› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › Astro dimser på Kroppedal
- Dette emne har 39 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 9 måneder siden af allan_dystrup. This post has been viewed 893 times
-
ForfatterIndlæg
-
24. maj 2017 kl. 21:53 #160867
clauskafDeltager- Nova
Tjaa det prøvede vi allerede på i 1996, da vi inviterede alle fra hele landet til et sådant træf(dog ikke møntet på gamle teleskoper) Der var absolut INGEN interesse??? Men måske vi kan prøve igen? Måske på Brorfelde? så alle fra hele landet kan se, hvad der sker på dette “klenodie”kombineret med udflugt til Kroppedal?
Hilsen Claus
24. maj 2017 kl. 22:05 #160868
clauskafDeltager- Nova
Hej Thomas
Kroppedal må siges allerede at være en slags Kikkertmuseum både med det udstillede og det der ligger på depot
Hilsen Claus
24. maj 2017 kl. 22:43 #160870
astrojensenDeltager- Neutron star
Meget har jo ændret sig siden 1996. Det er meget lettere for os med interesse i gamle instrumenter at dele information over nettet, f.eks.
Og ja, Kroppedal er allerede en slags kikkertmuseum. Jeg skal derud og kigge, så snart som muligt. Håber, jeg kan få tid i starten af Juni. Jeg skal til fødselsdag på Amager d. 10 Juni, så jeg håber, jeg kan kigge derud d. 11. Jeg var derude sammen med Darnell engang for mange, mange år siden.
Thomas, Bornholm
24. maj 2017 kl. 22:43 #160871
spatzekDeltager- Super Giant
Takker.
Et problem er i virkeligheden den stand, som kikkerterne kommer ind i. F.eks bliver det voldsomt dyrt at renovere Gladsaxe kikkerten, som vi har liggende. Jeg tror, at det kunne blive et fint kikkertmuseum, hvis det var det man ville. Men jeg tror ikke det er den vej pilen peger. Museet har stor succes med at bruge et mindre digitalt planetarium til undervisning, faktisk er det booket en stor del af tiden. Derudover ser jeg en større fokus på Ole Rømer og tiden på Tusculanum, der også vil give mening i lokationen. Og så har KAF i samarbejde med museet kæmpe succes med stjerneaftener. Den del vil blive kraftigt prioriteret de kommende år med en målrettet strategi for området. Museet har forøvrigt et strategisk samarbejde med Brorfelde.
Okay, ikke mere museum, men kom under skrivet i tanke om, at der på magasin findes en komplet 100% kopi af opstillingen fra Rundetårns observatorium, komplet renoveret til køreklar stand.
24. maj 2017 kl. 22:47 #160873
lindhardDeltager- Super Nova
Astrojensen wrote: Det kunne være voldsomt interessant med et teleskopmuseum. Man kunne så holde star parties for interesserede nørder som os, der så kunne have lejlighed til at teste nogle af de gamle teleskoper. Det kunne sagtens gøres om sommeren og i månelyse nætter, for det er jo netop på sådanne objekter, mange af de gamle teleskoper gør sig bedst.
Thomas, Bornholm
Det var du allerede Inde på her
mvh
Lars24. maj 2017 kl. 22:48 #160874
Javist, en god ting kan ikke gentages for ofte.
Thomas, Bornholm
24. maj 2017 kl. 23:21 #160876
spatzekDeltager- Super Giant
Privat har jeg aldrig kastet mig ud i at købe “gamle” instrumenter. Bare det virker til mine observationsprojekter, så er jeg glad. Min C14 virker efter hensigten, men et specielt instrument er det bare ikke med flere tusinde stks flydende rundt. Og mine Bressere er spyttet ud fra Kina i mængder. Jeg har dog af veneration min gamle Unitron og så har jeg i en kasse liggende et 50mm f15 Unitron objektiv, som jeg mener må være ældre end mig selv.
Det sjoveste kikkertprojekt nogensinde: Uden sammenligning 12″ Merz refraktoren. M13 som nålespidser og ekstrem kontrast. Det fedeste instrument jeg kender, hvis man skal lede efter bitte små <5″ planetariske tåger. Tåler forstørrelse og skarpheden giver bare det sidste.
25. maj 2017 kl. 09:16 #160882
Jeg ville voldsomt gerne prøve at observere med den 12″ Merz, både for observationerne i sig selv, men også for at bedømme instrumentet. Jeg kan forstå, at den har væsentligt mindre sekundært spektrum, end man skulle forvente.
Thomas, Bornholm
25. maj 2017 kl. 09:43 #160883
outlookDeltager- Super Nova
Er man interesseret i Merz refraktorer findes her en omfattende pdf, ganske vist på tysk som også omtaler en 10,5″ Merz i København og dennes historie på side 250!! Rul lidt ned på siden og se [pdf]:
https://www.google.dk/?gws_rd=ssl#q=12+merz+refraktoren&spf=1495696739818
Der gemmer sig virkelig mange gamle (og store) refraktorer af diverse fabrikater rundt om i Europa!
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting25. maj 2017 kl. 10:42 #160885
allan_dystrupDeltager- Nova
Spatzek wrote: Jeg tror, at det kunne blive et fint kikkertmuseum, hvis det var det man ville. …Derudover ser jeg en større fokus på Ole Rømer og tiden på Tusculanum, der også vil give mening i lokationen. Og så har KAF i samarbejde med museet kæmpe succes med stjerneaftener. Den del vil blive kraftigt prioriteret de kommende år
Først en kæmpe ros til Kroppedal Museums Rømer-udstilling. Den er fantastisk vellykket, med reproduktioner af hans planetmaskiner opstillet i glas-montrer med mulighed at kigge ind i mekanikken og på interaktiv vis få stjernekort, måner og planeter til at dreje. Og beskrivelserne er holdt på et kortfattet, overskueligt men stadig informativt og forståeligt niveau.
Jeg tænker, at aktiviteterne måske kunne kombineres, så man fra den historiske Rømer-udstilling kunne gå næste skridt til en historisk kikkert- og instrument udstilling, og med mulighed for at tage nogle af de historiske kikkerter ud på KAF’s stjerneaftener.
Dette ville kunne give en kontinuitet i de besøgendes forståelse for dansk astronomis udvilking, fra astrometri til astrofysik, såvel i teorien som i praktisk oplevelse. Måske bare en gammel amatørastronoms våde drøm…
Allan
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Astro dimser på Kroppedal' er lukket for nye svar.