Astro-Forum eller Lyra-Forum

Fora ASTRO-FORUM FORUMNYT, IDEER OG FORSLAG Astro-Forum eller Lyra-Forum

• Dette emne har 62 svar og 22 stemmer, og blev senest opdateret for 15 Ă„r, 1 mĂ„ned siden af jeppe. This post has been viewed 1841 times
Viser 15 indlĂŠg - 16 til 30 (af 63 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

jeppe
    Deltager
      • Super Giant

Tak for rosen og tiltroen!

Men jeg kan nu godt se pointerne omkring ordet “forhandlerfrit”. Det er nok ikke det mest heldige ord, der er valgt til at beskrive et forum, der er oprettet, drives og udvikles af en forhandler. Der en en selvmodsigelse indbygget her.

MĂ„ske ville det vĂŠre bedre bare at bruge betegnelsen “frit forum”? For det er jo egentlig det, vi mener. Alle her er velkomne til at sige deres mening, linke til alle mulige og umulige producenter/forhandlere osv. uden indblanding fra en forhandler, der kun har salg for Ăžje. Men om folk sĂ„ tror os, er jo en anden sag. Selv ville jeg nok ogsĂ„ vĂŠre skeptisk overfor, hvorvidt det nu ogsĂ„ kunne vĂŠre sandt, sĂ„ jeg har fuld forstĂ„else for, at der er nogen, der er skeptiske.

Men i sidste ende gĂžr det nok i praksis ikke den store forskel, om AF opfattes som et frit forum eller “det nye Lyra-forum”. Pointen er, at alle er velkomne til at skrive lige prĂŠcis det, de vil, uden at en moderator gĂ„r ind og piller ved deres indlĂŠg, blot fordi en forhandler opfatter det som vĂŠrende “upassende”.

For efterhÄnden ganske lang tid siden satte Henrik og jeg os ned en dag og diskuterede, hvilket forum, der ville vÊre det ultimative. Vi kom hurtigt omkring det rent tekniske (det skulle kÞre pÄ en SQL Server, have forskellige muligheder osv.), og sÄ kom vi til selve eksistensgrundlaget for et forum: Det skal have mange deltagere. Et forum med kun fÄ deltagere vil pÄ sigt miste sin eksistensberettigelse. Hvis der ikke er nok, der skriver og lÊser, er der ingen grund til at komme der.

Vi lavede derfor dette korte regelsĂŠt for, hvad vi opfatter som det ultimative forum:

1: Det skal kunne rumme alle
      2: Det skal have sÄ mange deltagere som muligt
      3: Det skal vĂŠre teknisk overlegent og altid videreudvikles

Ad 1: For at kunne rumme alle duer det ikke, at forummet er forhandlerbaseret. Det skal leve sit eget liv uden forhandlerkontrol. Derfor er AF oprettet helt for sig selv og med skrappe regler for, hvordan forhandlere mÄ blande sig i debatten. Disse regler gÊlder lige sÄ meget for Lyra som for alle andre.

Ad 3: For at fĂ„ sĂ„ mange med som muligt skal det vĂŠre fĂŠlles-skandinavisk. Kun pĂ„ den mĂ„de kan “den kritiske masse” af deltagere nĂ„es. Jeg sĂ„ til min glĂŠde i gĂ„r, at den fĂžrste svensker har meldt sig, selvom AF endnu ikke er blevet oversat (er der nogen der kan svensk eller norsk og vil tjene lidt penge?).

Ad 3: Det her punkt koster penge, og nogen skal betale gildet. Derfor er der bannere pÄ siden. Det stÞder nok nogen, men sÄdan er det.

Men hvad sÄ med Lyras Þkonomi vil nogen sikkert spÞrge? Vi fik jo ganske mange besÞgende (og dermed salg) via Lyra-forum. Tjae, nu hvor astro-forum er oppe og kÞre (der mangler dog stadig lidt), er Lyra-forum i vores Þjne blevet overflÞdigt. Det var, alt andet lige, blot endnu et forhandlerforum. Derfor har vi lukket det, og jo, det kommer vi helt sikkert til at kunne mÊrke pÄ vores salg. I hvert fald pÄ kort sigt. PÄ lang sigt hÄber vi, at AF trÊkker kunder over til butikken. Men det er et tveÊgget svÊrd, for bannerne kan jo lige sÄ vel trÊkke kunder over til konkurrenter, hvis deres bannere er bedre end vores, eller hvis de har mere spÊndende produkter under Forhandlernyt end os. Men vi tror pÄ tesen i Web 2.0 om, at hvis man giver alt vÊk, kommer det 10-fold igen. Hvis man prÞver i stedet prÞver at holde pÄ det man har, skal man bruge 10-fold sÄ mange penge, og taber alligevel i sidste ende.

