› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › astrofoto – mount + tube omkring 12K ?
- Dette emne har 10 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 11 måneder siden af tommyf. This post has been viewed 265 times
-
ForfatterIndlæg
-
27. marts 2009 kl. 01:44 #13958
peterk- Asteroid
Ja, så blev det min tur til at få sat et system sammen.
Jeg har igennem tiderne altid rodet lidt med astronomi, og leget med billige kikkerter, men det bedre grej måtte dog vige for mere basale dagligdagsting når der skulle bruges penge.
Nu er jeg dog kommet i den heldige økonomiske situation at få mulighed for at bruge nogle penge, og denne gang tror jeg sgu jeg skal have mig en rigtig kikkert.
Dette bringer mig frem til min egen behovs afdækning.
Jeg har igennem årene fået kigget rigtig meget på månen og planeterne, og derfor er jeg på jagt efter noget grej hvormed jeg kan få kigget deepsky og lege med at tage billeder. Goto og autoguide er et must. Skopet skal ikke transporteres og må derfor gerne være tungt og uhandy.
Som _udgangspunkt_ er jeg ikke interesseret i at bruge mere end 12.000.- på mount + tubus og jeg er ikke interesseret i et setup som købes fordi det er let at skalere videre på.
Som jeg ser mine options, skal jeg enten vælge mellem at købe et færdigt meade eller celestron newton setup, omkring de 10-12000.-. eller jeg skal hoppe på en heq5 og finde en god tubus, men så bliver valgmulighederne mange flere.
En af de ting jeg synes der er svært, er at der for mig at se sker et “spring” i tubus prisen, når man leger mellem 10-12k for tubus og mount. Mounten ligger støt mll. 5-8k, men for tubus ser det ud som om det er _enten_ under 4k, _eller_ over 7k
Jeg er derfor i tvivl om hvorvidt jeg befinder mig i et dumt prisleje, og lige så godt kunne bevæge mig nedad, eller om jeg skal hanke i muldvarpen og slippe mere end 12k fordi der her virkelig sker noget, eller hva´?
Det der er afgørende for mig er ikke nødvendigvis den højeste teoretiske ydelse,men den bedst mulige kvalitet. Jeg hader dårlig build quality. Så hellere lidt ned i ydelse.
Jeg har p.t kig en række setups som jeg har svært ved at vægte mod hindanden.
Komplette setups kunne være:
Skywatcher Explorer200 på HEQ5 PRO 9995.-
C6-GST Celestrons – 150mm SCT på CG5montering. 9995.-
Nexstar 6 SE 8500.-
Nexstar 8SE 13999.-
MEade LXD75 203mm schmidt newton 11599.-
Ellers er vi ovre i
HEQ5 PRO 7300.-
+
GSO Richtey-Cretién 152mm 6995.-
Maksutov:
Skywatcher Skymax127 OTA – 3995.-
Refractor:
Bresser Messier R-152S OTA 5349.-
Bresser Messier R-127S OTA 3999.-
Newton:
TS 200mm f/5 tubus (newton) 3795.-
Orion Optics Europa 150f5 4000.-
Hvis der er nogen der kan hjælpe mig med at finde “sweet spot” mht. kvalitet og ydelse i omegnen af det jeg har lagt op til her, ville jeg være meget taknemmelig.
Bedste hilsner Peter
27. marts 2009 kl. 02:31 #13960
k_holstDeltager- Nova
Hej Peter.
I den prisklasse vil jeg klart anbefale EQ6 Pro. Der er ingen over og ingen ved siden af.Næste trin på “kvalitetsstigen” koster over det dobbelte!Som tubus ville jeg vælge TS 200mm f/5. Den er næsten på niveau med Orion Optics Europa der er noget dyrere.Hvis budgettet er fast på de 12000, kunne du kigge på Tommys Celestron 200mm til 1200,-27. marts 2009 kl. 03:03 #13961
mhansenDeltager- Nova
Jeg kan i den grad også anbefale EQ6 Pro med en TS 200mm newton. Jeg har nu brugt mit i et stykke tid, først uguidet sammen med Orion Starshoot DSI II og nu guidet, med Starlight Xpress SXVF-M7C.
Og i begge tilfælde har jeg været rigtig tilfreds. Med en fornuftig PEC træning og en ordentlig pol opstilling kan man faktisk tage rimelig lange optagelser uguidet.Og guidet har jeg indtil videre været oppe på 15 min eksponering, kun pol opstillet via pol skopet.Ligeledes har TS’eren en rigtig god ydelse og et ret godt okularudtræk, med 1:10 finjustering. Dette er næsten uundværligt, hvis man stiller fokus manuelt ifm. astrofoto.27. marts 2009 kl. 03:10 #13962
peterk- Asteroid
Hej Kim tak for dit svar.
