› Fora › ASTRO-FORUM › FORUMNYT, IDEER OG FORSLAG › Astro-Forum eller Lyra-Forum
- Dette emne har 62 svar og 22 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 1 måned siden af jeppe. This post has been viewed 1842 times
-
ForfatterIndlæg
-
24. oktober 2008 kl. 21:52 #2848
mhansenDeltager- Nova
Jeg synes personligt at forhandlere skal have al den frihed til at kommentere egne og andres produkter sålænge:
1: De oplysninger der gives er sandfærdige og i overenstemmelse med de faktiske oplysninger om produktet. Altså at de detaljer der gives om produktet er rigtige i forhold til officielle data, at prisen er i overensstemmelse med den der gives på forhandlerens side etc.2: At beskrivelsen af produktet ikke bærer præg af at være en salgstale, men igen, er relle faktuelle oplysninger.3: At forhandleren gør opmærksom på, hvad der er egne erfaringer, meninger etc. (Eller måske i forhold til os andre, gør endnu mere ud af at gøre opmærksom på det.)4: At diverse tilbudsaftaler, rabatforhandlinger etc. klares via mail, privat besked eller forhandlerforum.Overholdes disse regler, ser jeg ingen problemer i at pris, specifikationer og lign oplysninger gives på alle fora.Et eksempel. Hvis vi nu tager Jespers bog (som jeg ikke har fået læst helt endnu)Så ville: “Bog på x antal kapitler, hvor jeg gennemgår typer af udstyr, opstilling, valg af kamera, indstiling af kamera…….. Koster 250 kr” være helt i orden for mig.Men: “Rigtig lækker og fyldestgørende bog med flot cover, hvor jeg på god, fornem og fyldestgørende måde, tager nogle af de vigtigste emner i forbindelse med astro foto op. Et must for enhver astrofotograf. Koster sølle 250 kr” er ikke i orden og bærer for meget præg af en salgssmøre.Kobler man dem sammen, så det bliver:“Bog på x antal kapitler, hvor jeg gennemgår typer af udstyr, opstilling, valg af kamera, indstiling af kamera…….. Koster 250 kr.Min egen mening om bogen er at det er en rigtig lækker og fyldestgørende bog med flot cover, hvor jeg på god fornem vis, tager nogle af de vigtigste emner i forbindelse med astro foto op.”Så bliver det ihvertfald lidt mere i orden, i min verden!! Man kan ihvertfald tydeligt se hvad det er de reelle faktuelle oplysninger og hvad er personens egen mening.MHansen 2008-10-24 22:01:28 24. oktober 2008 kl. 22:11 #2849
jesperDeltager- Neutron star
Og så koster den i øvrigt
kun sølle180,-25. oktober 2008 kl. 16:43 #2862
thomas- Giant
uha, og så er et hoved-banner med en TAK på måske heller ikke en god ide…
27. oktober 2008 kl. 20:19 #2964
jln- Asteroid
Hej Alle
Jeg kan ikke forstå jeres modstand mod et en (foretning – Lyra )går ind i at udbrede og lave et forum , hvor vi alle kan nyde godt af de indput som medlemmerne kommer med.At der er reklamer er vi jo ok “ved (tv2) så jeg tror at vi skal være glade ved det store arbejde at Henrik & Jeppe gør for dette site.Jesper7. november 2008 kl. 10:04 #3396
jeppeDeltager- Super Giant
Hej alle,
Vi forhandlere (QCam, Astro Optics, Track The Stars og Lyra) har talt sammen i det sidste stykke tid. Vi er i fællesskab kommet frem til et sæt spilleregler for forhandleres ageren på AF, der kan sammenfattes sådan her:1: Forhandlere er velkomne til at skrive lige så meget de har lyst til i alle kategorier og om alle de emner, de vil. Både om egne og andres produkter. Blot må forhandlere ikke linke til egne forhandlerhjemmesider og skrive tekster, der direkte kan opfattes som annoncering. Men råd, vejledning osv. om egne produkter er alt sammen velkomment.2: I kategorien Forhandlernyt er der absolut ingen begrænsninger for forhandlere. Alt er tilladt (så længe det er inden for lovens rammer).3: Der udpeges en overdommer i form af en moderator. I tvivlsspørgsmål om en forhandlers ageren, er det moderators dom, der skal følges af alle forhandlere, uden diskussion.Moderatoren udpeges om lidt i en anden tråd23. januar 2009 kl. 09:19 #8754
mortenbDeltager- Super Giant
Hvad gør man ved/klarer man eventuelle kommende spam indlæg ? Det kræver en moderator til at rydde op. Alle fora bliver over tiden forpestet af enten spam, chikane, personlige hets og lignende. Der SKAL være én til at rydde op. Ellers kan fora udvikle sig i særdeles negativ retning.
