› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Astro i UV-a området ?
- Dette emne har 37 svar og 14 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 10 måneder siden af Nicolaj. This post has been viewed 517 times
-
ForfatterIndlæg
-
13. april 2015 kl. 19:54 #131988
swr- Giant
Her er et eksempel fra mit lille guidekamera, som egner sig fint til placering i primær fokus.
Der er ikke meget at hente under 350nm.
13. april 2015 kl. 20:07 #131989
landboDeltager- Nova
outlook wrote: Altså UV-a stråling trænger nemt ned gennem atmosfæren. Alm coating på objektiver i linsekikkerter transmitterer også strålingen. Jeg har taget mange billeder ved 395nm med en alm akromat og må konstatere, at UV ved denne bølgelængde i hvert fald ingen hindring er med moderne coating på en linsekikkert.
Men ellers er spejlinstrumenter de rigtige teleskoper at bruge sammen med dedikerede linser designet til brug i UV den rigtige vej at gå i forbindelse med CCD optagelser. Disse er i forvejen ret følsomme i den nævnte bølgelængde og også til Venus optagelser af atmosfæren.
Det korte og det lange er altså at bruge glas designet til brug i den korte bølgelængde og det har alle optiske laser fabrikanter i dag, det være sig coatings i UV området over det synlige lys til det nære IR område. Men glem alt om SDO optagelser i den ultrakorte UV del. Her tales kun om UV-a og til dels b.
Arr, 395 nm er faktisk inden for det synlige område (violet) der går fra 380-390 og op.
Dedikerede glas er vist ikke glas til hobbypriser ???
Øh, har der fra trådholder været tale om andet end UV-a området ???
13. april 2015 kl. 20:13 #131990
Mogens.BildsøeDeltager- Nova
outlook wrote: Altså UV-a stråling trænger nemt ned gennem atmosfæren. Alm coating på objektiver i linsekikkerter transmitterer også strålingen. Jeg har taget mange billeder ved 395nm med en alm akromat og må konstatere, at UV ved denne bølgelængde i hvert fald ingen hindring er med moderne coating på en linsekikkert.
Men ellers er spejlinstrumenter de rigtige teleskoper at bruge sammen med dedikerede linser designet til brug i UV den rigtige vej at gå i forbindelse med CCD optagelser. Disse er i forvejen ret følsomme i den nævnte bølgelængde og også til Venus optagelser af atmosfæren.
Jamen herligt Leif, har længe overvejet at prøve fotometri i UV (365 nm)- og i flg. Sørens graf ser det ud til at CCD’ens føslsomhed er til at ha’ med at gøre- ku’ vel også bare mangle: Så vidt jeg kan se benyttes UV fotometri rutinemæssigt af profferne!
Mogens B 2015-04-13 20:13:59
Hilsen Mogens B.
13. april 2015 kl. 20:21 #131991
landboDeltager- Nova
SWR wrote: Her er et eksempel fra mit lille guidekamera, som egner sig fint til placering i primær fokus.
Der er ikke meget at hente under 350nm.
Ja, det kamera er vist knap så godt til opgaven. Kunne næsten foranleds til og mistænke sensoren for og være dopet mod fotoner i UV området.
13. april 2015 kl. 20:36 #131993
norupDeltager- Super Giant
Atmosfæren har anvendelig transmission ned til ca 300nm, og f.eks. X-Shooter på VLT kan lave spektre helt ned til 300nm.
http://www.ciesin.org/docs/001-503/fig1.gif
Det kræver selvfølgelig, at optik og detektor er konstrueret til det. For CCDer kræver det bagsidebelyste versioner for optimal følsomhed.
Er man virkelig opsat på UV følsomhed, og kold overfor risikoen, kan man eksperimentere med at give sin forsidebelyste CCD en omgang med en gul flourescerende hi-lite-marker – ikke at jeg vil anbefale dette eksperiment, men det var omtrent sådan man gjorde tidligere, bl.a. på CCDerne på HST.
Nogen detaljer om U-filtre kan findes her:
Udfordringen er især at undgå red-leak, forstyrrende transmission omkring den dobbelte bølgelængde af UV. Da de fleste kilder lyser meget stærkere i det røde end UV, er dette et stort problem.
F.eks red-leak i et UG1 glas.
Det er med til at gøre gode UV-filtre dyrere. De filtre vi bruger i labbet på KU har stadig betydelig red-leak. Bjarne Thomsen løste det problem ved at låne mig et blocker-filter der er en beholder med en kobbersulfat-opløsning. Lidt omstændigt at bruge, men det virker.
13. april 2015 kl. 20:54 #131995
nightskyDeltager- Neutron star
Mogens, jo Astrodon. Det er den elendige staveplade til en iPad der retter til.