Og for sĂ„ lige at slutte af, vil jeg vende tilbage til kernen: Om det er lykkedes os at lave det ultimative forum – og om folk tror pĂ„ vores bevĂŠggrunde – er helt op til den enkelte. Jeg har som sagt fuld forstĂ„else for, at nogle vil vĂŠre skeptiske. Men uanset hvad, sĂ„ hĂ„ber jeg, at alle fĂ„r glĂŠde at astro-forum Smile

steffan
        • Giant

Hej,

Jeg er blevet mere afslappet efter dette forum ikke hedder ‘Lyra’ forum. For eksempel har jeg ikke haft det underligt med at spĂžrge til QCam/Lunatico kombinationen som jeg gjorde, pĂ„ trods af jeg ved at Jeppe/Henrik (aka Lyra) ikke importerer disse produkter.

Jeg har altid vÊret ved at grave mig ned nÄr der blev diskuteret andre produkter/leverandÞrer pÄ Lyras forum, regressionstrykket blev for hÞjt.

Hvorvidt banneret med indholdsfortegnelsen var for meget, tja – man kan lĂŠse den linie der stod lige over, der stod ‘Annonce’ og det forstod jeg ihvertfald at det var.

Om det 100% igennem er etisk korrekt at have et forum som pĂ„ en eller anden mĂ„de holdes oppe af en forhandler, pĂ„ trods af forummet’s oplĂŠg er at skulle vĂŠre frit er for mig – som pragmatisk menneske – fuldstĂŠndig ligegyldigt.

Jeg er faktisk komplet ligeglad med hvem der betaler gildet, bare jeg ikke bliver savet midt over for at stille et spÞrgsmÄl, som et sÊt uskrevne eller skrevne regler dikterer er tabu.

For sĂ„ vidt angĂ„r hvorledes tingene finanseres er jeg ogsĂ„ temmelig ligegyldig, bare der ikke springer 10-20 pop-ups op i forbindelse med 20 minutters surfen – gĂžr der det, er jeg bare ikke bruger der. Den aktuelle model pĂ„ Astro-forum gĂžr sig ind til videre ikke i den stil, hvorfor det er ok for mig.

@Jeppe

Banneret i hÞjre side med indholdsfortegnelsen var lidt stor, mÄske var et lavere top eller bund banner bedre (lavere hÞjde, men self bredere), og sÄ kun en reklame i hÞjre side sammen med henvisningen/nyhedslisten pÄ astronomibladet?

Jeg er rigtig godt tilfreds med astro forum, sÄ fortsÊt i bare det gode arbejde med at fÄ det til at virke.

Mvh Steffan

Steffan2008-10-22 20:41:37

jens
        Deltager
          • Giant

Etikken ligger ikke i hvem der driver det.

Etikken ligger i HVORDAN det bliver drevet. Det er her de politiske budskaber dikterer retningen – og det er dem jeg hĂŠfter mig ved.

camilla
          Deltager
            • Giant

Vedr. frit forum – jeg opfattede nu altid Lyra’s forum som frit, hvor alle meninger var velkomne etc. SĂ„ jeg mangler lidt at se forskellen til det nye, bortset fra layoutet. Det gamle var for mig godt nok. Indholdet er vigtigere end formen.

Anonym
              • Nova

Jeg syntes det er et fint og ret frit forum. Vil man give den sidste tand, syntes jeg man skulle lade forhandlerne kommentere alle indlĂŠg de gider, ikke kun dem i forhandler katagorien. Ellers er forummet jo ikke frit for forhandlerne og selv en forhandler kan jo komme med et godt indlĂŠg selvom det indvolvere hans egne produkter.

Mvh
              SĂžren, der ikke er forhandler af noget som helst LOL

jeppe
              Deltager
                • Super Giant

Hej SĂžren,

Forhandlere har skam fuld ret til at kommentere alle de indlÊg, de har lyst til. Men kun som deltagere pÄ lige fod med alle andre. En forhandler mÄ ikke bruge AF til promovering og salg af produkter. Det er jo netop ikke et forhandlerforum. Men forhandleren mÄ gerne bryde ind med sine generelle kommentarer og sin viden. AltsÄ pÄ lige fod med alle andre.

