Astronørder samles i Frederikshavn

Fora ASTRO-FORUM ASTROTRÆF OG KLUBSNAK Astronørder samles i Frederikshavn

• Dette emne har 0 svar og 1 stemme, og blev senest opdateret for 1 år, 7 måneder siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 468 times
Viser 1 indlæg (af 1 i alt)
  • Forfatter

Torben Taustrup
    Admin
      • Neutron star

Henrik Brask i Frederikshavn havde inviteret til et astromøde uden en egentlig dagsorden – udover spisning og hyggesnak.
      Henrik har et observatorium på terrassen, og det rummer en EQ6-opstilling, hvor han kan veksle mellem sit 12″ SCT og en rigtig fed 6″ refraktor.

Vi skulle mødes kl. 13, så jeg tænkte, at det i den forbindelse kunne være interessant at se Kim Langs observatorium i Klokkerholm på vej derop, så det aftalte vi.
      Det må være Danmarks største, privatejede observatorium. Kuplen er 5 meter i diameter, så der er masser af plads i overetagen.
      Kuplen har motordrev på spalteåbning og drift af kuppel. Når der eksponeres, kan det hele styres inde fra huset.

IMG_8720

IMG_8721

IMG_8723

Efter en time begav vi os til Frederikshavn, hvor de fleste af de andre var ankommet.
      Claus dukkede op lidt senere, og så var der tid til det obligatoriske gruppebillede.

IMG_8730

Der blev serveret et lækkert måltid, som blev sluttet af med Henriks berømte, langtidsstegte flæskesteg – med rødkål 🙂

Sidst på eftermiddagen kørte vi så over til Leif Hugo, så vi kunne se hans udmærkede observatorium.
      Åbning af luge og drejning af kuppel er automatiseret, og det fungerer fremragende. Kuplen er bygget af trekantede flamingostykker som er limet sammen.
      Leif kan styre det hele inde fra huset.

IMG_8725

IMG_8729

Herefter sluttede sammenkomsten, som både var interessant og hyggelig. Tak til Henrik for initiativet.

I øvrigt er det ved at være længe siden, at der er holdt et egentligt ATM-møde. Flemming og jeg holdt et i 2018, og så vidt jeg ved, at har der ikke været møder siden.

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Vedhæftninger:
    Viser 1 indlæg (af 1 i alt)
    • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.