› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Astrofoto drømme
- Dette emne har 60 svar og 14 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 10 måneder siden af helgeras. This post has been viewed 1595 times
-
ForfatterIndlæg
-
19. april 2012 kl. 13:54 #82441
2masDeltager- Nova
Jeg ville udskyde refraktor købet og kamera købet, indtil du finder ud af hvad du skal ha og er til. Det er mange penge at bruge på en kikkert, hvis du ikke ved om det er noget for dig. Som Paul også skriver, så en mindre newton kikkert med dit DSLR kamera (hvis du altså har et i forvejen), ville være godt at starte ud med.
Og som MStauning også skriver, montering, montering og montering. Jeg synes at dit valg med en EQ6Pro er lige i øjet 😉 Det er et godt stykke gennemprøvet teknik, hvor det er nemt at få hjælp og dele til, og så koster den ikke alverden.
Mht. guide kamera. Så vidt jeg er orienteret, så er Qcam5/QHY og ALCCD det samme kamera, men er branded forskelligt. Så du går ikke galt i byen, ligemeget hvilket af dem du vælger.
Som jeg også skrev tidligere, så brug evt sommeren til at få styr på udstyret, så du er klar til efteråret. For hvis du ikke har roddet med sådan noget udstyr, kan det godt drille lidt (jeg taler af erfaring
)
19. april 2012 kl. 14:07 #82443
gertDeltager- Giant
jeg ville godt nok ikke vælge en 150 mm newton, den er for svær at sælge senere, så hellere en 200 mm, den kan man komme af med igen. Men en anden mulighed er i stedet at købe en lille kvalitets-apo i stedet, fx. en takahashi 60 mm til widefield, den kan man blive ved med at bruge, og ellers er den nem at sælge igen…mvh. gert
19. april 2012 kl. 15:28 #82446
paul- Nova
Alt kan sælges til den rigtige pris og det er som hovedregel billigere aldrig at sælge. Tror derfor ikke på at det er sværere at sælge en brugt 150mm newton end en 60mm takahashi, specielt ikke hvis du får en ny/brugt 150mm til en god pris, og her skulle en 150mm Newton jo kunne anskaffes brugt til en særdeles god pris hvis de er så svære at sælge.
Finder du en brugt 150 mm newton til f.eks. 1500 dkk er det altså yderst begrænset hvad du kan tabe i et gensalg, ja du kan højst tabe 1500 dkk hvis du forærer den væk efter den første sæson minus de renter du har sparet ved at udskyde købet af en dyr drømme refraktor.
Måske en takahashi taber færre procent ved et gensalg, men taber man også færre kroner incl. rente kroner? og hvorfor købe en 60mm refraktor hvis det alligevel ikke er sådan en man gerne vil have? brugsværdien i ejer perioden tæller jo også.
I sidste ende handler det jo også om hvad du vil have, det er to vidt forskellige instrumenter der har hver deres fordele/ulemper hvorfor man jo ikke kun skal se på gensalgsværdi, men også på brugsværdien mens man ejer teleskopet.
Når vi rådgiver tager vi udgangspunkt i de forudsætninger du opstiller. Du skriver at det ikke må være for tungt, skal kunne være i en bil, gerne må give dig meget lys for pengene, at du vil starte op med astrofoto samt at du har et budget.
Jeg tror ikke der er noget teleskop der samlet set passer meget bedre ind i disse forudsætninger end en brugt 150mm Newton til i omegnen af 1500 dkk. Det er lille og let, kan være i en bil, giver maksimalt lys for pengene, er mindre vindfølsom samt vejer og fylder mindre end en 200mm, belaster dit budget minimalt så der er råd til en god montering og et godt kamera og som kan sælges igen med minimalt tab. Er dit budget ikke længere end faktor er det ASA monteringer og Takahashi refraktorer du vil blive anbefalet.
Tag nu en snak med Henrik fra Lyra først, han er super flink at snakke med og han kan både rådgive dig og sælge dig en 150mm Newton eller en lille lækker 60mm Takahashi hvis dette er dit drømme teleskop. Og hvem ved, måske han har et rigtig godt brugt tilbud liggende på hylden.