Kun i Forhandlernyt er der helt frit spil for forhandlere mht. salg og promovering.

Giver det mening?

Jeppe2008-10-23 07:24:59

mstauning
                Deltager
                  • Black Hole

Jeppe – Den er lidt svĂŠr den med promovering. Lad os kikke lidt pĂ„ indlĂŠget om de smĂ„ guidescopes som AstroQcam forhandler:

Der kommer en masse spÞrgsmÄl som Henrik ville kunne fortÊlle en masse om, men hvis man bemÊrker sÄ lader han vÊre af frygt for at komme til at prompvere sit produkt. Hvordan skal man forholde sig til det? Jeg mener jo at i sÄdanne indlÊg mÄ en forhandler gerne kommetere med sin viden om det, evt kunne give noget hjÊlp. OgsÄ selv om det jo faktisk er at promovere dennes pordukt, men det hjÊlper jo brugeren i sin beslutings procces.

outlook
                  Deltager
                    • Super Nova

Med forholdsvis fĂ„ brugere virker et forum som Lyra’s gamle ok, men der kom – og det lagde jeg mĂŠrke til – pludselig et boom af brugere og fik forummet til at fremstĂ„ uoverskueligt. Med dette forum er tingene atter blevet mere overskuelige og emneinddelte i katagorier. Og opload af billeder, link henvisninger osv. er blevet ulige lettere. Alene det mĂ„ vĂŠre mĂ„ vĂŠre besvĂŠret vĂŠrd. Dog mĂ„ et sĂ„kaldt “frit forum” hvor ordet er frit ikke fremstĂ„ som “underside” af et gammelt forhandlerforum, Og alle er jo velkomne til at kĂžbe annonceplads. Men hvor gĂ„r grĂŠnsen mht. til promovering? Det skrevne ord uden en kommerciel interesse er dog fortsat gratis. Forestil jer et forum hvor man ogsĂ„ skal betale nogle Ăžrer pr. antal ord eller billeder eller simpelthen for plads pĂ„ serveren. Ja, sĂ„ vil ordet jo stadig vĂŠre frit, men ikke alle vil blive hĂžrt. NĂ„, nu er det heldigvis ikke tilfĂŠldet og jeg er ligeglad med annoncer sĂ„ lĂŠnge ordet er frit og man kan henvise til forhandlere med andre produkter og en god service som man gerne vil dele med andre osv. Shocked outlook2008-10-23 09:15:00

Hilsen Leif,
                    “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

jeppe
                    Deltager
                      • Super Giant

Der synes at vĂŠre en vis enighed om, at de nuvĂŠrende regler ikke duer. Mogens Zacchariasen fra Astro-Optics startede denne trĂ„d med at skrive, at han efterhĂ„nden opfatter det her som et Lyra-forum. Michael Stauning fortĂŠller, at Henrik “Qcam” ikke skriver alt det om hans kameraer, som han har lyst til af frygt for at blive beskyldt for at promovering, og jeg sĂ„ i en anden trĂ„d, at Niels Haagh fra Track The Stars ogsĂ„ ytrede usikkerhed om at komme til at overtrĂŠde reglerne. Med det in mente kan jeg sagtens se, at det ikke fungerer optimalt.

SĂ„ hvad gĂžr vi nu?

Der skal vĂŠre et regelsĂŠt, der klart fortĂŠller, at det her er et frit forum, hvor alle er velkomne – bĂ„de forhandlere og almindelige deltagere. Samtidig skal reglerne ogsĂ„ klart fortĂŠlle, at det her forum ikke er en markedsplads for forhandlere, som de kan bruge til at kapre kunder. Ellers er der en reel risiko for, at AF ender som et sted, hvor vi forhandlere skiftes til at rĂ„be hĂžjest om vores produkter. Det kan vi nok alle blive enige om heller ikke vil vĂŠre optimalt.

Gode idĂ©er efterlyses! – og meget gerne fra forhandlerne, da det jo er dem, der berĂžres mest af reglerne.

Herunder er de nuvĂŠrende regler:

Velkommen til Astro-Forum – det nordiske astronomiforum

Her pĂ„ A-F er alle velkomne til at deltage i debatten, der omhandler astronomi, teleskoper m.m. Der er ikke noget, der hedder “dumme spĂžrgsmĂ„l” eller producenter, hvis navn ikke mĂ„ nĂŠvnes. Dette forum er tĂŠnkt som et sted, hvor debatten kan lĂžbe frit – uden indblanding.

