› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Astrofoto drømme
- Dette emne har 60 svar og 14 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 10 måneder siden af helgeras. This post has been viewed 1596 times
-
ForfatterIndlæg
-
20. april 2012 kl. 18:10 #82506
jesperDeltager- Neutron star
God pris
21. april 2012 kl. 10:12 #82549
gertDeltager- Giant
optec laver en 0,62 reducer som er fremstillet specielt til de korrigerede meade, og jeg har sådan en på min 12″ og den virker særdeles udmærket. Jeg kan ikke lige huske hvad den koster, men den er dyrere end den almindelige standard som meade og andre har…./mvh. gert
21. april 2012 kl. 10:17 #82550
gertDeltager- Giant
det er den her. foruden selve reduceren skal man have et mellemstykke der passer med afstanden til chippen på det enkelte kamera.
http://www.optcorp.com/product.aspx?pid=15316&kw=optec%20reducer&st=2
mvh. gert
21. april 2012 kl. 12:02 #82555
k_holstDeltager- Nova
Har du set her Helge?
21. april 2012 kl. 15:06 #82563
helgerasDeltager- Giant
Ja, jeg har lige aftalt at skulle og og kigge på den HEq6pro mount og 200 mm Newton i næste uge.
Hvis jeg køber den er planen så nok at udbygge den og så skifte til refraktor senere.
Rækkefølge bliver så nok guide system, kamera (plus filter) og så til sidst evt. opgradering til bedre skop.
Mvh. Helge
21. april 2012 kl. 23:20 #82583
mortenDeltager- Super Nova
Så vidt jeg kan se er den 8″ newton en GSO. Det er en udmærket newton, ikke top-notch, men OK. De fleste newton billeder på min hjemmeside er taget med sådan en. Du vil have glæde afen bedre skinne end standardversionen (massiv) og sikkert også en bedre fokuser. GSO’s spejlcelle er fin og den er nem at kollimere. Du får også brug for en coma korrektor og noget kollimeringsværktøj. Her kan jeg anbefale en barlowed laser, hvoraf en af de bedste efter min mening er Howie Glatters (inkl Blug).
Prisen kan man altid diskutere. Så vidt jeg husker har der har været eq6pro mounts til salg til priser mellem 5 og 7000.22. april 2012 kl. 11:59 #82596
Udmærket ide at starte med en 8″ Newton. Med DSLR eller en anden stor chip får du brug for coma korrektor, men den kan formentlig undværes med ATIK 460EX og SXVR-H694 da chippen kun er 16mm i diagonal.
22. april 2012 kl. 19:23 #82620
De nye chips har jo ekstremt små pixels. De vil kun give 1″/pix ved 900 mm, og fotonfluxen ind i dem bliver lille, simpelthen fordi de er små. De kræver relativt korte brændvidder.
Derfor er de spændende alligevel.16 mm Ø uden coma corrector ved f/5, hmm…Jeg kan dog se at en craving er ved at vokse sig uimodståelig på Amager.morten 2012-04-22 19:25:45 22. april 2012 kl. 21:50 #82628
Hej Morten,
Ja der vil ganske sikkert komme sådan en til Amager, men det kommer nok til at vente til juli eller august. Den er jo ikke helt billig.Hvis jeg sammenligner med mit gamle kamera med Kodak 9 mikron pixels, så er 694’erens pixels halvt så store (1/4 pr. areal) men QE ved Ha linjen er 66% mod 29% på det gamle kamera. Desuden er støjen betydeligt værre på det gamle kamera. Et slag på tasken er at jeg dermed vil få dobbelt opløsning og fire gange areal på et givent objekt uden at det koster noget videre i SNR.Og jeg ser nogle fordele ved de små pixels:Min NP har to konfigurationer hvor opløsningen vil blive moderat eller høj og det jeg ser som potentielt revolutionerende er at man nu kan lave dybe, højtopløste billeder med et teleskop af beskeden størelse uden at skulle bruge uforholdsmæssigt meget mere tid. Simpelthen i kraft af at chippen er så følsom og støjsvag sammenlignet med Kodak chips med store pixels. Og fordi en chip med små pixels er fysisk mindre er den meget lettere at bruge idet man sjældent behøver flattener eller corrector.Når jeg så får lyst til at lave widefield med stort felt må jeg hive det gamle kamera frem. Dermed bliver min NP127is et teleskop der kan lave alle former for deepsky foto, undtagen super widefield.Jesper 2012-04-22 21:57:20 22. april 2012 kl. 22:06 #82630
Jeg ser det tydeligt til din refraktor. Spændende hvor stor forskellen bliver til en 8300, som jo har rimelig QE i Ha (ca 50%). Teoretisk skulle der dannes 20% flere “Ha” elektroner i en pixel med sx kameraet end der gør i en 8300 pixel. Med min reducer ville jeg få ca 1″/pix, samme fotonfangst pr pixel som ved min 8300..
