› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › AstroBlinker v.1.2.0.0
- Dette emne har 28 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 2 måneder siden af Rudi. This post has been viewed 498 times
-
ForfatterIndlæg
-
4. december 2015 kl. 08:22 #139788
RudiDeltager- Neutron star
Ohøj igen – en lille opdatering.
Kan downloades her: AstroBlinker_v.1.2.0.0.zip
Nogle små ændringer:
1) Tilføjet en [Load Images] knap.
2) Tilføjet “drag-and-drop pan”, dvs at du kan zoome ind og trække rundt i billederne.
Kwick Guide:
Givet er to billeder af samme felt, skala skal være ens i begge billeder, dvs det skal være taget med det samme teleskop og kamera:
1) Udvælg de to billeder der skal “blinkes”:
Billede A, M27 fra 2014:
Billede B, M27 fra 2015:
2) Start AstroBlinker:
3) Tryk på [Load Images] for at angive Billede A og B:
3) AstroBlinker detekterer nu automatisk stjerner i billederne, matcher stjernerne mellem billederne, og beregner hvor meget Image B skal translateres og roteres for at ligge oven i Image A. Resultatet vises i [Blink] når processen er færdig:
4) Der er nu to muligheder for at gemme; enten kan en animeret gif kopi af [Blink] gemmes eller den transformerede Image B kan gemmes. Da gif formatet er begrænset af kun 256 farver, bliver resultatet ikke altid optimalt, derfor muligheden for at gemme det transformerede billede i fuld opløsning.
Animeret gif:
Transformeret Image B:
5) For de særlig interesserede kan man se lidt detaljer på [Information] siden, bla translation og rotation (CCW), samt lidt information der måske kan være til hjælp hvis noget fejler.
God fornøjelse med blinkeriet
rudibr 2015-12-04 08:16:02 /Rudi B. Rasmussen
4. december 2015 kl. 14:07 #139789
Henrik PerssonDeltager- Planet
Ang. begrænsningen i GIF-formatet:
Du kunne jo overveje at bruge OpenGL og framebuffers til at blinke med. Det må da kunne lade sig gøre – men det kræver selvfølgelig en heftig rekodning af programmet 🙂
Noget tilsvarende kan sikkert lade sig gøre med DirectX <gys>
4. december 2015 kl. 14:22 #139790
Hej Henrik,
Tak for tip – jeg har faktisk masser af OpenGL erfaring, så det ville være en smal sag
Men hvis du prøver programmet, så vil det “blink” du ser ikke være som den animerede gif af programmet som du ser i pkt 3) overfor, men en animation som jeg har lavet med GDI+ hvor orginal billederne anvendes. Men for at vise et eksempel her online med animation, bliver jeg jo nød til at anvende gif
At kunne gemme i en animeret gif, er egentlig bare en feature til dem der vil vise deres blink på en hjemmeside.
rudibr 2015-12-04 13:23:50 /Rudi B. Rasmussen
4. december 2015 kl. 14:28 #139791
Henrik PerssonDeltager- Planet
Ja, så kan man jo lære at prøve tingene, inden man udtaler sig
4. december 2015 kl. 14:37 #139792
Ja, prøv det, prøv det – jeg skal da grave lidt i mine billeder (min astro karriere går desværre ikke så langt tilbage) og blinke nogle flere.
/Rudi B. Rasmussen
4. december 2015 kl. 15:42 #139793
noodles- Super Giant
Hej,
Det ser godt ud … ærgerligt det ikke kører på Linux
Det ser ud til at du bruger stjerne afstande til at aligne. Hvis du bruger vinkler så kan du aligne billeder med forskellig skala.
Du kunne også overveje at lave deconvolutions og vise chi-squared, men det er nok mest interessant for fits.
Noodles 2015-12-04 14:45:08 4. december 2015 kl. 16:12 #139794
Jo tak Simon, hvis du kan bruge det til noget, må du gerne få C# sourcen. Rimelig nemt at omskrive til C++ med stl. Der bliver lige noget hejs med bitmaps som er lidt mere op af bakke i C++.
Og ja, jeg bruger ganske rigtigt afstande, jeg forsøgte at match vinkler tidligere, men det var for upræcist. Jeg brugte faktisk x og y komponenterne for let at komme uden om 359,999º -> 0,001º problemet. Noget andet med vinkler er at der er meget større krav til sammenfald af stjerner i de to billeder, da vinkel betyder at man sammenligner tre i stedet for to stjerner.
