Astrofoto drømme

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Astrofoto drømme

• Dette emne har 60 svar og 14 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 10 måneder siden af helgeras. This post has been viewed 1594 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 61 i alt)
  • Forfatter

helgeras
    Deltager
      • Giant

Hej,

Jeg sidder her og planlægger/drømmer om køb af nyt teleskop plus hvad der nu skal til, her til efteråret.

Jeg har en Meade 6″ ACF Lightswitch i øjeblikket, og den er bare perfekt for mig til visuelle observationer, og til situationer hvor jeg bare lige vil ud og kigge. Hurtig setup. Tryk på en knap vent 10 min, og så er den klar 🙂

Da jeg købte den havde jeg overhovedet ingen intentioner om astrofoto, men efter at have leget lidt med det har jeg nu fået blod på tanden, og vil rigtig igang.

– Budgettet er 30-40000 kr. evt. (helst) fordelt over et års tid. F.eks forestillede jeg mig at jeg kunne vente med at købe godt ccd kamera + filterhjul og starte med at bruge mit “billige” farve CCD, eller evt bruge et DSLR kamera.

– Målet er astrofoto, vigtigst er Deepsky, men hvis muligt så må det da også gerne kunne bruges til planeter. Dobbeltstjerner også.

– Jeg kan sandsynligvis ikke lade udstyret stå ude, ihvertfald ikke i dagevis. Det skal bæres over ned af en to trins trappe og så 10 m over en gårdsplads, så på den anden side er der ikke så langt.

En sjælden gang vil jeg nok gerne tage udstyret med i bilen, men det er nok sjældent.

Under alle omstændigheder må udstyret ikke blive så tungt at jeg ikke kan flytte det.

– Jeg bor i udkanten af København 20 km fra centrum, så der er en del lysforuening.

– Budgettet skal dække alt nødvendigt udstyr bortset fra de 1.25″ okularer og Barlow jeg kan låne fra mit Lightswitch teleskop. Computer har jeg også. Dvs. i sidste ende teleskop, mount, guide teleskop/kamera, CCD kamera etc. etc.

– Mount skal have GOTO funktionalitet; jeg er forvent fra Lightswitchen

Jeg tænkte at hvis jeg startede med at finde ud af hvilket mount/teleskop der ville passe bedst, så kan jeg altid nusse rundt med alt ekstraudstyret bagefter.

Hvad skal jeg gå efter?

Hvilket f-forhold er passende? Mit lightswitch er f/10 og det er for “meget” syntes jeg til astrofoto.

Er en 10″ Newton til at flytte eller er den for stor?

Mvh. Helge

Bjørn Sandåker
      Deltager
        • Neutron star

I tillæg til de svar du får her i forumet bør du vurdere at gå på møtet i KAF, nu den 26. April.

EDIT: Montering anbefales EQ6 eller bedre. Nu når EQ8 snart kommer vil der antageligt blive en del brugte EQ6-ere til salgs. Følg med. Bjørn T. Jønsson2012-04-17 17:36:18

Mvh,
        Bjørn

jesper
        Deltager
          • Neutron star

Hej Helge,

Der er mange muligheder og du skal nok få mange gode forslag, men her er hvad jeg ville gøre i dit sted:

Teleskop: http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/language/en/info/p5173_TS-102mm-F-5-2-Triplet-Flatfield-Super-APO-mit-Feldkorrektur.html Denne 102mm FPL53 triplet med Riccardi corrector burde være rigtig fin til deepsky foto. Måske er den endda lige så god som de dyre Takahashi, Televue astrografer. Optikken er semi-high-end forstået på den måde at der er en god chance for at den kan leve op til det bedste af det bedste. Og skulle der alligevel være et problem er der jo garanti på.

