Astro foto udtryk…

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Astro foto udtryk…

• Dette emne har 10 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 3 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 440 times
Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Forfatter

mstauning
    Deltager
      • Black Hole

Hejsa alle.

Jeg vil til at lave en ny vejlednings side, denne gang en der forklare noget om FWHM, ADU, Std Dev, og alle de andre udtryk vi bruger. Jeg har jo sider der fortæller hvordan man laver flats, også noget. Men ikke noget der forklarer hvad det er! Så det skal også med, men ville jo gerne have noget input om hvad i kunne tænke jer der skal stå noget om på den side.

Min tanke er, at vi tit bruger en masse udtryk som mange ikke aner hvad er. Det skal så være en opslags side, så hvis der er noget man ikke ved hvad er. Ja så kan man finde en forklaring på dansk der.

Noget er jo sikkert nød til at blive forklaret med ord, andet skal understøttes af billeder. Noget skal måske underbygges, af en flashvideo.

Så hvad skal jeg tage med? Skriv det, og jeg skal gøre hvad jeg kan.

rigo
      Deltager
        • Super Nova

nogen med bin 1 2 3 hvad det gør og har af betydning, og positive og negative sider. Ved guide og main foto

lehmann
          • Super Giant

Er det kun inde for astrofoto vi taler om her ?

lehmann
            • Super Giant

justering af gain på ccd kamera er et overset kapitel synes jeg.

noodles
              • Super Giant
              Bliver det en slags ordbog/opslagsværk..?

bjoern.andersen
                • Main Sequence

Hej Michael,

Det er en super god ide til alle os som ikke lige kender al denne insider sprogbrug.

da mange ord jo er baseret på engelsk, vil jeg tro at derer mange som jeg som meget gerne vil kunne forstå den mere præcise forståelse af f. eks gain, binning, Causian filter, Sigma filter – og vel nok 1000vis af andre ord som måske ikke lige finder et forståeligt dansk udtryk. (Engelsk/dansk ordbogen formår jo ikke at “løfte forståelsen”)

jeg tror dette gælder både alle de specialudtryk som knytter sig til observation som til astrofoto, så det er jo en kæmpeopgave du her påtager dig.

held og lykke med det, og glæder mig meget til at lære mere.

mstauning
                Deltager
                  • Black Hole

Ideen med den side er et opslags værk, eller så tæt på som jeg kan finde ud af.

Eller en ordbog om man vil, som udgangs punkt.

Jeg skal nok også lave noget om alt det andet, altså hvordan man bruger det og hvilken betydning det for til dette og hint brug.

Om det kun er Foto udtryk, hmm nej ikke hvis vi mener at der er andre. Som der vil være, men tænkte bare på at starte et sted. Og her er det jo noget nemmere at forklare for mig, da det er det jeg er rimeligt inde i.

Så lige nu sidder jeg med følgende betydnings liste, til skal vi kalde det online ordbogen.

FWHM.

ADU.

Std Dev.

Gain.

Binning.

Causian filter (den skal jeg nok have lidt hjælp til).

Sigma filter.

F-forhold.

Flat frames.

Bias frames.

Dark frames.

Fullwell.

Så hvis jeg starter med at lave en ordbog, også fylder på vejlednings siderne efterfølgende med hvor/hvorfor/hvordan. Tænkte bare på at det kunne være nyttigt med en side, man kunne henvise til eller som begynder bare selv studere.

MStauning2008-11-28 11:32:33

mstauning
                  Deltager
                    • Black Hole

Angående justering af Gain… Har tænkt på at lave en side, om hvordan man finder Fullwell på sit kamera. Også justere sin gain ud fra det.

På den måde burde man jo opnå, den bedste udnyttelse af dynamikken der kan hives ud af kameraet..

MStauning2008-11-28 11:32:47

bjoern.andersen
                      • Main Sequence

hej Michael,

jeg sidder allerede og “hopper i stolen” – og glæder mig til at lære mere. Allerede i dit indlæg ovenover dette kommer du med endnu et (for mig) nyt udtryk: Fullwell. Hvad i alverden er nu det for en tingEmbarrassed

soeren
                        • Main Sequence

Super Clap

mstauning
                        Deltager
                          • Black Hole

Fullwell er hvor mange elektroner en pixel kan indeholde, kort fortalt.

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
                        • Emnet 'Astro foto udtryk…' er lukket for nye svar.