Vi sÊtter dog grÊnsen ved ubehagelig optrÊden. Er der medlemmer i debatten, der ikke opfÞrer sig pÊnt, vil deres indlÊg efter en advarsel blive slettet, og de vil blive forment adgang til forum fremover. Vi gÄr dog ud fra, at medlemmerne i hÞj grad selv kan holde justits, og vil derfor som udgangspunkt ikke blande os.

Du skal vĂŠre opmĂŠrksom pĂ„, at alt hvad du skriver her pĂ„ forum, bliver betragtet som offentligt tilgĂŠngeligt. Det betyder, at du skal holde dig inden for lovens rammer. SĂ„ sĂžrg f.eks. for at huske at angive, hvor du har dine kilder fra, hvis du kopierer noget fra et andet sted ind i dine indlĂŠg – og sĂžrg ogsĂ„ for at kontrollere, at du overhovedet mĂ„ kopiere det.

Forhandlere og distributĂžrer af astronomisk udstyr etc. er ogsĂ„ velkomne her pĂ„ A-F. For dem gĂŠlder der dog en sĂŠrlig regel: De skal markere i deres profil, at de er forhandlere. Der ud over mĂ„ forhandlere kun promovere og linke til deres produkter i kategorien “Forhandlernyt, kĂžb & salg”. I alle andre kategorier skal forhandlerne holde sig fra at benytte A-F som salgssted, og holde sig til at deltage i debatten pĂ„ lige fod med alle andre medlemmer. Denne sĂŠrregel gĂŠlder dog kun for forhandlere. Alle andre er velkomne til at fortĂŠlle om deres udstyr, rose/rise det og linke til det uden begrĂŠnsninger.

Klik nu ja til, at du kan acceptere disse regler, sÄ du kan fÄ tilmeldt dig som medlem.

Vi hÄber, du vil fÄ stor fornÞjelse af dit medlemsskab af A-F!

Med venlig hilsen teamet bag Astro-Forum

Astro-Forum – det nordiske astronomiforum

Reglerne stÄr pÄ tilmeldingssiden: http://www.astro-forum.dk/registration_rules.asp?FID=0

BemÊrk i Þvrigt, at der endnu ikke er et felt i éns profil, hvor man kan markere, at man er forhandler. Det kommer fÞrst i nÊste opdaterering, der kommer om 1-2 uger, nÄr Qcode har tid efter et andet projekt.

BemĂŠrk ogsĂ„, at reglerne skal vĂŠre sĂ„ skarpt definerede, at der ikke er noget at tage fejl af. Hverken Henrik eller jeg er tilhĂŠngere af, at der skal udpeges “politimĂŠnd”, der overvĂ„ger al debat og uddeler advarsler/redigerer indlĂŠg.

Jeg synes som udgangspunkt, at de nuvÊrende regler er rimeligt gode og klare. Men jeg bÞjer mig for, at nÄr der er usikkerhed om og utilfredshed med reglerne, sÄ kan de per definition ikke vÊre gode og klare nok. SÄ mÄ de laves om. SÄ lad os sammen opstille et nyt regelsÊt, som alle er glade for.

k_holst
                      Deltager
                        • Nova

Jeg synes egentlig reglerne er klare nok.

Hvis der skal laves specificeringer kunne det vĂŠre noget med:

En forhandler mÄ kommentere indlÊg vedr. hans produkter dog uden pris og link.

Mogens Zachariasen
                        Deltager
                          • Super Giant

Hej Jeppe,

Helt prĂŠcist skrev jeg:

”sĂ„ det kan nĂŠste kun opfattes som et rent Lyra-Forum….eller ????” AltsĂ„, det skulle forstĂ„s som et spĂžrgsmĂ„l, og oplĂŠg til en diskution.

M.h.t. forhandlere:

Her er reglerne klare, og jeg har ingen problemer.

Jeg har oprettet to profiler:

Én for mig, privat under navnet: Mogens Zachariasen.

Og Ă©n for mit firma under navnet: Astro Optics.

Under stilling stÄr forhandler.

SÄ undgÄr man tvivlsspÞrgsmÄl, hÄber jeg.

Lyra har ogsÄ sin egen profil under navnet Lyra, og jeg vil opfordre andre forhandlere til at oprette profiler under deres firmanavn, sÄ vi har rene linier her.

