Astro Tegning

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Astro Tegning

• Dette emne har 11 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år siden af astrojensen. This post has been viewed 111 times
Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Forfatter

allan_dystrup
    Deltager
      • Nova

Jeg er for nylig begyndt at uddybe og fastholde mine observationer ved teleskopet i form af skitser/tegninger.

Pt. tegner jeg fortrinsvis med blyant i en ulinieret notesbog i A4 format, købt i den lokale boghandel. Tegningerne kan efterfølgende “digitaliseres” ved indskanning og evt. justeres i et billedbehandlingsprogram.

Fx kan man foretage en “negativ” sort/hvid transformation af en skitse af en tåge; Her således en tegning i min notesbog af M42/M42 fra i går nat :

Og samme, efter indskanning on “negativ” transformation :

Hvad er dine fremgangsmåder, erfaringer oge/eller anbefalinger vedr. Astro-Skitser ?

Allan

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

Hej Allan

Jeg gør på samme måde, dvs. tegner med blyant på hvidt papir og skanner ind, hvorefter jeg vender billedet til et positiv.

Jeg har gode erfaringer med at bruge præfabrikerede stjernefelter, når jeg tegner objekter, der ligger i rige stjernefelter, hvor man ellers kan bruge flere timer på at tegne alle stjernerne. Jeg bruger Cartes du Ciel med ekstra database med stjerner til mag 18, så man altid kan få de fleste med. Jeg vælger så en magnitude, der ligger lidt over det, jeg med sikkerhed kan se, f.eks. mag 12 ved en 63mm, 14 med min 150mm, etc., afhængig af objektet.

Det kan der f.eks. komme noget som dét her ud af:

Markarian’s Chain, 70mm f/6 ED, binoviewer, 21x – 53x, 84x mono. Felt tegnet som set ved 21x.

Eller:

M97 og M108, 70mm f/6 ED, binoviewer, 21x.

Det er en metode, som jeg varmt kan anbefale. Jeg printer to kort fra CdC ud, et med objektet indtegnet og et kun med stjernerne. Så tegner jeg objektet direkte på stjernekortet, skanner det ind, inverterer det og kan så uploade det, hvis jeg ønsker. Jeg spejlvender selvfølgelig stjernefeltet ved behov, når jeg bruger en refraktor med stjernediagonal.

Thomas, Bornholm

allan_dystrup
        Deltager
          • Nova

Hej Thomas,

En rigtig god idé med udskrivning af stjernefelter fra CdC, før tegning af “deep sky” objekter (herunder spejling ved brug af diagonal).

Og fantastiske tegninger du har fået lavet med din 70mm ED.

Det må jeg prøve, næste gang det klarer op !

Allan.

claus_bagger
            • Asteroid

Hej Allan

Du berører et rigtigt interessant tema. Før den digitale era lavede jeg selv alle mine tegninger på hvidt papir, men papir har den store ulempe, at det består af en masse papirfibre, som forringer kvaliteten af tegningen under scanning. Det kan betale sig at bruge sort kvalitetspapir som Thomas fra Bornholm benytter sig af til at lave nogle fantastisk flotte tegninger på. Alligevel synes jeg, at det er vanskeligt på papir at vise de meget fine og diffus detaljer, som mange deep-sky frembyder. Derfor er jeg gået helt over til at lave digitale tegninger i Photoshop, som netop har denne mulighed.
            Jeg gør som regel det, at jeg bruger baggrundsstjernerne fra et planetarieprogram, f.eks. Carte du Ciel elle Sky Tools. Ude ved kikkerten laver jeg altid en kladde på papir, som så efterfølgende indtegnes elektronisk. Et eksempel er M82 vist nedenfor :
            Jeg har beskrevet min teknik mere udførligt på det følgende link.
            Venlig hilsen
            Claus

allan_dystrup
            Deltager
              • Nova

Hej Claus,

En flot tegning af M82 ! — Den mangler bare SN2014J

Du har klart en pointe med, at det digitale medium giver nye muligheder for at gengive fine detaljer, teksturer, farvenuancer mv. Jeg har også leget med samme fremgangsmåde, som du beskriver (direkte elektronisk indtegning af bl.a. dobbeltstjerner, solpletter mv.).

Fx:

Min foreløbige konklusion er dog, at jeg foretrækker at indskanne min “kladde”-tegning fra observation ved teleskopet, og så evt. foretage “touch up” af detaljer, “softening” af tåger etc., med udgangspunkt i den indskannede tegning. På denne måde er der en direkte korrespondence mellem tegningen ved okularet og tegningen i fx PaintShop.

Allan

PS: Ellers rigtig mange rigtig gode råd for tegning af “deep sky” objekter på din hjemmeside, Claus

Allan_Dystrup2014-02-09 21:10:05

astrojensen
              Deltager
                • Neutron star

Det kan betale sig at bruge sort kvalitetspapir som Thomas fra Bornholm benytter sig af til at lave nogle fantastisk flotte tegninger på.

Haha! Tak for rosen, men jeg bruger faktisk HVIDT papir! Jeg tegner skitser på alm. fotokopipapir af god kvalitet, færdige tegninger på fotopapir af høj kvalitet. Billederne bliver derefter skannet og inverteret til positiver. Hemmeligheden ligger i papirets høje kvalitet. Skanneren er også virkelig udmærket og bedre end den første jeg havde.

