Astro i UV-a området ?

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Astro i UV-a området ?

• Dette emne har 37 svar og 14 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 10 måneder siden af Nicolaj. This post has been viewed 518 times
Viser 8 indlæg - 31 til 38 (af 38 i alt)
  • Forfatter

Frank Larsen
    Moderator
      • Super Nova

Hmm, kunne være jeg skulle måle det Astrodon U filter jeg og Lars malmgren har sammen.

henrik.schneider
      Deltager
        • Nova

@Lars, hvis problemet ikke er løst ved en lækage på <0,04% (2500gange ~34dB) så bliver det vist overordentligt vanskeligt at finde filtrer der kan bruges, eller forstår jeg ikke problemet?

– Prisen er selvsagt et kæmpe problem og da specielt hvis der skal 2 filter på.

– Dæmpning af uønskede bølgelængder er vel hoved problemet, hvormeget dæmpning er der behov for / hvad kan man leve med?

nightsky
        Deltager
          • Neutron star

Henrik jeg ved ikke om selv så lille lækage er et problem. Jeg ser dog at vi måler i milli magnituder, så f.eks. et binær par hvor den ene lyser kraftigt i IR ?

henrik.schneider
          Deltager
            • Nova

OK Lars, det giver god mening.

Og hvis man ønsker at skelne milli magnituder på UV-A, med kun meget ringe påvirkning fra f.eks IR så bør du sikre en dæmpning på mere end (2.5 x 10000) ~25000 gange ~44dB eller ~0.004%

Dette er hvis du ønsker at et IR signal/signal uden for det ønskede område maksimalt udgør 10% af måle usikkerheden, OG under forudsætning af at dit IR signal ikke er væsentligt kraftigere end det UV-A signal (inkl. sensor følsomhed) som du ønsker. Så et filter med en dæmpning under 45-50dB vil nok ikke bringe dig i mål.

Men du kunne jo kombinerer et IR cut og et middelgodt UV filter så kommer du måske i mål.

ps. jeg har ikke lavet kontrol regning af ovenstående sværte.

norup
            Deltager
              • Super Giant

Nightsky wrote:
              Gad vide om der også er lækage på VRI ?

Mig bekendt er læk problemet langt mest udpræget for U-båndet.
              For de mere langbølgede transmissionsbånd er det relativt let at konstruere filtre uden væsentlig læk, både som glasfiltre og interferensfiltre.

Mogens.Bildsøe
              Deltager
                • Nova

Bare et hurtigt skud fra hoften:

Hvis man kender filterets lækage og sin chips følsomhed (kan jo udmåles een gang for alle), kan man vel eksponere gennem hvert af filtrene U og Ir; og så regne sig frem til det rene U signal? Eller, bli’r det for unøjagtigt?

Hilsen Mogens B.

mogens
                Deltager
                  • Super Nova

God ide Frank

Astrodon UV koster hos Astroshop.eu 236 EUR.- Har haft mit en del år men aldrig rigtig fået det brugt..

Nicolaj
                  Deltager
                    • Giant

Skulle nogen være interesseret så har jeg en photomultiplikator fra Electron Tubes Ltd. med typenr. P30PVN-01. Den er super nem at bruge og kræver blot 5V. Så vidt jeg kan se går den ned til 300nm.

The P30PVN series is a range of photodetector modules that

can be used for all three modes of photomultiplier operation –

pulse counting, analogue detection or photon counting.

Each comprises a selected 30 mm diameter end-window

photomultiplier tube with a 25 mm effective photocathode

diameter, and an active voltage divider powered by an

efficient -HV power supply. A photomultilier with a bialkali

photocathode is used for blue-green detection, and an S20

photocathode is used for red detection. All are encapsulated

within a cylindrical mumetal* case, providing a high level of

immunity from the effects of external magnetic fields.

The signal lead is connected directly to the anode of the

photomultiplier, allowing the freedom to work these modules

into a range of electronic circuitry. The -HV is set by applying

an external voltage, one-thousandth of the required voltage,

to the control input.

Udlånes / give væk til et godt projekt der faktisk bliver til noget

Fordi lyset bevæger sig hurtigere end lyden så fremtræder mange mennesker kloge når du ser dem indtil du hører dem tale.

Viser 8 indlæg - 31 til 38 (af 38 i alt)
                  • Emnet 'Astro i UV-a området ?' er lukket for nye svar.