Astroart astrometri

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Astroart astrometri

• Dette emne har 10 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år siden af Frank Larsen. This post has been viewed 102 times
Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Forfatter

Rudi
    Deltager
      • Neutron star

Hej,

Jeg er ved at tage tilløb til at købe AstroArt. Jeg kan godt lide dens astrometriske og fotometriske funktioner, men syntes også dens kamera kontrol og forbindelse til EQMOD ser rigtig spændende ud.

Jeg har et lille spørgsmål, som jeg ikke har kunne finde svar på på Astroart’s hjemmeside:

1) Kan man tage et billede, platesolve det, og så lægge det som et lag oven i det indbyggede planeratium?

PS: hvor udbredt er det engentlig herhjemme? Jeg med at Mogens Z vist nok bruger det.

/Rudi B. Rasmussen

Mogens Zachariasen
      Deltager
        • Super Giant

Hej Rudi,

Nej, du kan ikke lægge billedet ind over stjernekortet. Heller ikke i den nye version seks. (Har version 5 selv)

Men når du laver en platesolve og astrometri, får du lagt koordinaterne over på dit billede, så når du kører hen over billedet kan du aflæse koordinaterne direkte. Billedet skal gemmes som fit fil for at koordinaterne også gemmes.

Du får også at se hvordan dit billede vender i forhold RA og Dec, og hvis der er felt krumning ses det også på de pile som angiver retningen.

Du kan gøre det samme med photometri.

Men ellers ser der ud til at være mange spændende nyheder i Astroart version 6.

Mvh

Mogens

Mvh
        Mogens

mhansen
        Deltager
          • Nova

Den mulighed har, spøjst nok, MaxIm DL tilgengæld. Her kan man lægge det platesolvede billede indover. Jeg kan lige prøve at tage et screenshot for at vise hvad jeg mener.

MHansen2016-02-23 12:08:11

Rudi
          Deltager
            • Neutron star

Tak for svar begge to.

Mogens: lyder spændende med version 6, jeg holder lige øje.

Michael: kan MaxIm DL så også vise annotationer, dvs hvilke objekter der er. Det kunne jo være smart til hurtigt at indetificere objekter på ens billeder.

Det er åbenbart svært at finde et program der opfylder ens sære ønsker. Man kan vist lave plugins til AstroArt, så kunne der måske være lys for enden af tunellen der?

Ellers er det jo godt at man så bare kan selv; Jeg er pt ved at udvide astroblinker til at kunne tage billede centrum ra/dec samt pixelscala (arcsec/px) samt “up-orientation” fra astrometry plate solver som input, dvs 4 tal, og dernæst vise cursor position i ra/dec, tegne grid osv.rudibr2016-02-23 12:16:59

/Rudi B. Rasmussen

mhansen
            Deltager
              • Nova

Jeg har lige prøvet efter og så vidt jeg kan se, så kan MaxIm godt fortælle dig hvad de forskellige cirkler på billedet indholder. På M101 billedet, som jeg har overlagt, kan det fortælle mig at cirklerne indeholder forskellige emissionståger.

Men sådan helt tilfældige ting kan den ikke navngive. Der må man nok ty til andre metoder. Derudover, hvis man har adgang til Guide Star Catalogue (GSC), kan MaxIm også overlægge guidestjernerne fra dette katalog.

Mogens.Bildsøe
              Deltager
                • Nova

Hej Rudi,
                Har du en plate solve solution kan du bruge AstroImagej til at tjekke objekterne i simbad databasen: Du højrekligger blot å abjektet og du får direkte vist data i Simbad. Du kan også platesolve i AstroImageJ (sker vist via astrometry.net). Desuden vises curserens RA/Dec placering løbende.
                Med TheSky pro + CCDSoft kan du platesolve og få overlagt din solution i planetarieprogrammet på samme måde, som Michael Hansen viser ovenstående.

Hilsen Mogens B.

Lars Malmgren
                Deltager
                  • Super Nova

Hvad med at gå den anden vej.
                  1) Platesolve et billede, og gem som fits.
                  2) åben planetarieprogram og indlæs billedet.

Flere planetarieprogrammer, som Carte du Ciel / Skychart kan blinke billeder på den rette position.
                  Jeg har ikke prøvet det, men jeg vil gætte på, at når der er koordinater gemt med i fits-filen, så kan planetarieprogrammet placere det rigtigt automatisk.
                  Et forsøg værd inden man investerer $$ i mere software Embarrassed

Rudi
                  Deltager
                    • Neutron star

Tak for indspark.

MogensB: jeg vil lige se på AstroImageJ (tror nok at det allerede ligger på min Mac, incl platesolver nøgle til nova.astrometru.net).

Lars: god ide, det er selvfølgelig helt oplagt, især idet man kan platesolve et billede og så bagefter downloade fits filen på nova. Men jeg vil jo gerne kunne lave både astrometriske og fotometriske målinger samtidig.

Maxim DL er knaldhamrende smart, men den version jeg gerne vil have ligger en smule uden for mit budget.

/Rudi B. Rasmussen

Frank Larsen
                    Moderator
                      • Super Nova

Hej Rudi

Jeg bruger Astro Art til fotometri. Er dog ikke helt tilfreds idet den ikke beregner usikkerheden på målingerne.

Den er dog udmærket til tidserier.

Kamera styring er rigtig god da du kan lave scripts.

Men den manglende platesolve trækker lidt ned, da det er lidt irriterende at skulle omkring et online tool.

Rudi
                      Deltager
                        • Neutron star

Hov Frank. AstroArt kan da godt platesolve, hvilken version har du?

/Rudi B. Rasmussen

Frank Larsen
                        Moderator
                          • Super Nova

Hmm, det er et godt spørgsmål. Jeg købte version 4 (eller var det 5?) for nogle år siden – kunne være jeg skulle tjekke op på det. Der er en astrometri funktion som jeg aldrig har kunnet få til at virke – ikke som automatisk plaresolver i det mindste.

men nu du nævnte det, ser jeg at der gives gode anmeldelser derude på nettet. Så jeg trækker mit indlæg i land igenFrankLarsen2016-02-23 21:38:03

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
                        • Emnet 'Astroart astrometri' er lukket for nye svar.