Mht skalering, så har jeg næsten løst det problem, det skal lige fiddles lidt mere på plads. Jeg kom til at tænke på at i stedet for afstande, så kan man kikke på afstands forhold:
Eksempel:
Givet er stjernen A fra billede BA med de fire afstande a1, a2, a3 og a4.
Og stjernen B fra billede BB med de fire afstande b1, b2, b3 og b4.
Distancerne er sorterede, mindste først.
Så regner man først:
a_12 = a1 / a2
a_13 = a1 / a3
a_14 = a1 / a4
Og:
b_12 = b1 / b2
b_13 = b1 / b3
.
.
Hvis et minimum givet antal matches kan findes mellem a_12..a_14 tog b_12..b_13, så er der et match, og man har en skala at arbejde med til de næste “almindelige” distance matches. Processen overfor skal gentages med flere kombinationer i a og b, samt for flere stjernepar.
Jeg har ikke algoritmen helt færdig endnu, men når jeg har, kan jeg evt vise pseudo kode til interesserede?
Motivationen til denne del er godt nok lille, da jeg ikke selv har behov for denne funktion, grunden til at jeg overhovedet har set på det, er med tanker om en blind-plate-solver
/Rudi B. Rasmussen
4. december 2015 kl. 22:18 #139798
noodles- Super Giant
Hvis du en dag inkluderer deconvolution og fits så er jeg meget interesseret.
5. december 2015 kl. 07:20 #139802
Hvis du med deconvolution mener hele molevitten, dvs >>deblurring, removal of atmospheric seeing degradation, correction of mirror spherical aberration, image sharpening, mapping detector response characteristics to those of
another, image or signal zooming, …<< så nej, så bliver det ikke lige foreløbigt. Med mindre jeg kan finde et gratis/åbent C# bibliotek.
Mht FITS, så vil jeg nok bruge http://vo.iucaa.ernet.in/~voi/CSharpFITS.html
rudibr 2015-12-05 06:21:17 /Rudi B. Rasmussen
5. december 2015 kl. 08:26 #139803
OBS OBS:
Jeg har opdaget en fejl ved brug af nogle nye test sets.
1) Rotations vinklen har forkert fortegn.
2) Forkerte match stjerner.
Jeg har en løsning til begge problemer, men skal lige teste lidt mere weekenden over, ny release snart
PS: det her blinkeri kan iøvrigt være ret vanedannende, her er to billeder af M27 området med to timers forskel, der sker faktisk lidt rundomkring, måske tilfældigheder, det skal jo blive spændende at undersøge: http://b-rasmussen.dk/astro/astroblinker/1.2.0.0/M27_2_hours.gif
rudibr 2015-12-05 07:31:15 /Rudi B. Rasmussen
6. december 2015 kl. 18:25 #139853
Ny version med fejlene beskrevet overfor fiksede.
http://b-rasmussen.dk/astro/astroblinker/1.3.0.0/AstroBlinker 1.3.0.0.zip
rudibr 2015-12-06 17:25:41 /Rudi B. Rasmussen
7. december 2015 kl. 22:30 #139899
FinnDeltager- Neutron star
Hej Rudi
Virker upåklageligt men bare ikke med fits filer endnu
mvh Finn
Finn 2015-12-07 21:31:09 7. december 2015 kl. 23:09 #139903
lindhardDeltager- Super Nova
rudibr wrote: Ny version med fejlene beskrevet overfor fiksede.
http://b-rasmussen.dk/astro/astroblinker/1.3.0.0/AstroBlinker 1.3.0.0.zip
Det må da lige være sagen for Jens Jacobsen og Kim Lang.
Nu hvor det alligevel er overskyet og møgvejr, kan I tage første og sidste billede i jeres mange Anitra- og andre billedserier og se, hvad der ellers måtte røre sig i feltet.
Der er sikkert mange spændende ting
mvh
Lars8. december 2015 kl. 07:40 #139916
Tak for tilbagemeldingen Finn. Jeg skal nok snart se på fits filer
/Rudi B. Rasmussen
8. december 2015 kl. 13:11 #139929
Programmet er nu i version 1.4.0.0:
http://b-rasmussen.dk/astro/astroblinker/1.4.0.0/AstroBlinker_v.1.4.0.0.zip
Een på cloudy nights havde et sæt Pluto billeder der kiksede, det er nu fikset, og hans billede sæt er tilføjet min test suite.
Jeg hører gerne fra andre der har problemer, så jeg kan få finjusteret programmet. (I næste version vil jeg gøre parameter åbne så man selv kan pille lidt).
/Rudi B. Rasmussen
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'AstroBlinker v.1.2.0.0' er lukket for nye svar.