Astronet dk

Fora ASTRO-FORUM FORUMNYT, IDEER OG FORSLAG Astronet dk

Viser 15 indlĂŠg - 1 til 15 (af 39 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

Rudi
    Deltager
      • Neutron star

Hej folkens,

Som jeg tidligere har nÊvnt er det rimelig simpelt at lave et forum baseret pÄ feks phpBB.

Jeg har lavet et her for sjov, det tog under to timer alt i alt.

http://b-rasmussen.dk/astronet/

Alle er velkommen til at teste det og oprette sig som bruger.

/Rudi B. Rasmussen

Torben Taustrup
      Admin
        • Neutron star

Hej Rudi

Jeg kan ikke logge ind. Har prĂžvet et par gange – deriblandt “Har glemt password”.

Det er jo nemmere at lave et helt spritnyt og jomfrueligt forum. Den stþrste opgave er at overfþre de gamle indlég og de oprettede brugere 😉

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Rudi
        Deltager
          • Neutron star

Torben, har du trykker Register? Jeg har jo ikke hacket alle astro forums bruger konti 😜

Og ja, ved godt at det er udfordrende at flytte gamle poste fra et forum til et andet.

Jeg vil blot vise hvor nemt det er at lave et forum med et forum vĂŠrktĂžj.

/Rudi B. Rasmussen

Torben Taustrup
          Admin
            • Neutron star

Hej Rudi

SĂ„ er jeg inde 🙂

LOGIN og REGISTER bÞr stÄ hver for sig af hensyn til det intuitive synes jeg.

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Rudi
            Deltager
              • Neutron star

<p style=”text-align: left;”>Godt Torben 👍</p>
              Og ja. Jeg vil prÞve at lege lidt med layout de nÊste dage. Indtil videre er det hele baseret pÄ default indstillinger.

/Rudi B. Rasmussen

lindhard
              Deltager
                • Super Nova

SÄ er der lige et forum mere. Lavet for sjov, men inden vi ser os om, har det fÄet sit eget liv, og sÄ skal vi tjekke endnu et sted, udover astro-forum, astros forum, cloudy night plus en stribe andre tyske og udenlandske steder.

Eftersom Rudi Äbenbart ved noget den slags, kan I sÄ ikke aftale, at Rudi i stedet for at lave eget forum kommer med pÄ holdet, der skal optimere astro-forum, sÄ vi ikke fÄr flere konkurrenter end hÞjst nÞdvendigt.

mvh
                Lars

Torben Taustrup
                Admin
                  • Neutron star

Vi kan naturligvis ikke forhindre andre i at oprette forums, men som du skriver Lars, sÄ bliver det efterhÄnden omfattende at skulle tjekke det ene og det andet forum for nyheder.

Jeg synes dog, at man skal vente og se, hvordan dette forum udvikler sig, for som Jesper skrev i dag, sÄ er der stadig mulighed for tilpasning.

Torben

Lars Malmgren
                  Deltager
                    • Super Nova

Jeg synes dog, at man skal vente og se, hvordan dette forum udvikler sig, for som Jesper skrev i dag, sÄ er der stadig mulighed for tilpasning.

HvornÄr sker denne mulige tilpasning sÄ ??

For sÄ vidt jeg kan se, sÄ er tilpasningerne pÄ forum.astronomisk.dk gÄet 100% i stÄ !

PÄ mobilen grÊnser forum.astronomisk.dk sig til det hÄblÞse.

PĂ„ PC’en er farverne, sĂ„ Ăžjnene smerter. Spildplads pĂ„ 50% i skĂŠrmens bredde. Sproglige ĂžjebĂŠer som “Friskhed” !? Seneste Emner og Seneste Svar, der forvirrer mere end meget. Osv. osv. osv.

Hvis i virkelig mener, at forum-medlemmerne bare mÄ besinde sig og vente pÄ, at der engang i nÊste Är eller nÊste Är eller mÄske slet ikke bliver gjort noget ved det.

