AstroArt FITS størelse

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR AstroArt FITS størelse

• Dette emne har 7 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år siden af Rudi. This post has been viewed 546 times
Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Forfatter

Rudi
    Deltager
      • Neutron star

Jeg optog en del lights i går aftes med AstroArt’s sekvens funktion.

AstroArt gemmer disse optagelser automatisk som fit filer.

Desuden har jeg optaget darks/flats, men disse direkte på kameraets memorycard som Canon RAW (CR2).

Nu her til morgen hvor jeg vil stakke hele dynen i DSS, opdager jeg til min gru at alle fits er 3888 x 2592 pixels, mens RAW filerne er 3906 x 2602.

Hvad filan har jeg gjort forkert? Det er jo mega træls hvis AstroArt resizer!!!

DeepSkyStacker kan selvfølgelig ikke bruge billeder i forskellige opløsninger.

/Rudi B. Rasmussen

Rudi
      Deltager
        • Neutron star

Hmmm- jeg tror at det måske går an at resize flats filerne. Korrektionerne de skal gøre er jo noget uldne. Men darks er nok spildt. Men heldigvis kan DSS detektere hotpixels og fjerne dem.

/Rudi B. Rasmussen

Rudi
        Deltager
          • Neutron star

Så har jeg fundet ud af hvor hunden ligger begravet.

Deep Sky Stacker tror at canon RAWs (CR2) er 3906×2602 pixels !!!

De sidste tre år hvor jeg har brugt DSS har jeg altid taget billederne direkte på kameraet, således at lights, flats, darks, biases osv blev taget på samme måde. Alle disse CR2 filer blev så anvendt uden problem i DSS.

Men nu hvor jeg anvender AstroArt til at tage sekvenser, så gemmes billederne som FITS filer. DSS åbner FITS filerne korrekt i 3888 x 2592 pixels – men CR2 filerne tror den altså er 3906 x 2602 pixels og kan selvfølgelig ikke bruge billeder i forskellige opløsninger…

Løsninger:

1) Brug AstroArt til at lave flats/darks/biases som FITS filer.

2) Skriv til DSS og få dem til at fikse fejlen. (eller rettere, DCRAW)

3) Brug et andet program til at stacke, f.eks AstroArt.

Her ses DSS fejlagtige opfattelse af Canon raws:

Er der andre der har bemærket denne besynderlighed ved DSS? Eller er jeg helt galt på den?

/Rudi B. Rasmussen

xplode
          Deltager
            • Nova

DSLR + FITS fant jeg ut att er no herk, fikk samme problem som deg med att filene ble beskjært forskjellig fra RAW filene så dem ikke kunne stackes enkelt.

Hadde også ett problem med att FITS dataene ikke ble like bra som RAW.

Mitt tips…styr unna FITS til DSLR.

Hva er galt med å bruke f. eks BackyardEOS til opptak? Det er jo helt genialt enkelt å bruke i forhold til AstroArt.

Rudi
            Deltager
              • Neutron star

Tsk for svar Ole. Jeg forsøger at bruge AA til lights, flats, darks, biases og hele molevitten næste gang.

Hvis det ikke lykkedes køber jeg nok BackUardEOS. Har prøvet og det er et super program.

Jeg har også spurgt på CN:

http://www.cloudynights.com/topic/567880-perciliar-deepskystacker-canon-raw-interpretation/#entry7726398rudibr2017-02-26 11:07:18

/Rudi B. Rasmussen

xplode
              Deltager
                • Nova

For å få brukt filene kan du croppe bildene, bruk hot pixels for å finne hvor mye du må croppe.

Får du det ikke til kan du dele alle filene over Dropbox så kan jeg croppe dem for deg

Rudi
                Deltager
                  • Neutron star

Hej Ole. Tak for det fornemme tilbud. Kan du forklare det step-by-step? Så vil jeg gerne forsøge selv først.

/Rudi B. Rasmussen

Rudi
                  Deltager
                    • Neutron star

Jeg har sendt et link til dig Ole til eet light og alle flats og darks.

/Rudi B. Rasmussen

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
                  • Emnet 'AstroArt FITS størelse' er lukket for nye svar.