23. januar 2009 kl. 09:21 #8755
jeppeDeltager- Super Giant
Hej Morten,
AF har skam en moderator, det er Timo.Men mht. spam holder vi alle øje. Her for 5 min. siden var der en gut fra Filippinerne, der havde “forvildet” sig herind. Han nåede at sende tre indlæg på 30 seklunder, inden han blev smidt ud 🙂23. januar 2009 kl. 09:43 #8756
mortenbDeltager- Super Giant
Hvis det er meningen, at forum skal skal være på medlemmernes betingelser:1 ) Almindelige spørgsmål afklares af de menige medlemmer imellem.2 ) Forhandlere kan PÅ OPFORDRING deltage i et menigt indlæg/debat.3 ) Forhandlere har fortsat frit spil under KØB/SALG/FORHANDLERNYT som sædvanligt.4 ) Forhandlerne får en rubrik til meniges direkte spørgsmål TIL forhandlere.Dermed sikres den private del i stort omfang ! Det har den ulempe, at forhandlere, primært Henrik , ikke bare kan skrive løs som de plejer, og det er selvfølgelig et “tab”, men ellers er alle ikke stillet lige. Men man kan ikke være på begge sider af skrivebordet og samtidig være neutral. Henrik har heldigvis “Astronomibladet” at agere i I praksis vil punkt 2 blive er irritationsmoment for forhandlerne og det vil ende med at de holder sig væk pga. tidspilde. Man bør tage konsekvensen og gøre menige indlæg til RENT menige. Vi kan så hver især indhente udsagn fra eksperter eller forhandlere. I princippet kan punkt 2 udgå.Forum virker idag så levende, at alle gængse spørgsmål kan besvares af menige medlemmer. Det er ikke mit indtryk, at forhandlernes indlæg omkring produkter er specielt kvalitative i forhold til de svar som erfarne menige medlemmer har. Men igen, kan eksterne viden indhentes. Men bevares, proceduren kan tage længere tid, da de menige medlemmer ikke er logget på konstant, men primært på aften basis.En særrubrik til forhandlere – meniges spørgsmål til forhandlere: – vil være løsningen.MortenB 2009-01-23 09:39:57 23. januar 2009 kl. 10:28 #8759
rigoDeltager- Super Nova
Hvis det var mig der var ejer af et forum og var forhandler, så ville jeg sku nok enten lukke andre forhandler helt ude (de gør det jo selv konkurrenterne), med minder de er der som private. ELLER de også betalte for banner plads / støtter, så der var lidt penge til værket til ham der har arbejdet. At være forhandler med indlæg og køre som 100% freeloader er ikke pænt. De forhandler der ikke betaler får jo immervæk eksponeringer ret tit i form af alm. snak i debatterne.
Det bedste var jo det var en privat person der var ejer af forumet, og solgte banner pladser på lige vilkår. Et godt eks. på det er dette forum http://www.recordere.dk/ der syg mange mellemer, men som man kan se, så koster det noget at reklamer og blive vist på “lovelige fair vis”http://www.rigorigo.dk 2009-01-23 09:37:57 23. januar 2009 kl. 11:20 #8761
holmDeltager- Super Giant
Jeg har egentlig svært ved at se problematikken ved, at forhandlere kommer med indlæg.
Fra den stol hvor jeg sidder, er det da et stort aktiv at forhandlere kan komme med inputs om et produkt man ikke lige vidste eksisterede, eller en nyheder…
Tag f.eks.den tråd jeg oprettede i går omkring autoguide – her kom Henrik ud af busken med et 80mm Skywatcher guideskop til en sveden pris, som jeg ALDRIG havde fundet/set på Lyra’s hjemmeside.