Og som 2mas skriver, hvis du allerede har et DSLR kamera er det jo helt gratis at starte ud med dette, blot for at lære udstyret at kende…når du så har lært udstyret at kende, er sikker på at du gerne vil gå videre med astrofotografering og evt. har fundet ud af at DSLR/lysforurenings kombinationen ikke er optimal kan du altid slå til med et S/H kamera og nogle smalbåndsfiltre.
19. april 2012 kl. 17:16 #82450
jesperDeltager- Neutron star
Et bud på et par af de spørgsmål du stiller:
115mm APOen er uden tvivl også et godt bud. Det der forvirrer mig lidt er at der ikke står noget om glastypen på TS Tyske side, mens der i den Engelske oversættelse står FPL53.Qcam5 og ALLccd5 er det samme kamera.ICX694 er storebror til den ICX618 chip der har løftet planetfoto op på et nyt niveau det sidste års tid. Jeg tror 694 kan gøre noget af det samme for medium og højopløst deepskyfoto med mindre teleskoper hvor pixelstørrelsen passer. Det er derfor jeg taler så varmt for den, men selvfølgelig er der også andre gode kameraer. Men jeg skal helt sikkert selv have sådan et 694 kamera når jeg får skrabet kronerne sammen. Og ja, 1.25″ filtre er store nok til den chip.19. april 2012 kl. 17:38 #82454
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Først skal du beslutte dig for om du vil have en mobil opstilling eller en permanent.
Det handler om vægten, for vil du være mobil så skal du kunne orke at
bære det ud og ind af bilen osv. Det sætter en stor begrænsning for mountet.Vil du udelukkende observere hjemme fra haven, så skal du overveje at
støbe en pier og købe den største montering du har råd til !Du behøver ikke at bygge et observatorium, monteringen kan sagtens tåle
at stå ude hele året med en presenning over (jeg bruger et grill
dækken)…Kun teleskop og udstyr fjernes mellem hver observation/foto-session.
Her vil jeg ikke anbefale mindre end EQ6-Pro !!
Hvis du har læ i haven kan den være perfekt, men ellers er groft sagt jo større jo bedre.
(ja ja, der er andre ting der spiller ind også…)
http://www.astroqcam.dk/Joomla158/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=39&category_id=5&option=com_virtuemart&Itemid=53
http://www.astro-optics.dk/mounts.htm
http://www.lyra.dk/monteringer-og-stativer/computerstyrede.html
http://meade.dk/group.asp?group=52
http://www.teleskop-express.de/shop/index.php/cat/c20_Montierungen—–parallaktisch.html
Groft sagt skal din montering kunne bære dobbelt så meget vægt som dit teleskop vejer.
Så er du dækket godt ind. (dygtige folk kan presse deres monteringer til det yderste, men det er en udfordring og selv den mindste vind vil drille osv. Play it safe!)DERNÆST skal du overveje HVAD du vil fotografere.
Store objekter som galakser og tåger, eller små objekter som planetariske tåger, små galakser.
For det er helt afgørende for hvilken brændvidde du skal gå efter, den
bestemmer nemlig (sammen med kameraets chip-størrelse) hvor stort et
udsnit af himlen teleskopet “ser” (FOV = Field of View).Feks. TS 102mm f/5,2 har brændvidden 530 mm og TS 115 f/5,2 har brændvidden 598 mm.
Der er ikke så stor forskel, men du skal huske, at det er _ikke_ åbningens størrelse der er afgørende for teleskopets “fotografiske hastighed” !
En 200mm Newton f/5 har brændvidde på 1000 mm, samme fotografiske hastighed men ½ synsfelt.
http://www.opticstar.com/Run/Astronomy/Astro-Editorial-Articles-General.asp?p=0_10_19_1_6_200_25http://www.trackthestars.com/ccd-calculator.html
Du har garanteret et DSLR. Prøv at beregne FOV for det med forskellige teleskoper.
Tast så denne FOV ind i dit planetarie program (jeg kan anbefale Carte du Ciel v.3, du skal bruge funktionen under Setup – Display – Finder rectangle (CCD)) og nu kan du se hvor stort et udsnif af himlen dit kamera “ser” igennem teleskopet.
