Astrofotografere når fullmåne

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Astrofotografere når fullmåne

• Dette emne har 8 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 2 måneder siden af kenneth. This post has been viewed 29 timessneis. This post has been viewed 29 times
Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter

kenneth.sneis
    Deltager
      • Super Giant

Hei

Endelig en kveld som det er meldt skyfritt!

Selvfølgelig står da månen høyt i sør og tilnærmet helt full.

Hvor stor påvirkning har dette for astrofotografering ?

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

Det kommer an på, hvad du skal fotografere. Skal du fotografere fuldmånen, så er det jo en fordel, at den står højt i syd…

Thomas, Bornholm

edbbob
        Deltager
          • Super Nova

Hvis du ikke skyder efter noget, som ligger alt for tæt på månen, kan det godt lade sig gøre. Du skal regne med at det tager længere tid at få noget fornuftigt i kassen, så galakser er svært, men mere lysstærke objekter er nemmere. Hvis vejrudsigten virkelig holder (og det vil jeg se før jeg tror det), har jeg planer om M42, som ligger meget tæt på månen. En dughætte på teleskopet hjælper lidt.

Vh

Morten

kenneth.sneis
          Deltager
            • Super Giant

Hei

Takk for svar

Hadde egentlig tenk å prøve meg litt på M33, eventuelt M51 Star

astrojensen
            Deltager
              • Neutron star

Nu kan man meget med CCD i dag, men er det ikke bedst at fotografere gennem smalbåndede H-alpha filtre, når der er måne? Altså gaståger fremfor galakser. M51 står i øvrigt lavt på himlen, i hvert fald indtil et godt stykke efter midnat.

Thomas, Bornholm

edbbob
              Deltager
                • Super Nova

Nu bor du jo lidt længere nordpå end mig, men M51 står meget lavt på himlen. I hvert fald tidligt på natten. M33 står bedre, og går pænt fri af Månen, men den er notorisk svær. Du skal godt op i eksponeringstid for at få den på billedet. M31 er klart nemmere.

Jeg kender ikke dine evner eller dit udstyr, men M45 står ikke tosset i nat, og hvis det skal være mere udfordrende, kan man stadig nå IC1396.

God fornøjelse

Vh

Morten

edbbob
                Deltager
                  • Super Nova

Hej Thomas

Ja, der var du hurtig.

Månen tilføjer et slør af lys til billedet, men heldigvis er det et ret jævnt niveau over hele billedet, og dermed nogenlunde nemt at fjerne bagefter. Som storbytosse vænner man sig til ikke at brokke sig så meget over månen. Den drukner jo næsten i lyset fra byen

kenneth.sneis
                  Deltager
                    • Super Giant

Hei igjen

M31 blir nok alt for stor for meg. 750 mm med 2x crop (olympus) gir ikke det alt for store bildefelt. Mosaic vet jeg ikke om jeg “tørr” prøve meg på helt ennå …

Blir nok å prøve meg på M33

Kanskje M110 og IC434

M51 passerer 40grader ca kl 02:45 så om jeg fortsatt er ute så kanskje.

Takk igjen for svar Smile

kenneth.sneis
                    Deltager
                      • Super Giant

Hei

Veit ikke helt om jeg fikk noe greie på å fotografere i full fullmåne-lys.

Alt over 2 min eksponering ga i prinsipp “helt hvite bilder”. Ser i rask redigering i etterkant at det finnes mye info der, men ikke lett å vite hva en holder på med ute i felt. Vanskelig!

Fikk noen bilder av månen da, snapshot Smile

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
                    • Emnet 'Astrofotografere når fullmåne' er lukket for nye svar.