› Fora › ASTRO-FORUM › FORUMNYT, IDEER OG FORSLAG › Astronet dk
- Dette emne har 38 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 2 måneder siden af Bjarne. This post has been viewed 3022 times
-
ForfatterIndlæg
-
29. november 2017 kl. 16:13 #314262
biberadmAdmin- Main Sequence
Der er tonsvis af WordPress themes, som yderligere kan passes til med ‘skins’, men hovedhensynet her er bbPress, da det er dér I tilbringer jeres tid. Og selv om bbPress vil virke med de fleste themes, så vil kun nogle få themes være designet til bbPress. Og her er der ikke helt så mange valgmuligheder. Det er ikke kun design, man skal kigge efter, men primært funktion og struktur. Ideen her er, at vi har taget udgangspunkt i et theme, som er tænkt til bbPress og BuddyPress. De grafiske tilpasninger har vi ikke været så bekymrede for, da de ikke i sig selv er nogen hurdle. Farver, baggrunde og afstande kan altid ændres. Ja, i princippet kan alt ændres, men så ryger ideen med at bruge et theme jo. Så det er funktionaliteten, antallet af skabeloner. Widgets osv. Det strukturelle i kernen. Ikke overfladen.
Og jeg kan ret hurtigt rette skriften på hele sitet eller sætte linjeafstanden ned. Og vi har allerede lavet en del smårettelser som sagt. Men vi bliver bare nødt til at pulje den sidste indsats, så det ikke bliver små ad-hoc rettelser baseret på enkelt-oplevelser eller -præferencer.
Vi har et staging-miljø på serveren, hvor vi kan lave de sidste ændringsforslag. Jeg tænker, at det bliver først i det nye år. Men det er ikke op til mig.
Hvis vi på en eller anden måde kan få et kvalificeret feedback fra jer brugere i en prioriteret orden, så vil det være meget lettere at tage de designmæssige beslutninger. Og husk, at sitet er responsivt og opfører sig forskelligt i forskellige skærmbredder. Så det er vigtigt for forståelsen, om I sidder på en kæmpeskærm, en tablet eller en smartphone.
Dette er min nye signatur. xx
29. november 2017 kl. 16:37 #314263
RudiDeltager- Neutron star
Kunne du få glæde af Bugzilla, Bugtracker eller lignende simpelt system hvor brugere kan indrapportere deres iagttagelser og foreslag til nye ideer? Så er det op til Torben og Bjarne at prioritere så du ved hvad der skal laves først.
/Rudi B. Rasmussen
3. december 2017 kl. 19:58 #314404
Jeg vil stadig gerne invitere til at registrere sig og afprøve astronet (b-rasmussen.dk/astronet). Bare for at se hvad man kan og fornemme look’n’feel af et phpBB baseret forum.
Man bliver (forhåbentligt) ikke lyst i band af “Astro-Forum” bare for at man også benytter et søster forum. Mange medlemmer herinde benytter jo også andre fora, CloudyNights, 2astro forum, astronet.se, astronomie.de osv osv./Rudi B. Rasmussen
7. december 2017 kl. 22:05 #314617
astronet kommer til at blive drevet videre, se denne tråd:
http://b-rasmussen.dk/astronet/viewtopic.php?f=27&t=34
/Rudi B. Rasmussen
7. december 2017 kl. 23:00 #314619
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Hej Rudi
Mht. navngivning af dit nye forum, som etableres i samarbejde med Henrik Rosenørn, så vil jeg mene, at I ved at kalde det Astroforum et alt for tæt på vores etablerede navn, Astro-Forum.
Jeg vil derfor opfordre jer til at finde et navn, som ikke kan forveksles med Astro-Forum.
I øvrigt synes jeg, at det er trist, at de to fora skal til at konkurrere om brugerne.
mvh
TorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
8. december 2017 kl. 05:34 #314623
Hej Torben, du har ret med navnet, det forbliver ved “astronet” indtil videre.
Det er jo ikke meningen at konkurrere men blot lave et forum der er mere som et klassisk forum med et nemt tilgængeligt interface.
/Rudi B. Rasmussen
8. december 2017 kl. 15:45 #314649
9. december 2017 kl. 08:33 #314669
henrik.schneiderDeltager- Nova
Hej Torben
Du har ret i at det ville være trist hvis der blev 2(3-4) konkurerende fora i norden, noget af det som for mig har været fantastisk med den gamle astro-forum.dk var den gode nemme oversigtlighed, et rigtigt forum. Det gamle forum har i tillæg vist sig overlevelses dygtigt en række gang måske netop pga. det godet klassiske design, den fremragende HMI og den lette tilgængelighed. Desværre havde foraet nogle sikkerheds issue, men alligevel overlevede det og folk piv lidt når det fejlede men de bliv dog hængende.
Det nye forum astronomisk.dk mangler meget af det for slet ikke at nævne “fejl 403” som for mit vedkommende gør at jeg ikke har adgang til foraet andre steder fra end fra min privat pc, hjemme.
