› Fora › ASTRO-FORUM › FORUMNYT, IDEER OG FORSLAG › Astro-Forum eller Lyra-Forum
- Dette emne har 62 svar og 22 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 1 måned siden af jeppe. This post has been viewed 1844 times
-
ForfatterIndlæg
-
24. oktober 2008 kl. 08:20 #2809
thomas- Giant
Jeppe wrote:
…Der ud over må forhandlere kun promovere og linke til deres produkter i kategorien “Forhandlernyt, køb & salg”.Det er vel ordet “promovere” der giver besvær. Kunne man i stedet ikke sige at:1. Forhandlere må kun oprette produkt-relaterede emner i ‘Forhandlernyt’2. Forhandlere må kommentere frit, udenfor ‘Forhandlernyt’ må links og billeder af/til/med egne produkter dog ikke inkluderes.ps. stort bifald herfra for det grundige arbejde i lægger i dette forum.24. oktober 2008 kl. 10:13 #2810
mstauningDeltager- Black Hole
God ide Thomas.
24. oktober 2008 kl. 12:06 #2820
jeppeDeltager- Super Giant
Hej Thomas,
Jeg kan allerede nu se et potentielt problem med det regelsæt, du opstiller. Jeg har f.eks. en avatar, hvor jeg står og kikker i en Takahashi. Dem er Lyra forhandler af, og derfor ville jeg ikke kunne bruge den avatar, da det er et billede af et produkt, som Lyra sælger. Jeg ville overtræde reglerne hver eneste gang, jeg skrev et indlæg, selvom avatar’en i mine øjne er ret uskyldig (og de færreste vel kan se, hvilket mærke teleskopet er).Hvad med i stedet blot at skrive, at forhandlere ikke må linke til egne hjemmesider, give tilbud, oplyse om priser eller på anden måde opfordre til køb?24. oktober 2008 kl. 13:20 #2822
Anonym- Nova
Hvad med at I udnævner en som ikke har noget med Lyra at gøre til at væe über-admin og så eller tillader at forhandlere må svarer på alle de indlæg de vil, sætte de billeder og links ind de vil og ellers gøre som alle andre medlemmer bare det ikke går over i “misbrug”/”spam”. “misbrug”kunne f.eks. være at forhandleren nedgører andre forhandler og mærker i hvert eneste indlæg han/hun skriver. Men generelt er det op til über-admin og brugerene (der kan rapportere “misbrug” til über-admin) på forum at fortolke ordet “misbrug”. über-admin kunne evt også være en anden forhandler eller gå på skift imellem forhandlerene, som er tilmeldt forum (“prisen for at reklamere er at man er über-admin engang imellem”). Så holder i jer selv lidt i ørerene
Det kræver selvfølgelig at man tydeligt skilter med at man er forhandler.
Bare en hurtig tanke…
Søren
madsen 2008-10-24 13:21:18 24. oktober 2008 kl. 13:24 #2823
thomas- Giant
Jeppe wrote: …eller på anden måde opfordre til køb?
Det duer ikke, hvor går grænsen mellem at beskrive, rose og opfordre til køb.Hvis avataren er det eneste problem, så er det vel til at leve med. Avatar billedet er jo det samme i alle ens indlæg. Så man kan ikke spamme med forskellige avatars, kun udskifte den der vises i alle posts.24. oktober 2008 kl. 14:06 #2825
jesperDeltager- Neutron star
Jeg synes Sørens ide er alle tiders.
Jeg opfatter det som et stort problem at forhandlerne skal have – eller føle at de har mundkurv på. Det lukker af for en masse gode indlæg som vi før har haft på Lyra og Astro. Tænk f.eks på Henrik Q, som er meget flittig til at informere og hjælpe Qcam brugere, men en stor del af hvad han skriver kan jo opfattes som promovering af egne produkter.Eller tænk på det de interessante og sjove tråde vi har haft med Henrik R. som jo har en anelse hang til Refraktorer der starter med T.Forhandlerne vil sikkert være bange for overhovedet at omtale egne produkter, og du forhindrer altså en masse gode indlæg.Fuld yttringsfrihed til forhandlerne og en uafhængig über-admin som kun blander sig hvis det er absolut nødvendigt synes jeg er den bedste løsning.JesperJesper 2008-10-24 14:09:27 24. oktober 2008 kl. 14:18 #2826
jeppeDeltager- Super Giant
Jeg foreslår, at vi lader debatten køre en uges tid, inden vi træffer den endelige beslutning. Så har alle haft en chance for at blive hørt. Derefter kontakter vi de forskellige forhandlere, der p.t. registreret på AF, og finder på baggrund af debatten her sammen et regelsæt, vi alle kan leve med. Da det jo er forhandlernes ytringsfrihed, det her drejer sig om, er det vel også mest fair, at det er forhandlerne, der sætter regelsættet.
