Astro foto med DSLR

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Astro foto med DSLR

• Dette emne har 16 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år siden af Anonym. This post has been viewed 468 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
  • Forfatter

ovec
    Deltager
      • Giant

Hej
      Jeg er begyndt at tage astronomiske billeder med mit spejlreflekskamera. Skægt og nemt. Men for tider over 30 sekunder skal man styre det manuelt. Jeg har på nettet fundet et udmærket program, DSLR SHUTTER, som kan styre åbne/lukke mekanismen fra en computer. Og jeg har selvfølgelig en elektronisk “trådudløser” til mit SONY Alpha 200 kamera. Men jeg mangler det stykke hardware, der forbinder computeren med kameraet. Det findes til andre kameraer hos “Shoestring Astronomy” men til andre kameraer. Men det må være meget enkelt. Den elektroniske udløser ender i et trepolet stik.
      Er der nogen, der kan hjælpe mig her??

Mvh
      Ove Christensen

bjoern.andersen
        • Main Sequence

hej,

prøv at kontakte : http://www.astroqcam.dk/index.php . QHenrik plejer at have den slags Shoestring ting på lager

hoest
        Deltager
          • Nova

Hej Ove
          Jeg vil mene at du kan gøre som med Canon nemlig bruge USB stikket som du downloader med.Det vil undre mig meget om der ikke osse er cameracontrol i download programmet.Det er der nemlig på alle Canons spejlreflex

Anonym
            • Nova

På Canon’s “gamle” kameraet (som mit 350D) skal man bruge et seriel kabel for at styre “bulb” fra computeren. Det er kun de nyere som kan styre “bulb” (eksponeringer over 30s) via usb.

bjoern.andersen
              • Main Sequence

Hej,

Jeg har en canon EOS 400D, og bruger den sammen med Nebulosity og (nyt for mig) PHD – og alt det andet nye og spændende (Ascom, celestria, Stellarium ect)

Jeg har en “fjernbetjening” som jeg normalt bruger til BULP d.v.s mere end 30 sek. Canons programmer og Nebulosity kan ikke styre kameraet ud over de 30 sek uden at der sættes en shoesting adaptor ind i systemet. Men så fungere det også fint. (Jeg har endnu ikke den store viden/erfaring, vejret har jo ikke just været med os de sidste mange måneder)

Anonym
                • Nova

De fleste bruger et seriel kabel, evt med usb2seriel converter, med deres canon for at kunne styre bulb fra computeren via de gængse DSLR-astro-programmer. Det kan f.eks. købes her:

http://www.hapg.org/astrocables.htm
                http://www.astronomiser.co.uk/300d.htm#serial

Søren

ovec
                Deltager
                  • Giant

Tak for mange gode råd og links til alle, der har svaret.
                  Jeg har gennem jeres svar fundet ud af følgende:
                  Mit SONY A200 har en remote shutter med 3 kontakter. 1 er jord, 2 er autofokus og 3 er lukker. Når 1 forbindes til 2 og 3 samtidig eksponerer kameraet.
                  DSLR Shutter styrer dette gennem f.eks en seriel port. Jeg kunne formentlig undersøge hvad programmet gør ved at måle niveauerne på udgangen og så styre kameraet den vej. Men jeg har også læst, at de forskellige kabler til lukker styring også har en elektrisk isolering for ikke at brænde kameraet af. Så det ender nok med, at jeg køber et kabel og selv monterer et stereo stik på mit lukker kabel… øv, j eg havde nu regnet med, at jeg kunne lave det selv…
                  Tak for hjælpen

michaelr
                  Deltager
                    • Super Giant

Hej Bjørn

Jeg har netup udskiftet mit Canon 400D med et modificeret Canon 40D og har et bulb-kabel og netadapter til kameraet til salg. Ring hvis du er interesseret på 24470011.

Mvh

peter_sg
                      • Moon

Hej der..

Jeg vil da godt komme med en anbefaling til et godt astro kameraLOL. Jeg har et Canon 1000D… hvor der følger software med, til fuldkontrol af kameraet. Det gælder styring af lukke tid, focus område(kan styres med mussen direkte på skærmen), manuel focus med live view direkte på pc skærmen. 10xdigital zoom så mam kan stille helt skarpt på et objekt… Og så koster det kun omkring 3500,-kr sprit nyt…

eller denne lille intro til astrofoto med DSLR

( taget med et Canon 40D men Canon 1000D kan det samme…Big%20smile):

ovec
                      Deltager
                        • Giant

Hej Peter
                        Det lyder godt med Canon 1000D. Kan displayet drejes ud fra kameraet så man nemt kan komme til at kigge på det, uanset teleskopets stilling?
                        Kan exponeringstiden stilles til mere end 30 sek uden computer?
                        Mvh
                        OveC

Anonym
                          • Nova

Hej Ove!

Hvis du allerede har et godt DSLR til dagslys-foto, så ville jeg forsøge at anskaffe mig et modificeret Canon til astro. Det er langt bedere til tåger, også selv om det er en ældrer model som f.eks. 350D. Jeg købte f.eks. et brugt modificeret 350D her til lige under 3000kr:

http://www.astronomiser.co.uk/

Send dem en email, hvis du vil høre om de har nogle brugte på lager. Det var 100% iorden det jeg fik og bar ikke præg af at være særligt meget brugt.

Mvh
                          Søren

oldfart
                            • Asteroid

der er jo et par dslr der er relativt lette at modde selv..efter sigende skulle et nikon d70 kunne moddes the fast way på kun 10 minutter, yderligere er der diy instruktioner at finde til både canon og nikon på lifepixel.com

Anonym
                              • Nova

Jeg kan personligt ikke skrue en skrue ud af et kamera uden at ødelægge både skrue kamera og skulle en tur på skadestuen, så jeg fortrækker at lade ander gøre det LOL Det er selvfølgeligt altid billigere at gøre det selv.

henrik
                              Deltager
                                • Nova

Jeg har et 350D jeg har tænkt mig at modde når jeg får dens afløser.

Det ser ikke så slemt ud at gøre selv efter de anvisninger der er på nettet.

Men måske man kunne lave en fælles kamera-modificerings-aften?

kubach
                                Deltager
                                  • Super Giant

Henrik,

Det er ikke slemt at modde 350D man skal bare huske at have noget fornuftigt lim så der ikke afsættes limklatter på filtret eller sensoren. Jeg taler her af egen erfaring. Det er godt at have en kanyle med lim i da det er nemmere at styre. Baader filtret jeg brugte kunne godt have haft en anelse større dimensioner så ville det ikke have været så bøvlet at lime det fast. Jeg er da villig til at give en hånd med hvis det skulle hjælpe!!
                                Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
                                • Emnet 'Astro foto med DSLR' er lukket for nye svar.