Ellers har det vÊret en god debat. Det er vigtigt at dette forum ender med at blive noget vi alle kan bruge, uanset hvem der stÄr bag det.

Mvh

Mogens (privat)

Mogens Zachariasen2008-10-23 13:37:59

Mvh
                          Mogens

henrik
                          Deltager
                            • Nova

Hej Mogens/Jeppe/Michael

Ja jeg oprettede en “lyra” profil af samme Ă„rsag som dig Mogens

Jeppe rettede mig dog ind og bad mig droppe den, ligesom han vist havde bedt andre om.

Men det ER en svĂŠr een; Henrik’s viden om hans produkter vil meget nĂŠsten uundgĂ„eligt fĂ„ karakter af promovering. No offence; SĂ„dan Ă©r det jo nĂ„r man sĂŠlger noegt man kan stĂ„ inde for og naturligt nok synes er markedets bedste.

Mogens: Du er altid beundringsvĂŠrdigt neutral i dine udtalelse :O)

Jeg afvejer altid for og imod, fordi vi pÄ lyra jo har hele sortimentet og dermed ikke behÞver forholde os loyalt til eet mÊrke.

Erik er naturligvis ogsÄ velkommen til at kommenter her.

Men derudover ER det jo en svĂŠr balancegang at holde.

Da jeg lĂŠste astronomi pĂ„ KU, var der en karakter der gik undedr navnet “Vrede Arne”; Han sad altid og spillede skak med sig selv og kunne tilsyneladende fuldstĂŠndigt abstrahere fra hvad han havde planlagt, da han sad pĂ„ den anden side af brĂŠttet. Ret imponerende, men mĂ„ske en smule skizofrent :O)

Men det er jo en evne der er de fĂŠrreste forundt, sĂ„ det vil jo altid vĂŠre en balancegang…

Mvh Henrik

jens
                            Deltager
                              • Giant

Henrik wrote:
                              Da jeg lĂŠste astronomi pĂ„ KU, var der en karakter der gik undedr navnet “Vrede Arne”; Han sad altid og spillede skak med sig selv og kunne tilsyneladende fuldstĂŠndigt abstrahere fra hvad han havde planlagt, da han sad pĂ„ den anden side af brĂŠttet. Ret imponerende, men mĂ„ske en smule skizofrent :O)

Men det er jo en evne der er de fĂŠrreste forundt, sĂ„ det vil jo altid vĂŠre en balancegang…

Mvh Henrik

HENRIK!

HVAD F . . . . . MENER DU MED DET??????

SĂ„dan spillede jeg meget skak fĂžr PC-skak blev virkelighed (dvs. fra 1975-1988)

Jeg ser ikke mig selv som skizofren . . . nĂŠhh, jeg er et MULTITALENT!! LOLLOL

Nej spĂžg til side – det kan man sagtens. Du skal vide, at inden for skak, opererer man med to spilletyper, nemlig positionsspilleren, eller den kombinatoriske type.

Er man udprĂŠget den fĂžrste type, kan det sagtens lade sig gĂžre, da man ikke direkte spiller efter en plan, men ser efter det positionelle fordele i stillingen – skabt ud fra Ă„bningsteorien. Wink

Det var lige et lille sidespring . . . Embarrassed

SpÊndt pÄ at se hvorledes dette forum praktiseres. Personligt betragter jeg dette som en fortrinlig gestus.

henrik
                              Deltager
                                • Nova

Hej Jens

Undskylder:

Nu er jeg sikker pĂ„ at du ikke vĂŠlte borde og rĂ„ber “ET MESTERVÆRK” nĂ„r du laver et godt trĂŠk, sĂ„dan som Arne gjorde

Mvh Henrik

jens
                                Deltager
                                  • Giant

Henrik wrote: Hej Jens

Undskylder:
                                  Nu er jeg sikker pĂ„ at du ikke vĂŠlte borde og rĂ„ber “ET MESTERVÆRK” nĂ„r du laver et godt trĂŠk, sĂ„dan som Arne gjorde

Mvh Henrik

Jo, jo Henrik.

Alle mine trĂŠk var ‘mestervĂŠrker’ . . . for jeg vandt jo hver gang. LOL

Men jeg vĂŠltede dog ikke borde og stole. Big%20smile

IÞvrigt et dejligt spil jeg pÄ det varmeste kan anbefale.
                                Viser 15 indlĂŠg - 16 til 30 (af 63 i alt)
                                • Emnet 'Astro-Forum eller Lyra-Forum' er lukket for nye svar.