› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Astrofoto drømme
- Dette emne har 60 svar og 14 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 10 måneder siden af helgeras. This post has been viewed 1598 times
-
ForfatterIndlæg
-
19. april 2012 kl. 23:57 #82479
jesperDeltager- Neutron star
Jeg er helt enig i dine betragtninger Lars. Det med Atik/SX kameraet skulle kun med fodi det var en vigtig grund til at jeg anbefalede refraktoren at den passer godt sammen med den chip. Men at det sagtens kan vente til senere er vi helt enige om.
20. april 2012 kl. 00:55 #82480
paul- Nova
Der er kommet mange gode input så måske Helge er blevet helt rundtosset af al nørd snakken.
Herunder min indkøbsliste hvis jeg skulle spendere 40.000 dkk bedst muligt med de forudsætninger Helge har fremlagt i hans udfordrende bundne opgave.
Hvis mange nok kommer med deres personlige indkøbsliste kommer der måske en rød tråd Helge kan bruge som rettesnor. (frivilligt selvfølgelig) :-).
Altså:
– lysforurening
– må ikke være for tungt at slæbe på
– kan ikke stå ude hele tiden
– Udgiften på 40.000dkk må gerne fordeles over et år.
Jeg ville gøre således.
1. Købe en god montering, gerne brugt, minimum en EQ6-pro og max. 10.000 dkk. til dit budget. Denne montering er gennemprøvet, er ikke perfekt men der er en rigtig god sammenhæng mellem pris/ydelse og den kan sælges igen efter et par år hvis man vil opgradere.
2. Købe en 150 eller 200mm Newton, gerne brugt og til maks. 2500 dkk.. sådan en Newton passer perfekt til EQ6, er billig og nem at starte med og giver det bedste pris/ydelse forhold. Kan sælges efter et par år med minimalt tab.
3. Købe et guide setup som det du selv har foreslået, det er næsten ligegyldigt hvilket guidescope du vælger, blot skal du kigge efter et let et hvor der ikke er mulighed for flex nogen steder.
Personligt har jeg et Starlight Express guidecam med en super Sony chip, dette guidecam må være tæt på det ultimative fordi det er lille let = min flex. ligesom det er super følsomt. Det er dyrt men det er alle pengene værd fordi det gør guiding nemt og uproblematisk, og så kan det holde sig moderne i mange mange år skulle jeg mene. http://www.opticstar.com/Run/Astronomy/Astro-Accessories-Imagers-SX.asp?p=0_10_5_0_7_12
Samlet pris 5000 dkk.
4. Har du et godt DSLR kamera eller påtænker du at købe et godt DSLR kamera, så start med det. Det er helt gratis så hvorfor ikke :-). Men din lysforurening er en meget stor og måske afgørende faktor, så det er ikke alene ønskeligt, men måske nødvendigt med et S/H kamera, så her ville jeg afsætte 20.000 dkk til kamera, filterhjul og filtre…gerne et nyere brugt eller sidste års model på udsalg. Har du et DSLR kamera kan du udskyde denne investering til slutningen af din budget periode.
5. Så er der 2500 dkk tilbage du kan bruge på det løse.
Med denne løsning får du efter min overbevisning mulighed for at lave de bedste billeder med dit budget. Du får en montering der over hele verden har bevist er istand til at styre en mindre tubus/refrakter.
Du får et super guide setup du kan genbruge senere.
Du får en god begynder Newton der er lysstærk, som du kan tage gode billeder med og som er så billig at det er begrænset hvor meget du kan tabe hvis du senere vil sælge den til den næste nybegynder.
Du får et S/H kamera du kan tage super billeder med på trods af den kæmpe udfordring lysforurening er. Se blot hvad Jesper, Munkholm med mange flere kan trylle frem med et S/H setup og smalbånd fra diverse storbyer.
20. april 2012 kl. 06:38 #82483
mortenDeltager- Super Nova
Jesper wrote: Hej Morten,
NP’en er dejlig nem og hurtig at få til at yde det bedste. Ikke uvæsentligt når man kommer hjem fra arbejde kl. et om natten og skal i gang.Jeg rødmer helt. Vores situation er helt forskellig. Du har sjældent en hel nat, men så vidt jeg har forstået, kan du gå i gang på den sidste del af natten de fleste nætter, hvis det ellers er klart. Jeg har kun nogle relativt få dage om året, hvor jeg kan lave astro, der har jeg til gengæld hele natten + lidt af eftermiddagen. Jeg har derfor prioriteret at få så mange fotoner i kassen på så kort tid som muligt fordi, det giver mig mulighed for at lave et objekt inden for en eller nogle få nætter. Det tager mig 2 timer at sætte op + transport til sommerhuset. Jeg har ikke længere en have i byen.20. april 2012 kl. 07:08 #82484
helgerasDeltager- Giant
Jeg er helt overvældet af den megen feedback… på en positiv måde altså
Tusind tak for den!
Jeg har jo adskillige måneder til at bestemme mig, så jeg vil ikke forhaste mig, men gå igang med at fordøje al den viden i har øst af her; og så begynde at studere websites, priser etc.
