› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › AstroBlinker v.1.1.0.0
- Dette emne har 4 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 3 måneder siden af Rudi. This post has been viewed 66 times
-
ForfatterIndlæg
-
2. december 2015 kl. 21:53 #139757
RudiDeltager- Neutron star
Hej,
Som jeg truede med i en anden tråd, så var der en tidlig version på vej. Jeg gik helt væk fra maunel stjerne markeringer, da det var alt for upræcist, så jeg gik efter fuldautomatik.
Der var lige et par hurdles der skulle overståes, stjerne detektion (blob detection) er rimelig simpelt, men at finde matchende stjerner i to billeder lidt mere op af bakke; jeg forsøgte flere metoder jeg fandt på nettet, men er til sidst endt op med en (næsten) egen udviklet algoritme som i de få tests jeg har lavet virker rimelig robust.
Installer ligger her:
http://www.b-rasmussen.dk/astro/astroblinker/1.1.0.0/AstroBlinker.zip
Jeg skal nok lave en how-to-be-smart-i-en-fart-manual, men det må komme senere.
Programmet er rimelig selvforklarende, og bruges på følgende måde:
1) Givet er to billeder af samme område og i samme størrelses forhold, billede A og billede B.
2) Start AstroBlinker.
3) Angiv billede A.
4) Angiv billede B.
5) Programmet detekterer og matcher nu stjerner, det kan godt tage et par sekunder.
6) Hvis der sker en fejl, kan man se detaljer på [Information] siden.
7) Hvis A og B matches, så vises de blinket på [Blink] siden.
8) Tryk på [Save GIF] knappen for at gemme en animeret gif.
9) Tryk på [Save Transformed B] for at gemme billede B transformeret til at matche billede A. Billede A vil være baggrund.
Da GIF jo kun har en palette på 256 farver, kan den animerede GIF være grim, grænsende til skrækkelig. Derfor har jeg lavet [Save Transformed B] muligheden, hvor B transformeret kan gemmes i fuld bits-per-pixel opløsning. Så kan man bruge f.eks. PhotoShop til at lave et bedre animeret GIF ved at anvende billede A og “Transformed B”.
Bare hent og brug programmet kvit og frit!!!
Jeg bliver kun glad hvis andre kan få glæde af det. Meld endelig tilbage hvis I støder på problemer, det er jo en meget tidlig version!
Næste opgave bliver at lave en lidt bedre GUI, mulighed for at skrue på parametre og måske også mulighed for halvautomatisk stjerne matching.
Jeg har forsøgt med to M27 billeder jeg tog i 2014 og i 2015:
Nedenfor Image A (2014), Image B (2015), animeret gif, og transformeret B:
/Rudi B. Rasmussen
3. december 2015 kl. 13:24 #139767
jakob.andersenDeltager- Super Giant
Jeg har muligvis misset noget tidligere diskussion om dette, men hvad er pointen i dette?
3. december 2015 kl. 13:47 #139768
Pointen er at blinke to optagelser for at se om der sker noget spændende i feltet, et objekt der flytter sig, ændrer magnitude eller andet.
Jeg syntes bare at det er besværligt at rotere og aligne manuelt i PhotoShop, derfor ønskede jeg denne proces automatiseret.
Edit: jeg laver lige en lidt bedre how-to-do med mere overskuelige billeder her inden længe.
rudibr 2015-12-03 13:08:36 /Rudi B. Rasmussen
3. december 2015 kl. 17:34 #139775
FinnDeltager- Neutron star
Hej Rudi
Meget fint og nemt program du har lavet, faktisk ret geniealt.
Men jeg savner at programmet kan tage mine rå FITs filer som jo er de rå ukomprimered og ubehandlede filer.
Programmet tager fint JPG og TIF som jeg har prøvet det med men kommer med en fejl når jeg smider FITs filer ind i det.
Men ellers
mvh Finn
3. december 2015 kl. 17:54 #139777
Jo tak Finn, jeg er faktisk ved at kikke på Fits. Der kan jo risikere at være data om skala, orientering og center pos, så vil blink jo være nemt ;-:
/Rudi B. Rasmussen
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'AstroBlinker v.1.1.0.0' er lukket for nye svar.