Kan du nu fotografere dine ynglingsobjekter i eet billede ??? (man kan selvfølgelig lave en mosaic, men det er jo besværligt)Vælg et teleskop med lav f-nummer der med dit kamera giver et tilpas FOV.
Der er også noget om over-/under-sampling. Prøv at lande på en pixel-resolution på mellem 1 og 2 buesek. Ca. 2 vil passe dansk seeing ret godt, men om den er 1,5 eller 2,2 betyder ikke alverden.PS jo kortere brændvidde, jo lettere at guide og jo mindre krav til monteringen!
PPS I stedet for en 100mm APO (dyrt) kunne du måske nøjes med en ED til at begynde med!?19. april 2012 kl. 17:43 #82457
Se i øvrigt også mit indlæg i denne tråd >
http://astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=8272&KW=&PID=85129#8512919. april 2012 kl. 20:02 #82461
paul- Nova
En overset kombination er at købe et H-alpha filter til dit DSLR kamera forudsat at dit DSLR kamera er af en rimelig kvalitet, måske du kan finde et brugt H-alpha filter til en rimelig penge.
Du vil langtfra få samme hastighed som med et S/H kamera, og det vil kun være en lappeløsning på dit lysforureningsproblem.
Hvis du samtidig selv modificerer dit DSLR kamera hvilket kan gøres for små penge kan du ca. tredoble dit kamera´s følsomhed i H-alpha området. Derudover vil du have de samme fordele som med et S/H kamera mht. at kunne fotografere i måneskin og lyse sommernætter.
Jeg ved ikke hvor mange herinde der har prøvet denne mellemløsning, men det kan lade sig gøre.
Den rigtige løsning er selvfølgelig et S/H kamera, men igen, hvis du gerne vil starte forsigtigt ud skal du blot være opmærksom på denne mulighed også…og alt i mens du leger med sådan en mellemløsning vil prisen på den rigtige løsning falde, hvilket vil begrænse tabet på mellemløsningen.
Jeg har selv et modificeret eos550D og har selv overvejet denne mellemløsning.
http://www.astropix.com/HTML/I_ASTROP/DSLR_HA.HTM
“Many people think that you can not take pictures of red hydrogen-alpha emission nebulas at all with a stock, off-the-shelf, unmodified DSLR camera.
But you can!
You just need to know a couple of secrets.
But lets get a little background first.”
http://danks.netfirms.com/cal.htm
Jeg skulle selvfølgelig også have nævnt at der findes lysforureningsfiltre til DSLR kamara´s hvoraf de gode nok har en gavnlig effekt selvom disse langtfra kan erstatte et mørkt observationssted eller konkurrere med en S/H / smalbånds løsning.
Paul 2012-04-19 20:28:15 19. april 2012 kl. 21:15 #82464
mortenDeltager- Super Nova
Et lille bidrag, selvom det meste er sagt.
Min erfaring er, at astrofoto er en farlig hobby. Man får et behov for en masse nye dimser, og en del af glæden er at studere udstyret og finde ud af, hvordan man kan forbedre sin teknik og dermed sine billeder. Det er også en del af glæden at få lov til at undersøge forskellige systemer (måske Jesper en dag falder for en Riccardi-Honders optik? – Det er vist det eneste han endnu ikke har prøvet, eller også er jeg bare ikke opdateret)Det er derfor en dårlig strategi at drømme om det perfekte setup fra starten, og “købe xxx en gang for alle”. Det bliver kun en gang for alle, hvis du mister lysten.Montering er, som Michael skriver, alfa og omega. Uden solid montering kan du glemme alt om astrofoto (med mindre du har helt særlige evner og et vist masochistisk anlæg for at slås med apparatur). Mit råd vil derfor være at starte med at købe en eq6 montering. Den er en solid performer og gennemprøvet. Dens fejl kan man leve med (herunder dens dårligt designede alt/az indstillinger). Hvis du er nogenlunde ung (<70) og stærk kan den ret let flyttes rundt. Der kommer som nævnt sikkert snart en del brugte når folk absolut vil have de nye eq8’ere (kiropraktorerne får sikkert også lidt af kagen når der skal slæbes rundt på dem..)