Hvis der så dukker en brugt eq6 pro mount eller et billigt temporært skop op i køb/salg, så ku det jo være!
I mellemtiden har jeg tilsyneladende lige brændt mit Meade Lightswitch skop af (det vil ikke starte mere), så det kommer sikkert også til at koste penge *suk*
Mvh. Helge
20. april 2012 kl. 07:30 #82485
teejayDeltager- Super Nova
Paul wrote:
2. Købe en 150 eller 200mm Newton, gerne brugt og til maks. 2500 dkk.. sådan en Newton passer perfekt til EQ6, er billig og nem at starte med og giver det bedste pris/ydelse forhold. Kan sælges efter et par år med minimalt tab.Helge;Hva med denne her ?Jeg la dette ut for salg i går – newton 200 mm og NexImage kamera for 3.200MvhTom JohnsenTeeJay
20. april 2012 kl. 09:41 #82486
mhansenDeltager- Nova
Jeg synes vi skylder at fortælle Helge at en klar fordel ved at købe en montering indenfor Skywatcher (computerstyret) familien, er at man kan benytte EQMOD sammen med. EQMOD er en lille anordning du installerer på din computer, som sådan set overtager styringen af teleskopet, men på en langt bedre og mere avanceret måde. Du har dermed et hav af muligheder til din rådighed.
Men bortset fra det så vil jeg på alle tænkelige måder også anbefale dig at lægge dine penge i en solid montering, til at starte med. Problemerne med en for svag montering vil vise sig ganske tydeligt på dine billeder, da den vil være væsentlig mere følsom overfor de mindste vindstød og dermed vil du opnå flere ødelagte billeder. Ligeledes er en presset montering meget svær at bygge videre på.
En Newton kan være et fremragende instrument og på mange måder, bedre end en refraktor. Der hvor “hagen” ligger er at en Newton skal passe og plejes lidt mere, ikke mindst set i lyset af at det er et åbent instrument og at det har spejle der skal justeres. Newtons fylder som regel også noget mere end refraktorer, men har tilgengæld mere åbning for pengene.
Under alle omstændigheder så ville jeg vælge et f/5 teleskop. Det giver dig et passende hurtigt teleskop til foto som samtidig ikke er komplet umuligt til visuelt. Og engang imellem får man squ bare lyst til at smide et okular i dyret og lure på himlen.20. april 2012 kl. 12:30 #82492
helgerasDeltager- Giant
Er der noget jeg skal kigge efter hvis jeg køber et brugt mount og/eller et brugt newton? som temporær løsning?
Slør f.eks.?
Mvh. Helge
20. april 2012 kl. 15:08 #82496
mhansenDeltager- Nova
helgeras wrote: Er der noget jeg skal kigge efter hvis jeg køber et brugt mount og/eller et brugt newton? som temporær løsning?
Slør f.eks.?
Mvh. Helge
Kommer an på mountet. Der må ikke være voldsom slør, men en EQ6PRO kan godt have en smule slør. Ligeledes skal motorerne lyde sunde. De må gerne hyle, endda også brokke sig lidt (lyder som om de rasler), men de må ikke kamme over, skramle højlydt eller lign.
RA og DEC aksen skal glide rimelig frit når hovedet er låst op. Der må ikke være stor forskel på modstanden.
Håndkontrollen skal være fri for fejl, belysningen af displayet skal være ensartet og der må ikke være tydelige pixelfejl i displayet.Ellers skal monteringen se ud til at være i pæn stand og er må selvfølgelig ikke være de store mangler.
En Newton skal have et ridsefrit spejl. Du kan leve med småridser på spejlet, men der må ikke være tydelige dybe ridser. Ligeledes skal ophænget til hovedspejl og sekundærspejl føles sikkert og “stramt”. Dette gælder selvfølgelig mest for hovespejlet, da sekundæren som regel sidder i “spiders”. Det er begrænset hvor stram sådan en ophængning kan blive.
Okularudtrækket skal føles rimelig at betjene, det skal glide fint og bare føles godt. Er der udveksling på, skal denne fungere. Udtrækket må naturligvis heller ikke udvise voldsomt slør eller kunne rokkes alt for meget rundt i soklen.
Og ellers så skal alt udstyret naturligvis også være med til Newton’en. Det være sig dovetial og monteringsringe, okularudtrækket skal være komplet så det som minimum kan huse de små okularer 1.5″ eller hvor meget det nu er.
Generelt så tror jeg man skal “føle” sig frem. Føles det som et godt køb, er der ikke tydelige og grelle fejl ved udstyret, jamen så er det som nok også et godt køb.
MHansen 2012-04-20 15:15:20 20. april 2012 kl. 16:28 #82499
Hej igen Helge.
Bare en tanke. Du har en 6″ meade acf sct. Den har er f/10 med en brænddde på 1524 mm.
