Astro-Forum eller Lyra-Forum

Fora ASTRO-FORUM FORUMNYT, IDEER OG FORSLAG Astro-Forum eller Lyra-Forum

• Dette emne har 62 svar og 22 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 1 måned siden af jeppe. This post has been viewed 1840 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 63 i alt)
  • Forfatter

Mogens Zachariasen
    Deltager
      • Super Giant

Hej,

Da dette forum blev lanceret, forstod jeg det som at det skulle være et neutralt forhandlerfrit forum. (Med mulighed for indlæg af forhandlere, når det blev nødvendigt).

På astrolist skrev Jeppe bl.a.:

Astro-Forum, som det nye forum hedder, er åbent for alle. Det er altså ikke et forhandlerforum låst til én bestemt forhandler.

Men nu er der ikke bare Lyra annoncer, men også Lyra´s indholdsfortegnelse på dette forum, så det kan næste kun opfattes som et rent Lyra-Forum….eller ????

Jeg ved godt at det er Henrik og Jeppe / Lyra som dækker udgiften ud til at køre dette

forum, og jeg regner med at holdningen på dette forum er positiv til Lyra´s annoncering.

Og, jeg ved også godt at der er mulighed for andre forhandlere at annoncere her.

Men, jeg synes alligevel at det er lidt ærgeligt at dette forum ikke kunne køres som et rent forum, uden annoncer, men i stedet med link til sponsor/sponsorer, og på den måde ligne f.eks. http://www.cloudynights.com/ forumet.

Hvad mener I ????

Mvh

Mogens

Mogens Zachariasen2008-10-22 11:41:13

Mvh
      Mogens

k_holst
      Deltager
        • Nova

Jeg kan godt se at “indholdsfortegnelsen” kan diskuteres, det fremgår ikke tydeligt at det er en Lyra-anonce.

Men omvendt har du og de andre forhandlere også mulighed for at få en indholdsfortegnelse-annonce på.

Vi bliver nok nødt til at finde os i annoncerne! Der skal jo penge i kassen!

mr.mox
          • Nova

Jeg kan heller ikke lide den der indholdsfortegnelse.

Om det er et Lyra-forum synes jeg ikke, men indholdsfortegnelsen synes jeg ikke er tydelig som annonce. Godt nok står der “annonce” hen over, men det fremgår ikke tydeligt hvem det er der annoncerer, synes jeg. De andre annoncer (billeder af teleskoper o.lign) synes jeg er helt ok at have på siden.

Lars Malmgren
          Deltager
            • Super Nova

Indholdsfortegnelsen er meget dominerende.
            Direkte links ind på Lyras web-shop giver måske en fordel i forhold til andre annoncører (som vi ikke har set endnu) og det viser altså tydeligt at Lyra står bag.

Jeg har valgt indtil videre (og helt fra starten) at opfatte dette fine nye forum, som en ny og kraftigt forbedret udgave af Lyras gamle forum.
            Jeg synes, at det er blevet rigtig godt, så stor ros til Henrik og Jeppe!
            Men jeg opfatter det altså ikke som et uafhængigt forum og har det i mente hver gang jeg logger på her.
            Når det er sagt, så har jeg ikke det store problem med, at dette er Lyras forum. Jeg er klar over det, da jeg har været med “fra starten”.
            Men måske kunne helt nye astro-intresserede eller almene folk blive lidt forvirret eller “vildledt”. Men det er så her hvor vi andre kommer på banen og giver vores forskelige meninger til kende og vi er mange, der ikke er bange for at modsige Lyra-drengene.
            Denne kendsgerning gør forummet næsten “uafhængigt”. Så længe ordet er frit herinde, så tror jeg ikke vi kommer til at “mærke” så meget til Lyra – bortset fra de grimme reklamer Dead

k_holst
            Deltager
              • Nova

Det vigtigste for mig er at ordet er fri, og man kan skrive godt om en forhandler eller dårligt om en anden uden at blive bannet!

(Måske derfor der er lang leveringstid på min sidste bestillingWacko)

mstauning
              Deltager
                • Black Hole

Nu er jeg jo typen der ikke har lagt mærke til at der er anoncer overhovedet 🙂

Men nu i snakker om den indholdsfortegnelse… Den er da vildt uheldig! Den gør dette fora til en underside af Lyras butik, selv om det sikkert ikke var deres mening. Så er det desværre det som sker med netop den type “reklame”.

thomas
                  • Giant

Jeg synes også den er lige i overkanten. En annonce bør være et billede med et link.

henrik
                  Deltager
                    • Nova

Hø:

Der arbejdes stadig med forummet, dets layout og formater.