Men jeg kan allerede nu sige, at idéen om fuld ytringsfrihed for forhandlere bryder jeg mig ikke om. Det vil meget hurtigt kunne udarte sig til, at forhandlere hijacker tråde for lige at fortælle, at de da har en dims, der kan bruges her. Eller – værre endnu – to forhandlere sælger det samme produkt og skiftes så til at råbe højest i den samme tråd.Det er i øvrigt lidt skægt, at det er forhandlerne (læs: mig), der vil sætte de største begrænsninger for forhandlerne, og ikke de “almindelige” medlemmer. Det burde vel egentlig være omvendt?24. oktober 2008 kl. 14:51 #2828
Jeg tror du har for lidt tiltro til de danske forhandleres seriøsitet Jeppe. Og til os andre, for den sags skyld: Vi kan da sagtens genkende og se bort fra salgsgas.
Selvfølgelig kan der være potentielle problemer ved fuld yttringsfrihed for forhandlere, men som jeg ser det er fordelene større. Og fuld yttringsfrihed bør vel tilstræbes i alle livets forhold.En uafhængig overadministrator, som Søren foreslår, vil jo også tilføje ekstra troværdighed til at AF er Lyra uafhængigt. Ideen om at posten går på skift mellem forhandlerne er god. Det vil jo være selvregulerende i en vis forstand, så overadministratoren ikke får primadonna nykker.JesperJesper 2008-10-24 14:52:03 24. oktober 2008 kl. 16:22 #2833
Mogens ZachariasenDeltager- Super Giant
Ser ud til at der ikke rigtigt er styr på ”forhandlerreglerne” alligevel.Hvis det skal være et nogelunde frit forum er her et par idér:
a:
Det må være muligt for en forhandler – under deres ”private profil”, at deltage over hele forum, på lige linie som alle andre. D.v.s. at jeg f.eks. skal kunne lægge et astrofoto på, med oplysninger om kamera eller software, ligesom alle andre – selv om det er produkter jeg også sælger.Begrænsningen kan ligge i at der ikke linkes til forhandlerens side, og at der ikke er tekst som direkte kan opfattes som annoncering.
Det bør dog være muligt at linke til ens private hjemmeside, eller den forening man hører til, selv om der på disse sider er billeder taget med udstyr man sælger – og oplysninger om dette.
b:
Det må være muligt for en forhandler – under ”forhandler profil” at deltage over hele forum, hvis det er relevant. F.eks. i tilfælde hvor det er nødvendigt at rette eller korrigere forkerte oplysninger. Der kan hurtigt opstå en diskussion om udstyr på baggrund af et astrofoto, hvor det kan være relevant at forhandleren deltager.Begrænsningen kan ligge i at der ikke linkes til forhandlerens side, og at der ikke er tekst som direkte kan opfattes som annoncering. Det må dog være muligt at henvise til sider som rummer yderligere oplysninger om emnet hvis det er nødvendigt.
Det bør ikke være en hindring at forhandleren ved noget om det han sælger.
Andre friheder for forhandlere:Tja, det må næsten være op til Henrik og Jeppe.I Jeppes mail til astrolist står:”Forhandlere, der ikke ønsker at købe bannere, har også adgang til at promovere deres produkter uden at skulle betale for det i form af bannere. Der er oprettet en kategori, Forhandlernyt, hvor alle forhandlere frit kan fortælle om deres nye produkter, tilbud og andet.”Det er sådan set ok med mig.mvhMogensMvh
Mogens24. oktober 2008 kl. 16:26 #2835
stuffDeltager- Moon
Tænk Jeppe, jeg tænker “gid forhandlerne ville byde ind!”. Så kunne vi få en seriøs konkurrence på markedet….Det kan selvfølgelig være finanskrisen vil fremprovokere det alligevel .
I en del tilfælde spørger folk jo om ting som forhandlerne ikke har på deres hjemmesider.Derfor ville det være rart fra et kundesynspunkt at få nogle skriftlige bud på hvad de forskellige varer koster i DK.Væk med “ring til os” og “send mig en mail, så finder vi en god pris”. DET ville være en god regel!-Christoffer24. oktober 2008 kl. 16:32 #2838
henrikDeltager- Nova
Jeg synes nu også at de forhandlere der pt. deltager her, er sobre nok.
Jeppe har dog ret i at der kan optræde mindre sobre indlæg, kan komme meningskonflikter (fordi man har forskellige erfaringer eller loyaliteter) oma., så det er godt med lidt retningslinier for at være lidt proaktiv (modeord #1 for tiden :o)
Det med en 3’parts admin er jeg enig i.
Mvh Henrik
24. oktober 2008 kl. 17:13 #2841
jensDeltager- Giant
madsen wrote: Hvad med at I udnævner en som ikke har noget med Lyra at gøre til at væe über-admin og så eller tillader at forhandlere må svarer på alle de indlæg de vil, sætte de billeder og links ind de vil og ellers gøre som alle andre medlemmer bare det ikke går over i “misbrug”/”spam”. “misbrug”kunne f.eks. være at forhandleren nedgører andre forhandler og mærker i hvert eneste indlæg han/hun skriver. Men generelt er det op til über-admin og brugerene (der kan rapportere “misbrug” til über-admin) på forum at fortolke ordet “misbrug”. über-admin kunne evt også være en anden forhandler eller gå på skift imellem forhandlerene, som er tilmeldt forum (“prisen for at reklamere er at man er über-admin engang imellem”). Så holder i jer selv lidt i ørerene
Det kræver selvfølgelig at man tydeligt skilter med at man er forhandler.