22. april 2012 kl. 22:28 #82633
Ja for dig vil et nyindkøb måske ikke give så meget mening.
Den refraktor jeg anbefalede Helge vil, hvis den ellers er god, have nogenlunde samme egenskaber som min NP: To brændvidder med lignende f/forhold at vælge imellem, altså samme hastighed, bare med lidt mindre opløsning.1. maj 2012 kl. 19:37 #82937
helgerasDeltager- Giant
Så har jeg købt lidt brugt udstyr, og endt op med følgende:
GSO 8″ f/5 Parabolic Newtonian Telescope – OTA with tube rings and 8×50 finder
Næste step på listen bliver sandsynligvis:
Atik 460EX eller et SXVR-H694
plus et filterhjul og filtre
og til sidst (engang) erstattes Newton’en med en
eller lignende.
Så det leder mig til et par spørgsmål til 🙂
Hvordan monterer jeg best guidescope og newton på mounten?
Bruger jeg en Side-by-side dovetail system (sådan en fik jeg med i købet) eller tubus ringe eller hvad?
Jeg har kun lige prøvet Newtonen visuelt. Hvis jeg putter en diagonal på har jeg svært at ved at nå focus, Der bliver simpelthen for langt. Kan jeg gøre noget ved det?
Skal jeg have en coma corrector eller flattener?
Hvilket af de to kameraer er bedst?
Hvilket filterhjul/filtre bør jeg købe? Systemet skal vel være parfokalt og i betragtning af at jeg havde problemer med focus hvis jeg indsatte en diagonal, så må det vel heller ikke være for langt?
Filterhjulet skal selvfølgelig virke med Newton’en, men selvfølgelig også med den kommende refraktor.
Mvh. Helge
1. maj 2012 kl. 20:37 #82941
Hej Helge,
Tillykke med det indkøbte. Newtons har ikke meget backfocus så så du kan ikke bruge diagonal, hvilket der jo heller ikke er nogen grund til – jeg går ud fra det bare var en test. Hvis du skal starte med DSLR burde du kunne nå ind til fokus med denne Newton efter hvad TS skriver. Med filterhjul bør det også kunne lade sig gøre hvis du f.eks vælger Starlight X press USB hjul, som er så tyndt som det er praktisk muligt. SX hjulet kan tage Baader og Astrodon 1.25″ filtre uden problemer, og de er ellers ret tykke. Der er også andre gode hjul, men SX hjulet er det jeg kender.Hvis du vil bruge DSLR skal du have en coma corrector. Med de to CCD kameraer du nævner tror jeg ikke det er nødvendigt (og hvis det ikke er nødvendigt er det heller ikke ønskværdigt).Jeg har gode erfaringer med 8″ Newton i et side-by-side system så prøv det nu du har fået det med. Bare sørg for at det hele er spændt godt fast.Jeg gætter på at de to kameraer yder ens. Både Atik og SX har dygtige, erfarne designere som ikke laver noget skidt.1. maj 2012 kl. 21:22 #82945
helgerasDeltager- Giant
Jeg brugte diagonalen da jeg lige ville prøve det nye udstyr med visuel observation. Det var lidt svært for mig og nå op til okularet uden. Det er ikke noget jeg skal bruge når jeg skal fotografere.
Hvilke filtre (som er til at købe sig til) bør jeg købe? Er alle filtre parfokale (indenfor samme sæt)?
Mvh. Helge
1. maj 2012 kl. 21:49 #82951
Astro OpticsDeltager- Main Sequence
Hej Helge,Som Jesper skriver så yder de to kameraer nok nogelunde ens. Desværre har Atik ikke så mange data på deres kameraer som Starlight Xpress, så direkte sammenligning på data kan være svær.Hvis man skal nævne er par forskelle, så har H694 port for SXV guidekamera samt port til guidekabel direkte ned til monteringen. Men hvis man bruger guidekamera af andet mærke, er det ikke så væsentligt.H694 har en justerbar frontplade, så kameraet og dermed chippen kan justeres så fokusering er ens over hele chippen. Og så følger der en strømforsyning med til H694.Backfocus er 13mm for 460EX og 17,5mm for H694
Ser vi på priser – i Danmark forstås
koster Atik 460EX kr. 19.529 inkl. moms og Starlight Xpress H694 er p.t. sat kr. 21.563 inkl.moms. (Pundet kan svinge meget, så prisen på H694 kan ændre sig).
Begge kameraer er helt nye, så fremtidige test’s vil forhåbentlig fortælle noget.
Mvh
MogensAstro OpticsForhandler af Atik Cameras og Starlight Xpress
Mvh
Mogens Zachariasen
http://www.astro-optics.dkForhandler og importør af astronomisk udstyr til private, til skoler og til EU siden 1995.
Celestron, Sky-Watcher, Baader Planetarium, Explorer Scientific, ADM Accessories,
Starlight Xpress, Atik Cameras, ZW Optical, Lunt Solar Filters, Daystar Filters. -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Astrofoto drømme' er lukket for nye svar.