Astronet.dk har stort set alle de gamle goder, fjernet sikkerheds issues, og tilføjet nye funktionaliteter som gør det lidt mere fedt at arbejde med/på.
Jeg følger og er enig med dig, det vil være smadder ærgerligt om skiftet fra astro-forum.dk til astronomisk.dk resulterer i bruger-flugt og dermed opsplitning af brugere og splittelse i vores lille hobby-samfund. Jeg kan da kun opfordre til at i får løst ALLE kendte problemer i astromisk.dk og mon så ikke foraet igen overlever. Lige nu virker det desværre lidt mere som dødvande eller skulle jeg sige passivitet og arrogance over for de rapporterede problemer.
Jeg forstår simpelthen ikke hvordan man kom til beslutningen om at astronomisk skulle blive som det er, ups. glemte man at spørgere brugerne hvad de ville? Eller spurgte man og så glemte man at lytte?
Jeg ved det ikke helt, med god vind anyway.
9. december 2017 kl. 14:52 #314682
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hej Torben, Henrik og i andre.
Jeg er meget enig i jeres betragtninger. Der er for mange mangler ved det nuværende forum, og det lider mængden af trafik drastisk under.
Jeg vil helt klart opfordre jer (de ansvarlige bag forum) til at rulle baglæns og finde noget mere velegnet software til forum brug.
Kig dog på Cloudynights, eller f.eks nogle af de tyske fora:
http://forum.astronomie.de/phpapps/ubbthreads/ubbthreads.php/forum_summary
http://www.astrotreff.de/default.asp
Også Cloudynights havde en “fejlstart” og måtte rulle lidt tilbage. Idag fungerer det vist både sikkert og overskueligt.
At Rudi så hurtigt kunne stable et forum på benene er tankevækkende. Ikke dermed sagt at jeg støtter ideen om et privatejet forum, jeg har tusinde gange hellere set at forummet bliver drevet i “offentligt” regi, dvs igennem selskabet. Et privatejet forum er altid plaget af ejerens manglende tid og måske på sigt manglende interesse. Så det er ikke noget jeg vil vælge at bruge ret meget tid på at skrive indlæg på. Så hellere undvære, eller bruge mine kræfter/tid på Cloudynights eller et tysk (VdS) forum. Desværre. Men jeg mener at det er et meget relevant forsøg Rudi har brugt tid på, at demonstrere at et forum rent faktisk godt kan laves overskueligt og sikkert. Men det bør også forblive et forsøg.
Men skynd jer at rulle tilbage til en brugbar løsning inden det hele falder fra hinanden. Det er skam også en brugbar læring at erkende at det gamle ikke var helt galt. Men det nye lever desværre langt fra op til hvad der forventes af et forum i 2017….
Synd og Skam.
9. december 2017 kl. 18:37 #314690
Jeg kan sagtens følge dig i dine bekymringer Jens. Jeg vil heller ikke have et forum hængende på mine skuldre ene og alene.
Se dette indlæg:
http://www.astronet.dk/forum/viewtopic.php?f=27&t=4&p=186#p186
/Rudi B. Rasmussen
11. december 2017 kl. 11:38 #314735
BjarneModerator- Super Nova
Astronet.dk virker med SSL. Men jeg må indrømme, at at hvide bogstaver på en mørk baggrund minder mig alt for meget om gamle dages terminaler, selvom det havde været endnu værre med grønne bogstaver på mørk baggrund (en Tektronix plotter skærm).
Jeg foretrækker personligt (ved valg i en terminalemulator) mørke bogstaver på en farvet baggrund. Men det allervigtigste er muligheden af at kunne skrive formler i HTML.
12. december 2017 kl. 14:09 #314794
NicolajDeltager- Giant
Rudi – jeg har 2 gange forsøgt at skrive til webmaster på Astronet men der er ligesom ikke nogen response?!?
Får du ikke mine mails (via mail-formularen) eller har du bare ikke svaret?
Nicolaj
Fordi lyset bevæger sig hurtigere end lyden så fremtræder mange mennesker kloge når du ser dem indtil du hører dem tale.
12. december 2017 kl. 14:36 #314798
Hej Nicolaj,
Det beklager jeg. Jeg har flere domæner og man skal have en unik e-mail til hvert enkelt, så jeg har simpelthen ikke checket indboksen på e-mail adressen. Jeg checker lige.
Ellers er jeg men at fange via en PM på astronet.dk eller min personlige e-mail, den sender jeg lige til dig.
/Rudi
/Rudi B. Rasmussen
12. december 2017 kl. 17:40 #314801
Hej Nicolaj,
Nu kører det, prøv igen hvis du kan huske beskeden.
Alle tidligere beskeder er desværre forsvundet ud i cyberspace pga forkert opsætning og ingen test af dette fra min side.
Beklager mange gange.
/Rudi B. Rasmussen
12. december 2017 kl. 18:05 #314802
NicolajDeltager- Giant
Rudi, no problem. Fik det til at virke så no need for help 🙂
Fordi lyset bevæger sig hurtigere end lyden så fremtræder mange mennesker kloge når du ser dem indtil du hører dem tale.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Astronet dk' er lukket for nye svar.