Thomas, Bornholm

Anonym
                  • Super Nova

Selv om jeg selv sværger til foto, er jeg alligevel fascineret af de smukke tegninger i laver. Men hvorledes kan i se hvad i tegner, når i står i mørket. I kan jo ikke tænde lyset, uden at ødelægge nattesynet! Eller er f.eks.rødt lys fuldt uden indflydelse på natsyn?

Mvh.

astrojensen
                  Deltager
                    • Neutron star

Det er et kompromis. Man er selvfølgelig nødt til at have en smule lys, når man tegner. Tegner man planeter eller Månen, kan man bruge hvidt lys, passende dæmpet, men skal man tegne deep-sky, så må man bruge rødt lys. Her er der et dilemma mellem at kunne se papiret og tegningen nogenlunde klart, samtidig med, at man ikke vil ødelægge nattesynet. Også rødt lys påvirker nemlig nattesynet, som man måske har brugt lang tid på at opbygge. Observerer jeg virkelig svage ting, så vil et øjebliks rødt lys betyde, at jeg måske skal bruge fem minutter eller mere på at genopbygge nattesynet igen. Ja bare det at se op fra okularet vil betyde tabt nattesyn. Selv fra det absolut mørkeste sted på jorden lyser himlen op, pga den naturlige airglow. Man kan opnå flere magnituders bedre nattesyn, hvis man bruger høj forstørrelse på teleskopet (omkring 1mm udgangspupil) og derefter udelukker ALT lys, mens man ser gennem okularet. Så vil man i løbet af en ti minutters tid begynde at kunne se helt absurd svage ting, fordi man opnår det bedst tænkelige nattesyn. Det kræver overordentlig stor tålmodighed, fordi tegningen så skal bygges op over virkelig lang tid. Man starter så selvfølgelig med de klare detaljer og bygger så svagere ting på, efterhånden som man arbejder sig frem, så at sige. De svageste ting kan tage et kvarter eller mere per detalje, fordi man jo skal opbygge nattesynet på ny, hver gang. Jeg forsøger selvfølgelig at lukke mit observationsøje, når jeg tegner, men det er som om, der alligevel kommer baggrundsstøj ind i synscenteret i hjernen, fordi det andet øje jo mister noget af nattesynet og dette ligesom “siver over” til det andet øje. Bruger jeg binoviewer kan jeg ligeså godt beholde begge øjne åbne, skaden er sket, så snart det ene øje er påvirket.

Alt dette kræver virkelig øvelse, det er ikke nogen let disciplin. Man gør klogt i at øve sig på klare objekter, såsom planeterne. Og det tager virkelig lang tid, hvis man vil være grundig. Det er en af grundende til, at jeg ikke tegner meget for tiden. Jeg er for træt og for stresset fra mit arbejde og skal ofte tidligt i seng (skal op kl 4 om morgenen ) og det betyder, at jeg ofte ikke vil kunne bruge de to-tre timers ustresset observation, som jeg synes, det vil kræve, for at tegne f.eks. et galaksefelt.

Thomas, Bornholm

tom.a
                    Deltager
                      • Super Giant

@ Johannes: Astrotegninger (deep-sky og kometer) laves ved et svagt rødt lys. Undtaget tegninger af planeterne, her bruger man ikke mørkesyn, men vil gerne se farver. Så til planettegninger er almindelig hvidt lys bedst.

Når jeg laver mine astrotegninger bruger jeg blyant til at markere stjernerne med og en tegnestup til at tegne diffuse objekter med. Sporadisk bruger jeg Thomas’s teknik med at tegne på et udprintet stjernekort.

Dobbeltstjerner tegner jeg i feltet, affotografere tegningen og laver en ny digitaltegning hvor jeg har farverne med.

Jeg har valgt, efter at have rodet med begge metoder, at affotografere mine astrotegninger. Fordi jeg synes at affotografering er nemmere og så gengives papirstrukturen hvilket jeg ikke har haft held med ved indskanning. Papirstrukturen synes jeg er vigtig at få med, da det er med til at understrege at det er en tegning, og det faktisk er et menneske i kød og blod som har siddet og lavet tegningen.

Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
                      Min blog http://grib-stjernerne.dk/

astrojensen
                      Deltager
                        • Neutron star

Utrolig fin tegning af M13! Er den tegnet med hvid blyant på sort papir, eller er den inverteret?

Thomas, Bornholm

tom.a
                        Deltager
                          • Super Giant

Astrojensen wrote: Utrolig fin tegning af M13! Er den tegnet med hvid blyant på sort papir, eller er den inverteret?

Thomas, Bornholm

Tak! Jeg er ikke nået til de avanceret teknikker med sort papir og hvid blyant endnu Wink

Tegningen er lavet på hvidt tegnepapir. Affotograferet og dernæst inverteret i Photoshop. Hvor kant og tekst også er tilføjet.

Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
                          Min blog http://grib-stjernerne.dk/

astrojensen
                          Deltager
                            • Neutron star

Aha. Næsten som mine egne, altså.

Thomas, Bornholm

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
                          • Emnet 'Astro Tegning' er lukket for nye svar.