

gallileo, Newton Hubble, Hawkings og ikke mindst thyco

God arbejdslyst

Lars Malmgren
        Deltager
          • Super Nova

Hej Andreas

Astronomiens opståen tror jeg ikke nogen kender, men der er mange spændende historiske emner.
          F.eks. de sydamerikanske indianerstammer (inkaer osv) var fremragne astronomer og de har som de eneste kendte beskrevet mørke områder på himlen (hvor der er så stor tæthed af støv, at stjernelyset blokeres).
          Alle andre beskriver kun stjerner og lysende områder.
          De byggede også kæmpe byer og bygninger, som udviser helt særlige skyggevirkninger på jævndøgn (pyramide, hvor skyggen på kanten ser ud som en slange der kravler op).

Kineserne var de første til at beskrive en supernova!

Nogle mener, at de store pyramider i Egypten symbolerer de 3 bæltestjerner i Orion.
          (måske bevæger vi os over i ikke særligt godt underbyggede teorier her)

Stonehedge er bla. et astronomiske observatorie, solen lyser ind i det dybeste og mørkeste kammer på jævndøgn.
          Mange tror at Stonehedge er den eneste af sin slags, men der findes faktisk flere lignende sten konstruktioner i Frankrig og Belgien. Der har altså være en kultur, måske af druider, på tværs af den Engelske kanal.

Så er der vores Vikinger, som navigerede deres skibe efter stjernerne.
          Men jeg ved ikke hvor meget der er bevist rent historisk… ?
          I det hele taget er astronomien meget vigtig indenfor skibsnavigation op gennem historien.

Der er meget at vælge i mellem Wacko

mr.mox
            • Nova

Jeg mener astronomi kommer at græsk astron nomos som betyder stjerne-lov
            – astrologi skulle komme af astron logia, stjerne-viden.

Hvis du vil vide lidt om astronomiens historie kan jeg anbefale Marlene Flaggas bog Stjernedrømme, som udkom sidste år

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
          • Emnet 'Astronomi. Hvor kommer det fra?' er lukket for nye svar.