› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Astro Kikkert
- Dette emne har 9 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 13 år, 11 måneder siden af p. This post has been viewed 100 timesc. This post has been viewed 100 times. This post has been viewed 100 times
-
ForfatterIndlæg
-
29. marts 2010 kl. 11:39 #35470
p.c.- Moon
Hej.
Ved et rent tilfælde vandt jeg to auktioner på Ebay, kikkerten fra den ene har jeg fået svar om i en anden tread, men den anden kikkert type er der noget diskution om på webbet. Altså om kvaliteten af den slags kikkerter om hvornår man med fordel kan bruge dem osv. Men det er kikkert typer der er prismæssigt rimelige, derudover er det kikkerter der er altså et okular til hvert øje, hvilket skulle være meget bedre end kun et okular, og for mange der ikke vil bære et større teleskop plus hvad der hører til udendørs,– for at finde ud af at det alligevel er for diset eller overskyet, er en rimelig natkikkert jo det man vælger, — kikerterne er så blevet større og vejer betydeligt mere end f.eks. en 8×50 og nogle siger at kikkerter som denne 25×100, er blevet vældigt populære fordi de er meget mere lysstærke og 20-25 ganges forstørrelse skulle passe godt til hvad man har brug for, så selvom de vejer mellem 4 og 5 kg er de rimelig nemme at transpotere sammen med et stativ og nemmere at bruge — de er så beregnet til noget andet, end et teleskop.
Det er denne kikkert,
tilsvarende koster i dag mellem 300 og 650 Eur. og de fleste større firmaer tilbyder deres model. Fordelen skulle være en enorm lysåbning for en kikkert og en passende lille forstørrelse, og ifølge dem der sælger den type kikkerter, så har det nogle store fordele — at jeg ikke har kunnet se om det passer, handler så om at det kræver et meget stabilt stativ og det har jeg ikke endnu, — så indtil da, — er den type kikkert noget der kan anbefales og hvad kan der siges for og imod ?
P.C. 2010-03-30 00:13:45 29. marts 2010 kl. 17:31 #35486
hoestDeltager- Nova
Hej PC
De er såmen udmærkede men ulempen ved dem er at du helst skal ligge ned når du kigger opad for ikke at få hold i nakken. den type kikkerter egner sig bedst som landskabskikkert. Der er dog nogen der har fremstillet et stativ der kan bruges fra en liggestol det kan du jo osse gøre29. marts 2010 kl. 18:05 #35490
p.c.- Moon
Hej.
Ja vægten er noget af et problem så jeg har forhandlet med en der har et 20 år gammelt men perfekt video stativ til salg, det kan helt sikkert bære vægten og har enda en løs “vogn” under som jeg dog ikke tror er nødvendig selvom den samtidig holder benene på plads.
Kikkerter af den slags er nemlig ubrugelige uden stativ, men jeg tror alligevel det vil være praktisk fordi godt nok er det tungt men ikke så tungt at man ikke kan bære det og kikkerten har jo sin egen posltrede kuffert, så begge ting burde kunne bæres udendørs rimeligt nemt.
—- Jeg læste et sted om en der havde fundet en løsning jeg aldrig ville have tænkt på, nemlig et spejl. Han påstod at man blot skulle medbringe et passende stort spejl, ligge det på græsset og så kugge nedad, for at kigge opad. Smart.
Jeg har prøvet, men måske er der alligevel problemer med ideen ; spejlfladen ligger jo på bagsiden på almindelige spejle, så man risikerer to spejlende flader medmindre det er et dyrt front spejlende spej. og måske skal man være på vagt med hvilken vinkel man kigger ind i.
29. marts 2010 kl. 18:57 #35495
tommyfDeltager- Neutron star
Smartest er den med en let ligge stol på drejefod, så skal man bare lave en holder til kikkerteren…
29. marts 2010 kl. 19:51 #35500
p.c.- Moon
TommyF wrote: Smartest er den med en let ligge stol på drejefod, så skal man bare lave en holder til kikkerteren…
Med Go-To lyder det helt rigtigt, aller bedst ville en gravko skovl, med kran arm kunne ombygges, til verdens største Go-To stativ, så kan man sidde i skovlen, med kikkerten svejset fast til en overligger. Men en let stol er absolut inde i mine planer.
Hvis det hele var på en drejeskive som osse kan vippe og drejeskiven kunne kallibreres og blev drevet af nogle simple motorer, ville man såmænd have den helt idelle baghave Go-Yo karusel. Men det er nok stordrift, Man behøver jo ikke engang en kikkert, for at få fornøjelse, af en Go-To karusel i baghaven. Når det måbende barn spørger hvor M22 ligger, kan morfar fumle lidt med knapperne ; så svært er det jo heller ikke at det faktisk skulle kunne lade sig gøre, problemet er bare at jeg ikke har nogen baghave, og derfor er overladt til tilfældige mørke steder i omegnen af christianhavn,– sjovt nok er de steder der er bedst, de steder hvor der jo netop ikke går hverken metro eller bus, — og alligevel er der er godt nok ikke mange steder af den slags.