Bare en hurtig tanke…
Søren
Jesper wrote: Jeg synes Sørens ide er alle tiders.
Jeg opfatter det som et stort problem at forhandlerne skal have – eller føle at de har mundkurv på. Det lukker af for en masse gode indlæg som vi før har haft på Lyra og Astro. Tænk f.eks på Henrik Q, som er meget flittig til at informere og hjælpe Qcam brugere, men en stor del af hvad han skriver kan jo opfattes som promovering af egne produkter.Eller tænk på det de interessante og sjove tråde vi har haft med Henrik R. som jo har en anelse hang til Refraktorer der starter med T.Forhandlerne vil sikkert være bange for overhovedet at omtale egne produkter, og du forhindrer altså en masse gode indlæg.Fuld yttringsfrihed til forhandlerne og en uafhængig über-admin som kun blander sig hvis det er absolut nødvendigt synes jeg er den bedste løsning.Jesper
Henrik wrote: Jeg synes nu også at de forhandlere der pt. deltager her, er sobre nok.
Jeppe har dog ret i at der kan optræde mindre sobre indlæg, kan komme meningskonflikter (fordi man har forskellige erfaringer eller loyaliteter) oma., så det er godt med lidt retningslinier for at være lidt proaktiv (modeord #1 for tiden :o)Det med en 3’parts admin er jeg enig i.
Mvh Henrik
Nu må I sgu have mig undskyldt.Det forslag med co.-admin /moderator/redaktør (eller hvad vi nu skal kalde det) havde jeg oppe at vende for en måneds tid siden og der gav man udtryk for, at det ikke var en god løsning.Nu udvises der enighed i, at det vil man nu.Men okay . . . man har vel et standpunkt til man tager et nyt.De “problemer” I skitserer nu, kan jeg ikke få øje på. Jeg synes der bliver gået for meget i detaljer med småting, der måske bare viser sig som små ‘knaster der er lige til at høvle af’.Vi skal også passe på ikke at gøre småting til store problemer . . . “man ser spøgelser”.Konsensus er godt . . . men vejen dertil kan altså også blive for lang.Jeg synes vi er nået dertil nu hvor der simpelthen bare skal træffes en beslutning.Måske lidt hårde ord, men som gammel håndværker og sjakformand så er jeg vant til at træffe nogle resolutte beslutninger og ytre mig når jeg kan se vi ‘kredser for meget om den varme grød’.Jens 2008-10-24 17:15:20 24. oktober 2008 kl. 17:25 #2842
Hej Jens,
Det var vist nok nogle andre der erklærede sig modstander af administratorer dengang, såe … Dengang gik snakken så hut jeg visker også på om der skulle være administratorer i hvert underforum. Her er der tale om en slags overdommer der kun skal have ret til at skride ind i grelle tilfælde af spam/misbrug.Om det er småting eller ej er op til enhver at have sin egen mening om, men jeg synes det er temmelig vigtigt at forhandlerne kan deltage på lige fod med os andre.24. oktober 2008 kl. 18:30 #2844
jensDeltager- Giant
Hej Jesper.
Jeg synes der fra starten hele tiden har været plads forhandleres deltagelse.Det gik klart igennem da dette forum startede, så den bulletin har været udstukket i svøbet af dette forum.Jeg kan ikke rigtigt gennemskue hvad det egentlige problem er … jeg ser nemlig ikke noget.Så derfor: Skriv – og lad os se hvad der sker. Ingen reaktion er lig stiltiende accept.Enkel filosofi der er universel – således udelukkes al tvivl.Man arbejder allerede med en antagelse, men den er ingenlunde blevet et problem – det skal man så heller ikke gøre det til.Den var så heller ikke direkte myntet på dig Jesper, men mere den brede enighed der nu er ved at vise sig. Håber ikke du tager det ilde op.24. oktober 2008 kl. 18:45 #2845
Hej Jens,
Selvfølgelig tager jeg det ikke ilde op jeg svarede bare fordi du bla. citerede mit indlæg.Problemet – om man nu synes det er et sådant eller ej – synes jeg da har været uddybet tidligere i tråden, bla. i mit indlæg som du citerede: Når der sættes begrænsninger på forhandlernes talefrihed vil vi med garanti gå glip af mange værdifulde indlæg fra dem, bare fordi de er bange for at komme til at “træde ved siden af”. Jeg er i hvert fald glad for at jeg ikke forhandler andet en en beskeden hjemmelavet bog.Jeg kan selvfølgelig tage fejl, men som nævnt tidligere tror jeg ikke der er nogen grund til at være bange for at give forhandlerne frit slav. Det skulle da lige være at de så ikke gider købe bannerplads -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Astro-Forum eller Lyra-Forum' er lukket for nye svar.