Refraktor vs newton er svært. Jeg har ikke de store erfaringer med refraktorer, selvom jeg har en Tak fs60. Jeg har arbejdet mest med newtons (bl.a. inspireret af Jespers fremragende billeder med en hurtig 200mm reflektor). Jeg startede med en brugt TS reflektor, og det var godt for mig at starte brugt, fordi jeg ikke havde bundet mig til store investeringer, men kunne i ro og mag og uden panik finde ud af om jeg kunne bruge en newton. Newtons har den fordel at de trækker meget lys ned, men de hurtige varianter er lidt hysteriske, som Jesper skriver. Se dog lige Heines billeder OG de korte tider han har taget dem på.. Jeg synes derfor, du skal overveje at købe en brugt reflektor, som du kan eksperimentere med (bore huller i, skifte fokuser, etc). Der er dog nogle ekstra, nødvendige investeringer til kollimering etc (det er nu også lidt sjovt at skulle kæmpe lidt, og du får glæden af en del dimseindkøb..). Det er vist nogenlunde på linie med Lars Malmgrens glimrende indlæg om emnet.SCT’er er langsomme, de skal også kollimeres, de er termisk besværlige (dog ikke helt som store newtons), de har bevægelige hovedspelje der kan rokke, de har ikke så små stjernediametre som en ordentlig newton, de dugger etc. og jeg vil personligt ikke anbefale en sådan som deep sky teleskop, de er fine til planetfoto (mit første teleskop var en c8 og jeg har i øjeblikket en C11).Mortenmorten 2012-04-19 21:25:46 19. april 2012 kl. 21:17 #82465
Hmmm, det er nok lidt OT men hvis man er meget interesseret i at tage h-alpha billeder vil jeg anbefale helt at glemme DSLR og spare op til et monokromt kamera. H-alpha med umodificeret DSLR kan sikkert lade sig gøre men hvis vi er venlige og siger at stock filteret kun skærer 2/3 af h-alpha lyset væk og at der forsvinder yderligere 3/4 i de grønne og blå pixels, så når vi op på at pænt over 90% af Ha lyset går til spilde sammenlignet med et tilsvarende monokromt kamera. For et moddet kamera et tallet så kun 75% spild. 694 har endda hele 66% kvanteeffektivitet ved h-alpha linjen, så forskellen er endnu større hvis man sammenligner den med DSLR (hvilket selvfølgelig ikke kan kaldes helt fair).
19. april 2012 kl. 21:27 #82466
mortenDeltager- Super Nova
Enig. Mono styrer, men erfaringer kan man få med OSCC. Der er nok at lære med at styre guidning, billedbehandling etc.
OG med en refraktor er man givet hurtigst i gang19. april 2012 kl. 21:46 #82469
Hej Morten,
Vi fik vist sendt indlæg næsten samtidig. Alt det med refraktoren er når alt kommer til alt bare hvad jeg er nået frem til som det rigtige for mig. Jeg har jo også været hele møllen igennem og er blevet en hel del fattigere i processen. Jeg tror du både har mere kampgejst og et bedre tag på den hurtige Newton en jeg har. For mig sluttede kampen for små runde stjerner i hele 24×36 feltet aldrig, hvorimod NP’en er dejlig nem og hurtig at få til at yde det bedste. Ikke uvæsentligt når man kommer hjem fra arbejde kl. et om natten og skal i gang.
19. april 2012 kl. 22:43 #82471
paul- Nova
Ja der er et kæmpe tab i h-alpha området med et umoddet DSLR kamera, ikke desto mindre kan det alligevel fint lade sig gøre at fotografere i h-alpha området med et godt DSLR kamera, se f.eks. her.
http://www.astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=4394&KW=ngc+7000&PID=47329#47329
Samtidig er et h-alpha filter måske det mest effektive lysforurenings, måneskins, sommernats filter hvorfor man alligevel får en markant forbedring i SNR på h-alpha objekter.