Tja, sÄ siver folk vÊk. FortsÊtter det, sÄ er der hurtigt mere aktivitet pÄ Rudis test-forum end der er her. Det kan gÄ ret hurtigt. Folk sÞger helt naturligt derhen, hvor det tingene fungerer og det er enkelt og overskueligt.
                    ForstÄ mig ret, jeg er helt enig i, at den bedste lÞsning er ét fÊlles astro forum i A-F, men forum.astronomisk.dk duer simpelthen bare ikke som det er nu.
                    FÞr var jeg pÄ A-F 2-3 gange dagligt, nogle gange brugte jeg mÄske 2 timer om aftenen med at lÊse dagens indlÊg.

Nu kommer jeg mĂ„ske forbi 2x om ugen. Hver gang tĂŠnker jeg *suk* bare der nu snart er rettet pĂ„ noget… NÄÄ, det var der sĂ„ ikke…

Klik-klik og sÄ er jeg pÄ CloudyNights.

Hvorfor spurgte Astronomisk Forening ikke ud pÄ A-F, om der var nogle som Rudi eller undertegnede, der ret faktisk har en masse erfaring med IT om de kunne bistÄ med rÄd og hjÊlp ??  (og der er flere andre med professionel IT erfaring)

Hvorfor valgte man WordPress som platform, nÄr denne er et blog-system, som overhovedet ikke egner sig som forum-system.

Hvorfor ikke phpBB, som i Þvrigt ogsÄ er open-source og gratis.

Hvorfor mangler Privat Besked-systemet?  – Nej, jeg vil ikke hĂžre det absurde forslag om at jeg skal oprette en dedikeret gmail til forum.astronomisk.dk, for sĂ„ at offentliggĂžre den for alle. Nej tak !!!!!!!!!!

Der er flere, der skriver pÄ facebook, at de har opgivet at komme ind pÄ forum.astronomisk.dk, de er simpelthen tabte medlemmer!

Hvorfor er de fÄ sponsorers reklamebannere smidt helt ned i bunden, dernede hvor ingen gider at scrolle ned. Deres reklamevÊrdi er lige med ét blevet sat = nul !?

Jeg synes, at det er rigtig flot arbejde I har lavet med at migrere de gamle indlÊg over i den nye database. Det har vÊret et stort og vanskeligt arbejde, der ikke mÄ forklejnes, og det fortjener ros!
                    Men for hÞvlet altsÄ, alt det andet er noget biks!  Sorry!

Torben Taustrup
                    Admin
                      • Neutron star

Hej Lars

Tak for din vurdering af det nye Astro-Forum. Jeg undrer mig over, at du skriver, at farverne smerter, nÄr sider vises pÄ pc. PÄ min skÊrm kan farverne betegnes som pastelfarver. I den anden ende findes der sider, hvor baggrunden er sort og teksten hvid, og det er noget af det vÊrste design man kan vÊlge. Man bÞr undgÄ for stor kontrast, og derfor er teksten i indlÊggene pÄ dette forum ikke helt sort.

Mht. det grafiske design, sÄ er det helt bevidst, at tekstfeltets bredde er begrÊnset, da det er uhensigtsmÊssigt at anvende meget lange linjer af hensyn til lÊsbarheden. TOC-hjemmesiden har et lignende design, og det er vi godt tilfredse med.
                      Jeg har i Þvrigt i nogle fÄ Är arbejdet i den grafiske branche, og har herigennem fÄet et godt indblik i, hvordan en hensigtsmÊssigt grafisk opsÊtning skal se ud. Det handler ikke om at fÄ presset sÄ meget tekst ind pÄ en side som muligt, men at finde en balance mellem lÊsbarhed og Êstetik.