Jeg prøver jo at lægge op til at 12000,- ikke er definitivtGrunden er at jeg prøver at lægge et startbudget, for at undgå at overshoppe, men når det er sagt er jeg lydhør for hvis mange sagde “du skal bare have den her tubus selv om den er lidt dyrere. etc”.Jeg havde fx. regnet med at EQ5 kunne dække vægten af de tubes jeg havde listet, og at funktionaliteten i øvrigt var den samme som storebror.Her må jeg så til at modificere budgetet allerede :pSå vidt jeg kan se har celestronen en 1000mm brændvidde, er det ikke lige rigeligt til astrofoto, og så på en 200mm ?27. marts 2009 kl. 03:31 #13963
k_holstDeltager- Nova
De 1000mm brændvidde (iøvrigt det samme som TS 200mm) kan fint bruges til foto. Den vil være god til Galakser, planetare tåger, stjernehobe mm. Sammen med en god Barlow også planeter.
Det den ikke er god til er widefield.Du skriver du også vil kigge i den, derfor anbefaler jeg en Newton, med noget åbning.Til rent foto ville jeg anbefale en ED refraktor i god kvalitet.EQ5 vil kunne bære vægten af en 200mm Newton, men bare en let vind vil kunne ryste teleskopet så meget at du vil blive træt af det.k_holst 2009-03-27 02:32:13 27. marts 2009 kl. 06:19 #13966
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
Hei Peter,
Jeg er nybegynner selv og derfor ikke den rette til å gi råd her, men hvis jeg personlig skulle velge for ditt budsjett ville jeg antagelig valgt dette:
GSO Ritchey-Chrétien 152mm — 6.995,-
CG5 Advanced GoTo — kr. 5.595,-Sum kr. 12.590,-
Men til astrofoto trenger du i praksis også et guideteleskop og da ville jeg foretrukket autoguiding. Et rimelig guideteleskop og et guidekamera er f.eks.:
Sky-Watcher 80mm f/5 guidescope — kr. 895,-
Qcam 5 farve — kr. 1.399,-Totalt kr. 14.884,-
EDIT: rettet skrivefeil.
Bjørn T. Jønsson 2009-03-27 07:38:47 Mvh,
Bjørn27. marts 2009 kl. 09:03 #13979
ksondergardDeltager- Giant
Som Bjørn skriver, så skal du også have guidescope, guidecam, foto-kamera incl. diverse holdere etc. så jeg ville som Kim skriver, vælge EQ6 Pro. EQ6 Pro kan bære det hele, og til amatør-astrofoto er det vel den mest gennemprøvet/testet montering.
Jeg har ikke hørt nogen som har fortrudt deres køb af EQ6 Pro.Og pga. der er så mange der bruger denne montering, kan du altid få support evt. her på forummet.Jeg startede med en Meade DS-2000 men skiftede hurtigt til Meade LXD75. Men efter at have set EQ6 Pro, var der ingen tvivl om at det var den jeg skulle havde købt istedet. Rigo (http://www.rigorigo.dk på forummet) gik hele vejen fra starten, og købte en 203mm Sky-Watcher Newton plus en EQ6 Pro, og han er kommet meget langt i Astrofoto, på MEGET kort tid.MvhKentKSondergard 2009-03-27 08:04:41 27. marts 2009 kl. 09:10 #13982
mstauningDeltager- Black Hole
Jeg ville som udgangs punkt nuppe en EQ6Pro, også se hvad jeg havde tilbage at gøre godt med. Med hensyn til Astrofoto er montering alt.
Så hellere en lille billig tubus på, og så senere noget guide noget. Men en LXD-75 har ikke guideport, en NexStar er ALT/AZ og derfor ikke god til Deepsky. En CG5 er god, men mangler dog en masse i at være rigtig god.Så gå efter en EG6Pro og køb så en brugt tubus, evt Tommys som de andre siger.27. marts 2009 kl. 11:51 #13999
outlookDeltager- Super Nova
MStauning har sagt det.
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting27. marts 2009 kl. 13:49 #14004
peterk- Asteroid
Tak for al jeres gode feedback.Nu er jeg jo netop henne ved mit scenarie om at jeg modificerer mit udgangsbudget ud fra noget konstruktivt input.HVis jeg først siger A og tager EQ6 tror jeg også jeg vil finde en TS eller Europa 200 el. 250, i stedet for bare at kyle hvad som helst efter mounten.Har I øvrigt en D60 liggende som jeg regner med kan spare mig for udgiften til dyrt CCD, for en stund.Det virker altså som om man ikke kommer under 15000.- for at få en seriøs start med mount og tube til astrofoto.27. marts 2009 kl. 14:59 #14007
tommyfDeltager- Neutron star
Du kan komme langt med Cg5, bare hold dig til en 150mm newt i det tilfælde…
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'astrofoto – mount + tube omkring 12K ?' er lukket for nye svar.