Astrofoto

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Astrofoto

• Dette emne har 12 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 11 måneder siden af wieben. This post has been viewed 397 times
Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Forfatter

sydfyn
      • Asteroid

Hej

Jeg har gennem et stykke tid gået og overvejet at købe et teleskop til astrofoto. Jeg har tidligere haft en 114 mm reflector, men kørte lidt sur i det, da jeg ikke kunne fotografere med det. Nu er jeg imidlertid tændt på at komme igang igen. Jeg har en nogenlunde ide om, hvad jeg gerne vil have af teleskop – regner med en 150-200 mm. reflector.

Jeg har nu gennem et stykke tid forsøgt at finde ud af, hvad der egentligt skal bruges for at tage astrofotos, men må indrømme at jeg hver gang jeg støder på indlæg om det, drukner i tekniske termer og ganske simpelt ikke fatter hvad det går ud på. Er der nogen der (på rimeligt alm. dansk) kunne hjælpe mig med en forklaring – jeg er helt på bar bund og ved intet om det. Jeg er primært interesseret i deep-sky fotos.

Jeg har et digitalkamera (alm. 5 MP lommekamera med zoom) – kan det bruges?

Håber nogen kan hjælpe.

PS. jeg har som offentlig ansat ikke uanet økonomisk råderumWink

tommy.frank
        • Super Giant

Hej Sydfyn. velkommen til.
        Allerførst så se lige hvad Tommy F og Holst har til salg. Udemærkede sager du kommer rigtig langt med, til meget rimelige priser.

http://www.astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=869&PN=1
        http://www.astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=1055

Dernæst er dit lommekamera ikke det mest ideelle, men kan bruges afokalt (dvs. sammen med et okular)
        http://www.lyra.dk/details.asp?prodid=823&cat=804

Den bedste løsning mht. digital kamera er et DSLR, og bruge det som primærfokus. Dvs. af med linsen og direkte i teleskopet vha. en adapter.
        Mvh. Tommy Frank

tommy.frank
          • Super Giant

Nå ja. Hos Holst er det det her.

http://www.lyra.dk/details.asp?prodid=c91518&cat=730

sydfyn
            • Asteroid

Tak for de hurtige svar.

Jeg har ikke tænkt mig de store investeringer i første omgang, så det er da dejligt at høre, at jeg kan bruge mit lommekamera i første omgang. Så kan jeg komme igang og så give mig bedre tid til at finde ud af, hvad mit behov egentligt er.

Hvad er jeres erfaringer med at købe brugt udstyr? Jeg tænker her mest på styringdelene (motor, computer mv.). Er det noget der holder længe, eller skal man påregne løbende reparationer?

tommy.frank
              • Super Giant

Ang. brugt udstyr så er det tit der man kan gøre de bedste køb, ikke mindst fordi der er penge at spare, men osse fordi der ofte er lavet forbedringer og justeringer for at få udstyret til at yde sit bedste. Hvis jeg ikke husker helt galt, så har den CG5’er været i hænderne på en rigtig astroteknik nørd.
              Men prøv at spørg dem. De er gamle brugere af forum og vil højst sandsynligt ikke risikerer navn og rygte ved at sælge noget defekt.
              Og ang. løbende reparationer, så tror jeg nok at man skal gøre en aktiv indsats for at ødelægge motorene.
              Men læs på forum, så får du en ide om hvilke problemer vi slås medLOL
              Mvh. Tommy Frank.

mstauning
              Deltager
                • Black Hole

Som Tommy Frank er inde på, så er det du har der ikke optimalt men kan bruges. Dog er det noget sværre at lave deepsky med det.

Brugt udstyr er som regel også trimmet udstyr, og motor styring også videre holder i mange år. Der er nogle der har en 20 år gammel goto montering som bare stadig virker som det skal.

Ødelagte motore sker først efter ødelagte worms og deslige, og det kræver at du lige hopper op på teleskopet mens det drejer rundt 😉 Eller noget der ligner. Har hørt om afbrændte ting, men 99% af dem har været defekte fra fabrikken af.

Så hvad skal du bruge:

En god montering, fra CG5 eller LXD-75 begge skal helst være trimmet.

Du vil gerne have en reflektor, så vi snakker en Newton altså.

Dertil skal du bruge et okular, gerne et godt et – og en holder til dit kamera. Hvilken holder afhænger meget af okularet. Der findes nogle hvor okularet kommes ind i holderen, men de kan ikke tage brede okulare. Og er tit lavet til SLR.

Så en holder der sættes på okularet og som kan trimmes i flere retninger:

Den og du er kørende.

Senere kan du tilføje autoguider også videre.

wieben
                Deltager
                  • Nova

Hej sydfyn,

Hvad er dit budget? Et brugt Canon 350d fås brugt i DBA for omkring 2000 kr, og vil give markant bedre billeder end dit lommekamera. Selv med et lille teleskop vil du få langt bedre billeder med et DSLR, end du kan få med et lommekamera på det største teleskop du kan bære.
                  En adaptor til lommekamera som Michael og Tommy linker til koster 395 kr. En adaptor til et dslr koster 95. Du sparer altså 300 kroner til adaptorer som så kan bruges til DSLR, som så kommer ned i omkring 1700 kr. Det vil give dig meget mere blod på tanden fra starten, hvis du har mulighed for at bruge de ekstra penge.

Hvis du skal have den bedst mulige start, er der 2 ting du skal vægte højt. En god montering og et dslr kamera.

Jeg kan se at du bor i Svendborg. Jeg er på Thurø i påsken og tager måske mit udstyr med hvis vejrudsigten ser god ud. Du er velkommen til at kikke forbi og se mit setup hvis du har lyst.

sydfyn
                    • Asteroid

Tusind tak for alle de gode råd. Nu er jeg blevet sparket lidt igang, og har da fået lidt mere viden på området. Så må jeg jo bare ud og undersøge markedet.

Og til Heine – kunne være fint lige at se dit udstyr. Er det på Søndervej dine forældre bor???

Med venlig hilsen

Peter Isager

mortenb
                    Deltager
                      • Super Giant

Hvis det kan trøste dig, så er jagten på udstyr i sig selv fantastisk lærerig. Du møder en masse nye udtryk og spørger så dig selv(og dernæst andre) – hvad bruger jeg DET til ???

Wink

tommyf
                      Deltager
                        • Neutron star

Jeg vil da gerne tale for min 8″ newt, det er en Celestron, det eneste middel på den er fokuseren, som er en standart en, ellers er resten perfekt, det er ikke så ringe igen den fokuser, bare ikke så god som resten af tubusen, til gengæld er den billig.

wieben
                        Deltager
                          • Nova

Hej Peter,

De bor på Gl. Færgevej, men har også et sted på Søndervej.
                          Jeg plejer at fotografere fra Søndervej da, der er mindre lysforurening.

Mvh

Heine

sydfyn
                            • Asteroid

Hej Heine.

Kan du sende mig en mail med dit telefonnummer. Så kan vi jo lige tales ved når vi nærmer os.

Peter

wieben
                            Deltager
                              • Nova

Besked sendt

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
                            • Emnet 'Astrofoto' er lukket for nye svar.