Montering: HEQ5pro eller EQ6pro alt efter hvor meget du vil slæbe på. Kvalitetsklassen over de to er væsentligt dyrere, men hvis du har råd synes jeg denne her er meget interessant: http://www.baader-planetarium.de/avalon/avalon_htm/avalon-linear.htm

Du skriver at du indtil videre vil bruge det gamle kamera og det er også fint. Hvis/når du får lyst til at opgradere kunne et ATIK 460EX eller Starlight Xpress SXVH 694 være rigtig gode til det nævnte teleskop (som kan bruges med to forskellige brændvidder). De bruger begge den nyeste og bedste chip på markedet.

Det er som nævnt kun min mening, men en refraktor astrograf giver imho nogle fordele frem for et stort spejlbaseret system. Ikke mindst da du skal kunne slæbe rundt på det.

paul
            • Nova

Mht. lysforurening bør du være opmærksom på at et DSLR kamera og lysforurening ikke er den bedste kombination…med et DSLR kamera gør det en kæmpe forskel om du fotograferer fra Kbh. eller i Avnø. Derimod er der flere der tager fantastiske billeder med kombinationen smalbåndsfilter og S/H astro kamera i lysforurenede områder.

Så måske et S/H astro kamera skal prioriteres når du nu planlægger primært at fotografere deepsky fra et lysforurenet område…tag en snak med nogle af S/H fotograferne om mulighederne.

Jo kortere brændvidde du vælger, jo mindre krav stiller det til resten af udstyret og jo større chance har du for succes oplevelser fra starten af med et begrænset budget.

teejay
            Deltager
              • Super Nova

Finnes også litt nyttig info på denne linken på forumet her

TeeJay

helgeras
              Deltager
                • Giant

Hej, tak for de gode input.

Lad mig kommentere/spørge videre til hver af svarene.

Mht at komme til KAF møde. Det tror jeg at jeg vil, især da det kun er et par km fra hvor jeg bor!

Den refraktor Jesper linkede til ser rigtig rigtig god ud, men er en apertur på 102 mm virkelig god nok? Det er jo mindre end mit nuværende 6″ SC, eller har jeg bare et anfald af “apertur feber”?

Hvorfor ikke en newton som denne her: TS ONTC Carbon Newtonian 250mm f/6.4 eller måske blot en 8″ hvis 10″ ikke er til at flytte?

Jeg ved at Newton’en skal kollimeres, måske endda hver gang jeg sætter den op, men hvad er der yderligere af fordele/ulemper mellem Newton og refraktoren? Er apertur størrelsen slet ikke så vigtig som jeg tror den er?

Så vidt jeg har forstået er Newtons med små f-forhold specielt svære at kollimere, det var derfor jeg lige googlede mig frem til en 6.4. Jeg har iøvrigt ikke tænkt specielt over hvilken eksakt Newton det kunne være.

Tak for informationen om DSLR, planen var også S/H kamera, men jeg kan jo goddt regne ud at dette her hurtigt løber op, og et sted at skære først var i kameraet.

Der er vel ikke andre områder hvor jeg kan udsætte indkøbet? Mount og teleskop skal jeg jo nok have fra starten 🙂

Findes der et relativt billigt s/h kamera som jeg kunne bruge, og så udskift efter et års tid?

Hvad jeg meget gerne vil undgå er at købe en mellemløsning, som jeg så skal skifte ud indenfor et år.

Mht. Mount, så vil jeg vælge når jeg har en ide om teleskopet, det bliver nok en EQ6 eller lignende.

Hvad andre dele har jeg brug for?

Guideteleskop?

Guidekamera?

Kamera?

Filterhjul?

Andet?

Mvh. Helge

paul
                  • Nova

Mht. hvor der skal skæres først skal du måske lave en liste og gå systematisk frem så du kan få et overblik over hvor du får mest for pengene når budgettet er begrænset.

Normalt siger man at man skal starte med et godt fundament, altså en god montering, og det er jeg for så vidt enig i er udgangspunktet men ingen regel uden undtagelser.