Jeg havde foreslået et lidt færre banners, men så et større banner i den side; Det er bare Jeppe der sidder og eksperimenterer.

Og enig; Den er lidt for dominerende/integreret. Henrik2008-10-22 14:53:43

Lars Malmgren
                    Deltager
                      • Super Nova

Henrik wrote: Hø:

Der arbejdes stadig med forummet, dets layout og formater.

Det er bare Jeppe der sidder og eksperimenterer.

Det og at i efterspørger input og feedback (hvad hedder det på dansk?) sætter vi/jeg pris på.
                      Som systemudvikler til daglig ved jeg, at det er umuligt at “opfinde” et nyt system uden at eksperimentere, om det er software eller web-sider man laver. Så i gør det helt rigtige imo.

jeppe
                      Deltager
                        • Super Giant

Bare rolig, det er bare mig, der eksperimenterer med HTML-bannere Thumbs%20Up

Og det var ikke just et specielt vellykket forsøg Thumbs%20Down Men nu ved jeg da, at HTML-bannere fungerer her på forum.

Hvorvidt det her forum nogensinde i praksis vil komme til at være et forhandlerfrit forum er jo i sidste ende helt op til brugerne og hvordan de vælger at benytte det. Henrik og jeg vil i hvert fald gøre vores til at overholde spillereglerne og kun skrive som forhandlere i Forhandlernyt-kategorien.

Hvad angår annoncerne, ja så er de kommet for at blive. Og vi spiller med helt åbne kort: Alle er velkomne til at købe annoncepladsen. Det gælder både venner og konkurrenter af Lyra. Vi gør ingen forskel på nogen, hvad det angår. Lyra har blot som hovedsponsor adgang til den ledige annonceplads uden at skulle betale for det. Lyra betaler jo allerede for drift, udvikling og serverplads. Indtil videre er der lagt temmelig mange tusinder i det, og udgifterne er slet ikke stoppet med at komme ind endnu …

Så send bare en forespørgsel, hvis der er interesse i at booke en annonceplads. Der er flere muligheder og prisklasser, så alle kan være med. Selv dem uden den store pengepung.

At det her skulle være blot endnu et Lyra-forum er helt ærligt en lille smule sårende. Lad mig give et eksempel, der i mine øjne modbeviser det: Selv hvis man som forhandler ikke ønsker at betale for en bannerannoncering, kan man stadig kvit og frit annoncere lige så meget man har lyst til for sine produkter i Forhandlernyt. Der opfordres endda til det. Alene det, at Lyra skulle give gratis adgang til konkurrenter på deres eget forum, taler vel imod, at det her skulle være et Lyra-forum? Jeg kender i hvert fald ikke ret mange firmaer, der åbent inviterer deres konkurrenter til at benytte “deres” markedsplads.

jeppe
                        Deltager
                          • Super Giant

Jeg glemte helt at spørge: Ud over at der var bred enighed om at annoncen var for grim, sendte forkerte signaler osv., hvad syntes I så om idéen om at have et stort banner i den side og så skære ned på de små? Det var egentlig det, som hele øvelsen startede med.

P.S. Til dem, der først kommer ind i tråden nu: Der var et HTML-banner i højre side, der var en kopi af indholdsfortegnelsen på Lyras hjemmeside. Banneret er fjernet nu.

k_holst
                          Deltager
                            • Nova

Hej Jeppe.

Jeg synes at de 4 små bannere i hvert sit hjørne er udemærket. Det virker ikke generende.

Et større banner i den ene side tror jeg vil gøre siden uharmonisk.

camilla
                            Deltager
                              • Giant

Jeg kan ikke se, at et forum der ejes af forhandlere skal kunne fremstå som neutralt?? Jeg forstod af samme grund aldrig helt skiftet fra lyra til astro-forum. Men jeg synes ikke at det gør noget, bare indholdet er i orden – og det er det jo. Men al den snak om neutralitet synes jeg har været vildledende markedsføring. Og jeg tror fx heller ikke at Persson dropper hans eget forum, bare fordi Henrik og Jeppe lancerer Lyra forummet med nyt navn. Det er jo stadigvæk plastret til med bannerreklamer for Lyra.