At jeg så stadig kun kan finde den, hvis jeg søger på “TS guide” – en rubrik som tilsyneladende ikke eksisterer som menu i venstre side – er så noget andetSelvfølgelig er et indlæg fra en forhandlere ikke nødvendig vis uvildig, men qua man ved det kommer fra en forhandler….Jeg mener egentlig jeg er voksen nok til selv at sortere i de indlæg der kommer …
Holm 2009-01-23 10:25:52 23. januar 2009 kl. 11:27 #8763
dk01888Deltager- Planet
Det er en glimrende værdi i at forhandlere kan give deres besyv med, jeg syntes dog det er væsentlig at man kan se om den der svarer er forhandler eller privat.
23. januar 2009 kl. 11:34 #8764
jesperDeltager- Neutron star
Jeg er 100% enig med Holm. Jeg har aldrig forstået denne “forhandlerangst” nogen synes at have. Vi ved jo at de er forhandlere, og kan tage hvad de siger derefter. De forhandlere der deltager her opfører sig i øvrigt meget etisk, og Jeppe, Mogens, Henrik og Henrik bidrager altså med en masse viden som det ville være synd og skam at afskære forummets medlemmer fra.
23. januar 2009 kl. 12:02 #8765
henrikDeltager- Nova
Mht. ejerskab af forummet, er dette IKKE et Lyra-forum og skal heller ikke være det.
Det var astronomibladets idé med forummet og vi er ved at integrere dem med hinanden.
Fx. dagens tråd om DMI’s klimaundersøgelse, som slutter af med Deltag i debatten er.
Jeg skal indrømme at eftersom Lyra er sponsor for bladet, Jeppe tog ansvaret for at lave foraet og jeg har en dobbeltrolle er det lidt rodet, men …
Asronomibladet bliver lavet om meget snart så det komemr til at matche forummet her. I første omgang bliver logoerne knyttet sammen og der skal være mange flere af den slags “redaktionelle tråde” der tager udgangspunkt i aktulle emner fra bladet.
Holm: Lige dér var jeg på kanten af det som Morten snakker om, nemlig at vi ikke skal komme med reklameindlæg.
Jeg synes at Morten har ret, men at balancen ligger lidt tv. for hans udgangspunkt.
Forhandlerne må godt blande sig og komme med indlæg – ikke bare jeg, men også Mogens, Anne, HenrikQ etc.
Det må bare ikke have reklamekarakter i den almindelige debat.
Trods alt: Mogens Z er uden tvivl den der ved mest om Celestron, jeg ved mest om Skywatcher/Takahashi/TS og HenrikQ mest om Qcam/driver issues ol. Det har jo også en værdi, som vil være synd at lukke ude
Så point taken Morten: Jeg synes ikke at forhandlerne skal lukkes ude, men jeg trækker mig lidt i baggrunden i de udstyrs relaterede indlæg (Og det er jo nok især mig).
23. januar 2009 kl. 13:12 #8775
holmDeltager- Super Giant
@Jesper: Præcis..!!
@Henrik: Det er måske rigtig nok, men jeg spurgte jo selv og min pointe er altså stadig at jeg godt ved du er forhandler – og jeg fik en masse gode inputs..
23. januar 2009 kl. 14:00 #8791
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Jeg er enig med Holm.
Det er ikke det store problem, at Henrik R. kommer med indlæg, for det er jo tydeligt på hans billede, at han repræsenterer Lyra.
Så længe de forskellige forhandlere tydeligt viser, at de er en sådan, så kan folk jo se og tage højde for det, når de læser indlæg.Indtil videre synes jeg at astro-forum.dk har kørt ganske fint
HVIS jeg skal brokke mig over noget, så er det nok mere, at folk “hijakker” andres tråde, dvs. at skrive om andet/lave jokes i en tråd…
Omvendt så kan fora, der styres benhårdt af moderatorer være ret kedelige, så det er jo et spørgsmål om balance…Lars Malmgren 2009-01-23 13:01:55 -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Astro-Forum eller Lyra-Forum' er lukket for nye svar.