Lysforureningen i dit område er sikkert langt den vigtigste faktor der sikkert overskygger alt andet med flere længder hvorfor pengene givet ud til et S/H filterhjul setup på trods af at det koster sikkert vil give dig meget mere valuta for pengene end hvis du smider pengene et andet sted der er relativt mindre vigtigt taget dit observationssted i betragtning.

Køber du et dyrt men godt S/H filterhjul setup kan du sikkert have glæde af det i mange mange år.

Prøv at se de billeder Jesper og alle de andre laver med deres refraktorer, synes de taler for sig selv. Men jo, en Newton lukker mere lys ind pr. krone, det hjælper bare ikke så meget hvis du fotograferer fra et lysforurenet område med et DSLR kamera. Endelig har refraktorerne andre kvaliteter der også tæller i det færdige billede.

Selv ville jeg med dit observationssted bruge hovedparten af budgettet på et godt S/H kamera og så genbruge så meget af det jeg havde i starten og supplere med noget brugt udstyr indtil jeg havde råd til en super montering og derefter noget super “glas”.

2mas
                  Deltager
                    • Nova

Hej Helge,

Hvis det er foto du sigter imod, ville jeg anbefale en hurtig newton kikkert. Det med at de er svære at kollimere, er bare et spørgsmål om erfaring, som kommer hurtigt. Start evt ud med en 8″ f/4 – f/5 newton. De er billige og nemme at få fat på.

Til montering, vil jeg mener at en eq6pro er noget nær det mindste du skal bruge, når vi snakker om lange eksponeringer.

Du kan fint bruge dit DSLR kamera til at starte med. Men som andre også skriver i tråden, så kan det være svært at få noget brugtbart ud af det, hvis du bor i en større by. Så skal du være forberedt på at køre til et darksite.

Så mangler du bare en guider. Her vil jeg anbefale en lille refraktor, 60-80mm med en forholdsvis hurtig optik f/6 eller højere. Dertil skal du bruge et guide kamera. De fleste bruger ALCCD eller Qcam5, og de virker bare. Start med det setup, så kan du altid senere, købe dig fattig i kølet CCD kamera og filterhjul.

Det vigtigste er at få noget erfaring med din sammensætning af udstyr.

Jeg startet selv ud med en 8″ newton og en eq6pro. Det var en stejl indlæringskurve, men det har givet pote i sidste ende. Og nu kommer sommeren jo, som du kan bruge til at lære dit udstyr at kende, så du er klar, når sæsonen starter til efteråret.

paul
                      • Nova

Astro fotografering handler ikke kun om SNR, men handler i høj grad om SNR.

Her lidt info om hvor stor betydning det har om man fotograferer fra en by eller fra et mørkt sted, det kan nemt være en faktor 15, så set i det “lys” kan et dyrt og hurtigt teleskop slet ikke konkurrere i pris med hvad et S/H kamera og smalbåndsfiltre kan gøre for SNR.

http://www.samirkharusi.net/sub-exposures.html

An outer suburb of a large city would typically have skyfog that is 3 stellar Magnitudes brighter than the dark site used for the above frames. This means that the skyfog is 2.512*2.512*2.512 = 16 times brighter than at the above very dark site. Let us use 15x as a round number. The integration times required in suburbia (with 15x greater skyfog, 3 stellar Magnitudes) to achieve equivalent SNR are indicated below. The earlier 1:1 crops are from around the eye of the giant squid below.

paul
                        • Nova

Husk også på når du skal fordele dine penge i dit budget at et hurtigt S/H kamera fra din lokation måske kan gøre at du med et uguided setup får mere i kassen end du vil få med et guided DSLR setup, hvorfor du i så tilfælde vil spare besværet med et guide setup samt penge og vægt til et guided setup samtidig med at du vil kunne hente måske 10 gange så meget ned på den samme tid…værd at tage med i overvejelserne, specielt i et land som DK hvor de gode klare nætter er sparsomme. Derudover vil du med et S/H setup også være istand til at udnytte de gode og klare nætter med måneskin til deepsky fotografering hvilket igen kraftigt udvider antallet af brugbare nætter.

jesper
                        Deltager
                          • Neutron star

helgeras wrote: Den refraktor Jesper linkede til ser rigtig rigtig god ud, men er en apertur på 102 mm virkelig god nok? Det er jo mindre end mit nuværende 6″ SC, eller har jeg bare et anfald af “apertur feber”?