P.C. 2010-03-29 19:54:02 30. marts 2010 kl. 21:20 #35565
p.c.- Moon
Jeg har netop aftalt et køb af et ældre velbon wx-851, som nemt kan bære 8 Kg og sikkert mere. Der er et video hovede på, altså et der bruges til at panorere et video kamera,
Der er enda en kørevogn med, som måske er lidt overkill men den støtter yderligere benene og kostede ikke extra, — jeg er rimelig sikker på at det er et stativ der kan bruges.
30. marts 2010 kl. 21:30 #35567
tommyfDeltager- Neutron star
Det ser fint ud, skal også være kraftigt for at styre en stor bino.
Bare vent til du ser M51 første gang hvis du bor mørkt, M81+82 er også fede i en stor kikkert.30. marts 2010 kl. 22:26 #35577
spatzekDeltager- Super Giant
Hej PC
Det er fine kikkerter, men der har nok blandt os amatørastronomer altid været en lidt blandet mening om anvendeligheden af disse prismekikkerter. Personligt synes jeg de kræver (foruden stativet) en meget mørk himmel, for at yde godt. Den relative lave forstørrelse kombineret med stor åbning lukker nemlig meget lysforurening med ind i oplevelsen af kontrasten. Vi ser heldigvis forskelligt, og måske synes du netop at det giver dig en fed panoramaoplevelse, når du observerer.
Jeg bruger selv sjældent under 50x forstørrelse i mine kikkerter – alt bliver simpelthen for småt – men igen, måske vil du opleve noget andet.
Jeg er spændt på dine erfaringer, når du får tingene til at “spille”
Lars
30. marts 2010 kl. 22:44 #35579
p.c.- Moon
Jeg syntes det var så mærkeligt, — i nat var månen fremme så jeg kunne se den fra mit vindue, så selvom stativet ikke er ankommet endnu, kunne jeg ikke lade vær med at sætte en midlertidig støtte op, men med 25×100’eren fik jeg hurtigt ondt i øjnene,men det var osse en ret klar måne der var så kraftig, at efter 5 sek. måtte jeg kigge væk. — så der er noget om at 10 Cm lysåbning samler en del lys i en kikkert, og den skulle blændes kraftigt til, før lysåbningen var lille nok til at der ikke kom for meget lys gennem. —- Så jo, det bliver noget med liggestol og måske en bøjle bukket til så man kan panorere rigtigt nemt.
Men angående stativ valgte jeg et 20 år gammelt stativ, beregnet på video kameraer med den vægt som de havde dengang, som jeg fandt under Gul og gratis tilbudene ; de fleste i rimelig kvalitet er foto stativer til omkr. 500 Kr. brugt dette kostede 1200 plus fragt, men jeg valgte det alligevel fordi det ser ud til at kunne bære tre gange hvad et nyt kan og venter pt. på det dukker op med posten. Godt nok er de moderne træ stativer seje, men 7o’er modellerne i Alu er osse rimelige.
Brugt Stativ
P.C. 2010-04-03 22:16:42 7. april 2010 kl. 23:51 #36122
p.c.- Moon
Så lykkedes det at få det hele samlet og afprøvet. Stativet er perfekt, det er som nyt og de to “video håndtag” er geniale, det er et meget stabilt stativ og jeg har fundet ud af at det blev produceret mellem 82 og 86, køre vognen ser man ikke her men den er i samme stand og rigtigt praktisk — det er bare ikke så meget man kan bruge den til på en græsplæne, men den var med gratis. Jeg kan godt se forskellen mellem et foto-stativ og så dette halvprofesionelle foto-video stativ ; var der et stolsæde på toppen, ville jeg ikke være bange for at bruge det som stol, så solidt og gennemtænkt er konstruktionen. — Og vægten er ikke i overkanten.
Sjovt når man kan kigge ind af vinduerne på flyene. Desværre undgår man nok ikke lysforureningen noget sted i nærheden af christianshavn-holmen og osse fordi det var en smule diset, var det ikke optimalt.
Vi nåede kun at få sat Bino-spektivet på stativet, det gik fint selvom man hvergang skal samle apparatet altså fjerne dæksler og sætte okularer i, skrue Bino forsatsen på,— det var noget af det jeg var spændt på, hvor praktisk opstillingen med et kraftigt stativ og en Astro kikkert er og jeg synes det er nemt. Selve opsætningen af Bino-spektivet med 21mm okularer giver med 550 optik jo 26X forstørrelse, og op omkring 110X med 5 mm. okularer, det er så det og kender man lidt til kikkerter kender man så begrænsningerne.
Næste gang skal vi afprøve Astro kikkerten altså 25×100’eren, Den har en smallere vinkel end Bino-spektivet og der er osse forskel på en “rigtig” kikkert hvor både pupil afstanden, begge okularers fokusering skal justeres før den fungerer og et Bino-spektiv, hvor der jo ikke er samme problemer med justeringen. Det er iøvrigt nok en lidt speciel model af 25X100 kikkerter, fordi dem man ser i anoncerne er faktisk den gammeldags “Feldstecker” type, hvor hver okular skal indstilles seperat , men denne Astro kikkert, har den mere moderne landkikkert midter skrue som flytter begge okularer på en bro samtidigt, og når så venstre øje ser klart, skal højre okular justeres seperat — altså som en moderne kikkert. At opstillingen så først bliver optimalt den dag jeg helt undgår lysforureningen er jo lidt ærgeligt.
P.C. 2010-04-08 12:38:19 -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Astro Kikkert' er lukket for nye svar.