Dette forum er ejet af Lyra, og Persson har hans eget forum på 2astro. Det eneste neutrale forum er astrolist og de fora som findes på foreningernes hjemmesider. Skulle der være et neutralt forum, skulle det ejes af en af foreningerne eller måske Tycho Brahe Planetariet. Astronomisk Selskab har et forum, men der er ingen der bruger det. Folk er jo der hvor det sker.

camilla2008-10-22 17:05:58

jesper
                              Deltager
                                • Neutron star

Det bliver nok vanskeligt at få AF til at fremstå neutralt i alles bevidsthed, men jeg tror nu på at Henrik og Jeppe mener det oprigtigt når de siger at det er hensigten. Hvorfor ellers lukke Lyra forum? Det var jo alle tiders største salgsfidus at have Lyra forum liggende på Lyras forside hvor tilbuddende og nyhederne fra Lyra er. LF var jo det mest aktive Danske forum, og det har nok genereret en masse salg, da de fleste sikkert valgte forsiden som indgang til LF (her kunne man jo hurtigt se om der var nye indlæg).

Så hvis AF er ment som et rent kommercielt tiltag fra Jeppe/Henrik tror jeg det er et ret dårligt tænkt et af slagsen. Så jo, jeg tror da på at det er oprigtigt ment at det skal være uafhængigt, men om det også kommer til at fremstå sådan for alle er nok tvivlsomt.

Jesper

jens
                                Deltager
                                  • Giant

Jeppe wrote:

. . .

At det her skulle være blot endnu et Lyra-forum er helt ærligt en lille smule sårende. Lad mig give et eksempel, der i mine øjne modbeviser det: Selv hvis man som forhandler ikke ønsker at betale for en bannerannoncering, kan man stadig kvit og frit annoncere lige så meget man har lyst til for sine produkter i Forhandlernyt. Der opfordres endda til det. Alene det, at Lyra skulle give gratis adgang til konkurrenter på deres eget forum, taler vel imod, at det her skulle være et Lyra-forum? Jeg kender i hvert fald ikke ret mange firmaer, der åbent inviterer deres konkurrenter til at benytte “deres” markedsplads.

Nu blander jeg mig lige i denne debat med at kaste lidt grus i maskineriet.

Jeg kan kun give Jeppe ret!

De har som et af de få fora jeg er medlem af, hvis ikke det eneste, taget et kvantespring ved at være åbensindede.

Det er for mig set, lidt af et paradigmeskift der sker med et forhandlerfrit forum – administreret af en forhandler. Clap

Hvis jeg skal overføre mine relationer til Getbig.dk, Bodybuilding.dk og Motion-online.dk, hvor jeg også slår mine folder, så kan man lige understå sig i at nævne en anden forhandlers kosttilskudsprodukter, så falder hammeren prompte!

Det står endda anført i de respektive fora, at man ikke må linke til andre forhandleres produkter. Fint nok.

På Motion-online er Morten Zacho (admin.) gået så vidt, at links til andre forhandleres produkter er bannet, så man kan ikke gang anføre dem i sit indlæg uden at der vil stå “Fejllink” i indlægget istedet.

Ellers sker det ofte, at en moderator har været der og indlægget vil så være erstattet af et “Link slettet af admin”.

Så man kan som bruger på et sådan forum ikke engang stille et spørgsmål til et produkt, medmindre det er købt gennem pågældende forhandler som administrere dette forum.

Det er i min øjne en katastrofe og hæmmer enhver sund debat!

Jeg ser gang på gang unge mennesker spørge til et kosttilskud, og de får stort set altid et svar, hvor der altid refereres til et af dette forhandlerforum’s produkter.

Det er simpelthen til at kaste op af.

Jeg har så klaret dette gennem en PM.

Skal jeg overføre det til et astroforum som dette, så kan jeg nu som bruger af dette forum tillade mig, uden samvittighed, at anvise en anden forhandler end Lyra, hvis en person stiller spørgsmål vedr. køb.

Principielt kan jeg gå så vidt, at lede pågældende til en udenlandsk forhandler med begrundelsen i, at her kan teleskopet erhverves for en lavere sum, alt inklusiv.

Det er jo poilitikken i dette forum som jeg forstår Jeppe og Henrik. (Forhandlerfrit?)

For lige at slutte af med Aristoteles og den Nikomachæiske etik, så vil jeg oplyse, at det etiske grundlag er til stede.

Etik er “Det Gode” for den enkelte.

Politik er “Det Gode” for alménheden.

Jeg ser synergien i dette forum, men vil dog altid tage Lyra i ed, hver gang jeg rådgiver eller foreslår. Selvom jeg rent moralsk ikke er forpligtet.

Det første skridt fra Industrialdertankegangen til Visdomsalderen . . . “man ønsker det bedste for de mange” . . .

En fejende flot gestus Jeppe! Clap

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 63 i alt)
                                • Emnet 'Astro-Forum eller Lyra-Forum' er lukket for nye svar.