Lad mig prøve at uddybe hvorfor jeg efter mange år er nået frem til refraktor-astrografen som det, for mig, ideelle instrument.

Hvad opløsning angår er 102mm rigeligt til selv god seeing. Men selv den fineste refraktor kan selvfølgelig ikke bøje fysikkens love, og hvis vi for eksempel ser på Morten la Cours setup vil sådan en hurtig Newton, ved samme opløsning, samle flere fotoner pr. pixel pr. tidsenhed. Man skal altså regne med at bruge mere tid med en mindre refraktor. Det vil i nogen grad hentes ind ved at vælge den helt nye 694 chip jeg nævnte, som er mere følsom og mere støjsvag end andre gængse chips med større pixels.

Hvor godt et potentiale der end er i en stor og hurtig Newton, så er den svær at bruge optimalt. Den skal kollimeres vanvittig præcist til foto, især med stor chip. Det er pokkers svært at få små runde stjerner i hele feltet (taler af erfaring) og den skal akklimatiseres længe og godt før stjernediametrene bliver optimalt små. Selve størrelsen og vægten medfører også problemer. Alt dette kan selvfølgelig overkommes og potentialet er der, som eksempelvis Mortens billeder med al tydelighed viser, men det er bare ikke let.

En refraktor derimod, skal normalt aldrig kollimeres og den køler relativt let ned og følger nattetemperaturen, og da brændvidden er kortere kræves en fysisk mindre chip (hint: ICX694) for det samme felt og opløsning. Derfor er det lettere at justere kameraet vinkelret og den flattener er (formentlig) slet ikke nødvendig på en triplet APO. Du for således to brændvidder at vælge imellem med den nævnte refraktor.

Alt det ovenstående er hvad jeg har erfaret gennem årene, men mennesker er som bekendt forskellige, så andre har naturligvis lov at mene noget andet.

Jeg er enig i at DSLR og andre farvekameraer er problematiske i lysforurening. Der er det eneste der rigtig hjælper et monecam og smalbåndsfiltre … Fik jeg nævnt ATIK og Starligths ICX694 kameraer? LOL. Jeg tror virkelig den chip kommer til at betyde en mindre revolution i astrofoto.

mstauning
                          Deltager
                            • Black Hole

Montering, montering også montering… Det er ca rækkefølgen jeg ville overveje, hvad jeg skulle ud og have.

For med en kaldgod montering, er alt bare så meget nemmere – at det smitter ganske positivt af på ens billeder.

Så ville jeg kikke på hvad der er tilbage til kikkert og kamera.

Det er ikke så meget åbningen der bestemmer, som det er kombi’en fokallængde og F-forhold.

En stor åbning med lille F-forhold, henter ganske vist flere fotoer ind en lille åbning stort F-forhold – men hvis de har samme fokallængde, så er det bare et spørgsmål om at bruge lidt tid.

Og lyt til Jesper 😉

helgeras
                            Deltager
                              • Giant

Her er en meget foreløbig indkøbsliste med nogle flere spørgsmål.

Mount:

Skywatcher NEQ6 Skyscan Pro 9000 Kr

Jeg viller gerne nøjes med Skywatcher HEQ-5 SynScan fordi den nok er noget lettere at slæbe rundt på, men er den ikke for lille?

På den anden side stiger prisen særdeles stejlt hvis det skal være bedre end EQ6

Teleskop:

TS 102mm f/5,2 Flatfield Super APO telescope 15000 Kr

Der er også denne: TS 115mm f/5,2 Flatfield Super APO telescope.

Kunne det ikke betale sig at bruge 1000 kr mere for den?

