AstroBlinker v.1.2.0.0

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR AstroBlinker v.1.2.0.0

• Dette emne har 28 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 2 måneder siden af Rudi. This post has been viewed 499 times
Viser 14 indlæg - 16 til 29 (af 29 i alt)
  • Forfatter

Rudi
    Deltager
      • Neutron star

Nu version 1.5.0.0.

Ændringer: forbedret transformations beregninger.

AstroBlinker_1.5.0.0.zip

Forbedringen er ikke så tydeligt på billederne jeg bruger her, men på andre eksempler jeg har lavet går transformationen fra nogenlunde til spot-on.

Før var algoritmen:

1) Find the best matching three stars in the two images.

2) Calculate the average transformation between the three star pairs.

Ny algo.:

1) Find the best matching three stars in the two images.

2) Calculate the average transformation between the three star pairs.

3) Using the transformation from 2), find the best matching stars once more.

4) Use the stars found in 3) to calculate average transformation.

rudibr2015-12-10 21:18:21

/Rudi B. Rasmussen

Finn
      Deltager
        • Neutron star

Wov Rudi det går stærkt det blinkeri, du har nok sat hastigheden efter hvad du nu selv syntes er godt, men hastigheden på den forrige V. var efter min mening bedre, eller måske bare lidt langsommere endnu, har flimmer for øjnene

Men det virker

mvh FinnFinn2015-12-10 21:36:12

Rudi
        Deltager
          • Neutron star

He he Finn. Jeg gør lige tiden konfigurer bar.

/Rudi B. Rasmussen

Rudi
          Deltager
            • Neutron star

Her er så en version hvor animations tiden kan indstilles, nederst til venstre for Gif knappen.

AstroBlinker_1.6.0.0.ziprudibr2015-12-11 06:41:51

/Rudi B. Rasmussen

Finn
            Deltager
              • Neutron star

God Morgen Rudi

Neders til venstre på Gif knappen ??? syntes ikke jeg har finde sådan en knap.

mvh Finn

Rudi
              Deltager
                • Neutron star

Ups – var kommer til at kopiere linket til v 1.5, indlæg overfor opdateret, prøv version 1.6.

http://b-rasmussen.dk/astro/astroblinker/1.6.0.0/AstroBlinker_1.6.0.0.zip

Tiden du indstiller er [ms].rudibr2015-12-11 06:43:57

/Rudi B. Rasmussen

Finn
                Deltager
                  • Neutron star

For pokker hvor det køre herligt Kan du ikke også lære mig at programere

mvh Finn

Rudi
                  Deltager
                    • Neutron star

Jo tak Finn. Det kunne jeg sagtens, det er bare lige tiden det kniber med

/Rudi B. Rasmussen

Finn
                    Deltager
                      • Neutron star

Nå ja, indrømmet jeg har såmen heller ikke et hoved til sådan noget.

Hvornår kan vi forvente at programmet kan tage FITs filer ??? Mangler du nogle filer at arbejde med ?? så sig til.

mvh FinnFinn2015-12-11 07:07:08

Rudi
                      Deltager
                        • Neutron star

Hej Finn,

Du må meget gerne lægge to egnede fits filer et sted til download, eller maile til

Men til at begynde med “nøjes” jeg med kun at læse billeddata ind, ra/dec, orientation, scale, stjerner, osv osv må komme senere. Fits er en temmelig omfattende container og jeg har jo også et fuldtidsjob og familie at passe

/Rudi B. Rasmussen

Rudi
                        Deltager
                          • Neutron star

Nu version 1.7.0.0, med FITS support, kan downloades her:

http://b-rasmussen.dk/astro/astroblinker/1.7.0.0/AstroBlinker_v1.7.0.0.zip

Bemærk, at de “rå” fits data læses ind, de bliver ikke processeret, dvs dynamikområde-stræk osv, så hvis det er fits direkte fra kameraet vil de nok virke lidt mørke i det.

AstroBlinker er nok mest velegnet til godt belyste billeder, eller et sæt efterbehandlede billeder. Hmmm… måske skulle jeg lave en “levels” justerings mulighed i toolet?

Indtil videre er det “kun” 16bpp gray scale fits der understøttes, tak for eksempelfiler Finn, men flere kan komme til hvis jeg får nogle flere data at arbejde med.

Jeg endte med selv at skrive en fits parser, da de tools jeg fandt online var lidt for bøwlede at bruge til mit formål.

/Rudi B. Rasmussen

Frank Larsen
                          Moderator
                            • Super Nova

Hej Rudi,

fitsio library er vel nok det mest anvendte tool til læsning og skrivning af fits formatet.

http://heasarc.gsfc.nasa.gov/fitsio/

C++:
                            http://heasarc.gsfc.nasa.gov/docs/software/fitsio/ccfits/

Linær justering af levels eller scale individuelt for hvert billede vil være en særdeles smart feature – det vil gøre det mere rimeligt at sammenligne billeder optaget med forskellig aparatur eller eksponeringstid.

Rudi
                            Deltager
                              • Neutron star

Tak for hint Frank. Jo – jeg har set på CFITSIO, der ligger denne udemærkede liste hos NASA: LISTE, men hvis jeg skal bruge et library, bliver det nok CSharpFits, det er et Java=>C# port af nom.tam.fits.rudibr2015-12-14 05:58:51

/Rudi B. Rasmussen

Rudi
                              Deltager
                                • Neutron star

Så er version 1.8.0.0 klar:

Astro Blinkker 1.8.0.0

Der er rettet lidt småfejl, og så er der lavet en mulighed for at ændre lidt på nogle indstillinger:

Tryk på [Settings] knappen:

God fornøjelse med blinkeriet Glæder mig til at høre om jeres spændende fund

/Rudi B. Rasmussen

Viser 14 indlæg - 16 til 29 (af 29 i alt)
                              • Emnet 'AstroBlinker v.1.2.0.0' er lukket for nye svar.