13. april 2015 kl. 21:11 #131997
Anton, tak for nyttig information og links. Baaders UV filter, som der linkes til i Allan Dystrups post ovenfor, nævner jo ikke noget om læk, men med det du skriver må det så forventes at udgøre et stort problem? Og vil du dermed mene, at UV fotometri med f.eks. filtre i den prisklasse (og med min frontbelyste KAF-402 CCD) er ret nytteløs (skulle benyttes til farve-farve plot m.h.b. på vurdering af reddening/extinction)?
Mogens B 2015-04-13 21:13:09
Hilsen Mogens B.
13. april 2015 kl. 22:22 #132004
norupDeltager- Super Giant
Mogens B wrote: Anton, tak for nyttig information og links. Baaders UV filter, som der linkes til i Allan Dystrups post ovenfor, nævner jo ikke noget om læk, men med det du skriver må det så forventes at udgøre et stort problem? Og vil du dermed mene, at UV fotometri med f.eks. filtre i den prisklasse (og med min frontbelyste KAF-402 CCD) er ret nytteløs (skulle benyttes til farve-farve plot m.h.b. på vurdering af reddening/extinction)?
Baaders filtre er ikke nødvendigvis dårligere end de der ofte bruges på observatorier. Baaders egen graf synes at indikere en læk på omkring 1% omkring 800nm. Din CCD er sikker meget mere følsom omkring 800nm end 350nm, og kombineret med relativt røde objekter har du i alt fald en udfordring når der skal laves fotometri, men at kalde det nyttesløst vil jeg ikke.
14. april 2015 kl. 12:51 #132043
BjarneModerator- Super Nova
Jeg har fundet artiklen fra 1950, som beskriver Harold Johnsons første resultater for Pleiaderne
ved anvendelse af det senere så kendte UBV-system.
Detektoren er en RCA 1P21 fotomultiplikator med S-4 fotokatode.
U er et Corning 9863 glas
B er Corning 5030 + Schott GG13 glasser
V Corning 3384 glas
http://articles.adsabs.harvard.edu/full/1951ApJ…114..522J14. april 2015 kl. 13:13 #132044
BjarneModerator- Super Nova
Jeg kan måske anbefale denne KAF med mikrolinser.
Den har en anstændig QE under 400nm.
Om prisen: Please contact (ikke helt billig).
http://www.flicamera.com/51.html14. april 2015 kl. 13:54 #132045
Mogens B wrote: Anton, tak for nyttig information og links. Baaders UV filter, som der linkes til i Allan Dystrups post ovenfor, nævner jo ikke noget om læk, men med det du skriver må det så forventes at udgøre et stort problem? Og vil du dermed mene, at UV fotometri med f.eks. filtre i den prisklasse (og med min frontbelyste KAF-402 CCD) er ret nytteløs (skulle benyttes til farve-farve plot m.h.b. på vurdering af reddening/extinction)?
Hej
Jeg tror ikke der er lækage på Baaders fotometriske filter U
http://www.baader-planetarium.de/sektion/s44/download/2459440+42-UBVRI-Filterset.pdf
På deres U filter til planeter er der lækage
http://www.baader-planetarium.de/sektion/s44/bilder/gross_ufilter_spektrum.gif
Jeg har sendt en forespørgsel
14. april 2015 kl. 18:19 #132062
Svar fra Baader.
Der er lækage svarende til ca 2% af maksimum gennemgang.
Hvis der skal laves præcis fotometri har det vel en betydning. Nogle bud?
Gad vide om der også er lækage på VRI ?
14. april 2015 kl. 18:21 #132063
henrik.schneiderDeltager- Nova
sæt 2 filtrer efter hinanden så er lækagen nede på 0.04%
14. april 2015 kl. 22:56 #132079
God ide men dyr Henrik og det løser ikke problemet.
Jeg har spurgt Baader om hvad man kan gøre. Jeg har fået følgende svar. (Oversat)
Hvis man planlægger at lave fotometri kan det være en god ide at bruge et IR block filter. Hvilket filter der er det optimale vides ikke. Spørg på fora vedr. fotometri.
Så det tyder på man IKKE umiddelbart kan bruge et U fotometriske filter fra Baader til fotometri uden et IR block.
Med sådan et svar bliver jeg nervøs, for hvad med de andre filtre?
Mon man skal overveje fotometriske filtre fra andre producenter?
Nightsky 2015-04-14 22:57:44 14. april 2015 kl. 23:06 #132080
Fint initiativ Lars, og jeg deler da din bekymring- hvis jeg skal investere i UV fotometri også, bliver det en dyr affære: Så skal der yderligere et filterhjul til + øvrige BVRI, fordi jeg p.t. kører med fastmonterede filtre i et internt hjul . For det samme beløb kan man jo næste få et kapabelt spektroskop?
Hilsen Mogens B.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Astro i UV-a området ?' er lukket for nye svar.