Guide scope:

Astro 80mm guide og søgeteleskop 1300 Kr

Eller evt. Astro 60mm guide og søgeteleskop 1000 Kr

Guide kamera:

AstroQcam 5 (mono) 1700 Kr

Her er ALCCD5 Autoguider and planetary camera – USB 2.0 også en mulighed, hvad er bedst?

Kamera:

Dette er den dyre kategori. Jespers to forslag er:

ATIK 460 EXm 19000 Kr

Starlight Xpress SXVR 694M 20000 Kr

Er det værd at gå efter noget billigere (men ikke for billigt), eller er fordelen ved disse nye chips virkelig så stor?

Filter hjul:

ATIK 2″ motorized filter wheel – USB – for 9 x 1,25″ 4200 Kr

Filtre:

Astronomik LRGB Filter set 1.25″ – for CCD

2000 Kr

Andet:

Der mangler helt sikkert noget, men hvad?

Regnestykket (der ikke er rart) ser så således ud:

Mount: 9000

Teleskop: 15000

Guide scope: 1300

Guide kamera: 1700

Kamera: 19000

Filter hjul: 4200

Filtre: 2000

Andet: ?

Fragt: ?

Ialt 52000 + ? Kr

Med et så stort beløb skal det ihvertfald strækkes over et stykke tid for at holde et budget på 30-50000 Men det er jo også først efter sommerferien jeg skal til at investere i det.

En anden ting: Jeg har regnet med at 1.25″ stadig er ok. Jeg behøver ikke at gå til 2″ vel?

Kommentarer modtages gerne.

Mvh. Helge

paul
                                • Nova

helgeras wrote:

Regnestykket (der ikke er rart) ser så således ud:

Mount: 9000

Teleskop: 15000

Guide scope: 1300

Guide kamera: 1700

Kamera: 19000

Filter hjul: 4200

Filtre: 2000

Andet: ?

Fragt: ?

Ialt 52000 + ? Kr

Mvh. Helge

Hvis du så udskyder refraktorkøbet lidt og tager den første sæson med f.eks. en 150mm Newton til 2200dkk eller endnu billigere hvis du kan finde en brugt og som er en fremragende begynder tubus der er let at sælge igen med minimalt tab, jamen så er du ved at have en ganske fornuftig indkøbsliste der holder sig indenfor dit oprindelige budget på max. 40.000 dkk plus det løse der altid kommer oveni hen ad vejen.

Tag evt. en snak med Henrik fra Lyra og hør om han ikke har et godt tilbud på en lille Skywatcher Newton der måske er den tubus hvor du får mest for pengene lige nu.

Mht. kamera er nyt næsten altid, hvis ikke altid godt. Men det vigtigste er at det er et S/H kamera hvor du kan montere smalbåndsfiltre så du kan hoppe en faktor 10 eller mere op i SNR sammenholdt med et DSLR kamera fra din lokation. Forskellen mellem de forskellige S/H cam´s vil være meget mindre end forskellen mellem et DSLR kamera og et S/H kamera med smalbånd.

Udfra den betragtning og uden at jeg har sat mig ind i det aktuelle S/H marked vil et billigere S/H kamera med smalbånd også kunne bruges, hvorvidt det så er en god ide at vælge et billigere S/H kamera vil jeg overlade til S/H eksperterne at rådgive om. Der er jo også andre forhold som f.eks. photodiode / sensor størrelse samt hvor mange MP du ønsker at tage hensyn til. Generelt kan siges det er nemmere og billigere at arbejde med små sensorer samt at 6MP vil give en fin opløsning på en skærm og A4 print.

Glemte lige et link http://www.lyra.dk/tubus/newton-spejlteleskoper/explorer-150-f-5-tubus.htmlPaul2012-04-19 11:37:15

paul
                                  • Nova

Der mangler smalbåndsfiltre hvoraf Ha nok er det vigtigste.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 61 i alt)
                                • Emnet 'Astrofoto drømme' er lukket for nye svar.