Der VIL blive gjort noget ved de smĂ„fejl, som du nĂŠvner – jeg har selv pĂ„peget “friskhed” som en af dem der skal ĂŠndres. Derudover har jeg ogsĂ„ foreslĂ„et ĂŠndringer i seneste-kolonnen for at gĂžre den mere lĂŠsbar.

Du kan lÊse Jespers indlÊg. Han er den der er ansvarlig for at lave rettelser.

http://forum.local/forums/topic/retningslinjer-laes-foerst/

mvh
                      Torben

Rudi
                      Deltager
                        • Neutron star

Appropos farver, sÄ er det ganske let i phpBB, mÄske findes der tilsvarende plugins til WordPress?

http://b-rasmussen.dk/astronet/viewtopic.php?f=26&t=10

Man kan du skifte mellem tre layouts (der er hundredevis tilgĂŠngelig)

/Rudi B. Rasmussen

Nicolaj
                        Deltager
                          • Giant

Der er fremkommet mange relevante klager over det nye forum og jeg er sĂ„dan set enig i de fleste. Det der virkeligt er irriterende er at det er sĂ„ anstrengende for Ăžjnene. NĂ„r nu vi opererer bĂ„de dag og nat og oveni kĂžbet ogsĂ„ vil prĂŠsentere og se pĂ„ billeder sĂ„ mener jeg at man burde se hvordan andre med sucess har gjort det. F.eks. har Mofibo hvid tekst pĂ„ mĂžrkegrĂ„ baggrund, Photoshop, PixInsight, Lightroom  og andre billedebehandlingsprogrammer bruger ligedes mĂžrkegrĂ„ baggrund. Det fĂ„r tekst til at stĂ„ behageligt og fĂ„r billederne til at “poppe” smukt og roligt.

Der er nogen der har udtalt at de gerne sÄ mÞrkere farver sÄ det ikke gÄr ud over nattesynet og her ville den mÞrkegrÄ baggrund ogsÄ hjÊlpe.

Rudi ovenstÄende midterste eksempel er faktisk tÊt pÄ noget jeg mener kan vÊre et godt bud til farverne pÄ vores forum.

Vi har jo nok alle hver vores egen mening om farver og for at komme videre kunne jeg foreslÄ at man laver 2-3 forslag og sÄ stemmer om hvilken det skal vÊre. Under alle omstÊndingheder er dette en meget lille Êndring, der ikke krÊver mange resourcer men som kan fÄ folk til at blive hÊngende. Jeg har det, som flere har udtrykt det, ikke lyst til at vÊre her som det ser ud nu. Det fÞles bare ikke behageligt.

Nicolaj

Fordi lyset bevÊger sig hurtigere end lyden sÄ fremtrÊder mange mennesker kloge nÄr du ser dem indtil du hÞrer dem tale.

biberadm
                          Admin
                            • Main Sequence

At ‘vende’ farverne er et ret omfattende arbejde. Det er ikke gjort med et kvikfix. Der er masser af smĂ„ tilpasning i CSS’en, som skal rettes ind.

Dette er min nye signatur. xx

Nicolaj
                            Deltager
                              • Giant

Men nok vÊrd at gÄ efter.

En skam der ikke er layouts at vÊlge imellem men at det skal hÄndkodes. Øv!

Fordi lyset bevÊger sig hurtigere end lyden sÄ fremtrÊder mange mennesker kloge nÄr du ser dem indtil du hÞrer dem tale.

Rudi
                              Deltager
                                • Neutron star

PĂ„ min WordPress side kan man da vĂŠlge fra en myriade af forskellige “temaer”, men det virker mĂ„ske ikke i bbPress?

/Rudi B. Rasmussen

Torben Taustrup
                                Admin
                                  • Neutron star

Beklager, det var Lars som efterlyste kontrast, ikke Nicolaj.

Viser 15 indlĂŠg - 1 til 15 (af 39 i alt)
                                • Emnet 'Astronet dk' er lukket for nye svar.