Den procentvise SNR forbedring ved benyttelse af h-alpha filter i et lysforurenet område må være nogenlunde den samme for et DSLR kamera og et S/H kamera, forskellen er blot at S/H kameraet som udgangspunkt er meget mere følsomt end specielt et umodificeret DSLR kamera.
Jeg har selv fotograferet NGC7000 med et umoddet og et moddet 550D kamera så kan tale fra egne erfaringer med DSLR og H-alpha, og den gik igennem inden jeg modificerede mit kamera og den gik fint igennem efter at jeg havde modificeret mit kamera hvilket kan gøres for nogle få hundrede kroner og et par timers arbejde, så hvis et givent h-alpha filter slipper 90% h-alpha igennem og lukker næsten alt andet ude burde jeg kunne få et endnu bedre resultat med et h-alpha filter selv fra et lysforurenet område.
Hvis man senere kan genbruge et h-alpha filter i et filterhjul (ved ikke om man kan det?) eller man kan finde et h-alpha filter til en rimelig penge, evt. brugt (de kan godt være lidt dyre fra nye) kan et sådant filter måske gøre forskellen fra at et DSLR kamera er næsten ubrugeligt i et lysforurenet område til at man for prisen et filter og evt. et modificeret kamera koster ikke alene kan bruge det, men også kan bruge det når der er måneskin og lyse sommernætter.
Så nej, man skal ikke forvente det samme som et 20-25000 kroners S/H setup, men hvis 1000dkk kan gøre forskellen mellem et ubrugeligt og et brugeligt resultat er der måske alligevel en sammenhæng mellem pris/ydelse der kan retfærdiggøre denne mellemløsning, alt afhængig af hvem man er og hvor realistiske ens forventninger er.
Derfor synes jeg lige denne mulighed skulle nævnes.
Men ok, jeg har erfaringer med DSLR og H-alpha men jeg har ikke erfaringer med DSLR H-alpha filter kombinationen, men kan se på nettet at andre har…så undersøg selv denne mulighed hvis den overvejes.
Paul 2012-04-19 23:00:41 19. april 2012 kl. 22:57 #82472
Hej paul,
Det var ikke min mening at starte en diskussion der muligvis er lidt off topic i tråden her. Jeg ville blot slå fast at hvis det er h-alpha og smalbånd man er mest interesseret i skal man ikke satse på et DSLR. Hvis man derimod er interesseret i et all-round kamera der ikke koster en krig, og har adgang til en mørk himmel er DSLR glimrende, især hvis det er moddet.19. april 2012 kl. 23:12 #82473
paul- Nova
Helt enig.
19. april 2012 kl. 23:15 #82474
Men Jesper, DSLR er et godt sted at starte og så kan et kølet mono-astro-cam komme til senere.
Husk også, at hvis man går mono-cam vejen, så skal der også lægges en anseelig sum i filtre.
Et RGB+C + Ha + O3 + S2 sæt koster hurtigt 4-5 tusinde ekstra oveni de ca 20.000 for mono-cam’et…Endvidere så er det nok lettere at overtale konen/kæresten til at købe et dslr kamera, da det jo også kan bruges i dagligdagen. Måske har Helge allerede et…
Det er udstyr, der er til at vokse med og der er intet tabt, hvis der
senere investeres i mono-cam + filtre for mange tusinde kr.Ud af det budget, der er angivet, så spiser et mono-astro-cam langt over ½-delen.
Jeg mener, at det er langt bedre at begynde med et dslr + en mindre ED refraktor + EQ6-Pro.Så er der faktisk en reel mulighed i at anskaffe sig et komplet setup med guide-cam og scope indenfor budgettet.
Dertil skal det dog også siges, at jeg personligt – ligesom dig Jesper – ville vælge et mono-cam
Og jeg er enig i, at de nye chips ser _meget_ interessante ud (læs: står på min ønskeliste)Alt i alt, så er det i sidste ende også et spørgsmål om smag og behag, personlig præference og temperament.
Som du/i jo ved, er nogle refraktor-fan-boys og andre vil ikke vide af andet end spejle
Samme kan siges om cams osv… -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Astrofoto drømme' er lukket for nye svar.