Hvad med simpelt hen at sætte den på en ny eq6, som du kan få for omkring 9000 – køb den som EQ6-N. Den smalle Vixenskinne er på vej ud fordi den ikke er så stabilt. Monteringen skal du have under alle omstændigheder, og der går nogle år før du vil have en bedre montering. Det vil formodentligt koste dig en skinne til at få din sct monteret på eq6, den kan du sikkert få brugt, ellers koster den ikke meget..For at få dit teleskop til at fungere som deep sky instrument skal du bruge en flattener/reducer. Den klassiske er celestrons f/6.3 (sådan en har jeg, og jeg bruger den ikke), men der er bedre på markedet fra f.eks. tseller den nye fra starizonaDette vil bringe dig ned på en brændvidde på 1200 mm og et f forhold på 0.63-0.8, og koste dig 1000-2000 kr. Der er sikkert noget viden på forum om, hvilken reducer der fungerer bedst til acf optik, jeg ved det ikke, men kunne forestille mig at den coma korrektion der ligger i acf måske fungerer dårligt med korrektorerne der også korrigerer coma..Du skal også have en t adapter til dit kamera.Dernæst skal du bruge en guider, som du alligevel skal have. Der kan du evt bruge et webcam og en søger, eller gå efter en mere dedikeret løsning med et egentligt guidekamera og en guidekikkert, det kræver bare flere skinner, klemmer etc. (jeg har i øvrigt en guidekikkert, jeg ikke bruger).Da det indbyggede fokussystem til sct er for dårligt til astrofoto får du også brug for en fokuser. Jeg vil anbefale en moonlite, men jeg har faktisk en gso motoriseret sct crayford fokuser, jeg ikke bruger.Software får du også brug for, men det er en helt anden historie, meget kan fås som freeware – min erfaring er med betalingssoftware (maxim).Alt i alt vil du kunne være kørende med nyt udstår for vel en 16000, og så får du nogle erfaringer, og dem skal man have før man finder ud af, hvad man virkelig har behov for. Hovedparten af investeringen vil være til guider og eq6-N, og det vil du alligevel skulle bruge. Du vil stå med en reducer/flattener og en sct fokuser når du skifter teleskop. Fokuseren vil du kunne bruge når du bliver bidt af planetfotografering og vil have en større sct til det formål.morten 2012-04-20 16:33:33 20. april 2012 kl. 16:52 #82500
Mogens ZachariasenDeltager- Super Giant
Morten,
Vil ikke blande mig i denne tråd, men bliver lige nødt til at rette noget:Starizona skriver om deres reducer:
Note that since the SCT Corrector is designed to correct the coma inherent in standard Schmidt-Cassegrain telescopes, it will not work properly with Celestron EdgeHD or Meade ACF optical systems.Det gælder også for de almindelige Celestron/Meade 0,63 reducer/correctorer. (Og sikkert også for TS reduceren).MvhMogensForhandler
Astro OpticsMvh
Mogens20. april 2012 kl. 17:13 #82501
Nu du er her Mogens, får du så også ATIK 460EX på programmet? Jeg kan se du har fået SX SXVR-H694 på din side. Jeg har ikke rigtig besluttet hvilket af de to jeg vil have.
20. april 2012 kl. 17:15 #82502
Mogens Zachariasen wrote: Morten,
Vil ikke blande mig i denne tråd, men bliver lige nødt til at rette noget:Starizona skriver om deres reducer:
Note that since the SCT Corrector is designed to correct the coma inherent in standard Schmidt-Cassegrain telescopes, it will not work properly with Celestron EdgeHD or Meade ACF optical systems.Det gælder også for de almindelige Celestron/Meade 0,63 reducer/correctorer. (Og sikkert også for TS reduceren).MvhMogensForhandler
Astro OpticsOK tak for info. Dvs han er stuck med f/10.. Det gør jo iogforsig ikke noget hvis han bare har meeeget store pixels 9my+M20. april 2012 kl. 17:31 #82503
morten wrote:
OK tak for info. Dvs han er stuck med f/10.. Det gør jo iogforsig ikke noget hvis han bare har meeeget store pixels 9my+MDet kunne f.eks opnås verd at binne 2×2 med ICX694. Det giver stadig 1,5 megapixel men dog ikke noget ret stort felt ved den brændvidde. Men det kunne være fint mens Helge venter på at spare op til et bedre egenet teleskop.20. april 2012 kl. 17:42 #82504
yep, eller med et af de 8300 der måske snart bliver til salg, når vi finder ud af hvor god den 694 chip er.
20. april 2012 kl. 17:50 #82505
Mogens ZachariasenDeltager- Super Giant
Jesper wrote: Nu du er her Mogens, får du så også ATIK 460EX på programmet? Jeg kan se du har fået SX SXVR-H694 på din side. Jeg har ikke rigtig besluttet hvilket af de to jeg vil have.
Hej Jesper,
Ja, Atik 460 EX er med i programmet. Er med på min Atik oversigtsside, dog med link til Atik. Her ikke fået lave siden endnu.Har også (i går) bestilt et (mono) til en kunde, så det bliver spændende at se hvordan det yder.
Prisen er sat til kr. 19.529 inkl. moms.Mvh
MogensForhandlerAstro OpticsMogens Zachariasen 2012-04-20 17:51:05 Mvh
Mogens -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Astrofoto drømme' er lukket for nye svar.