Astro dimser på Kroppedal

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Astro dimser på Kroppedal

• Dette emne har 39 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 9 måneder siden af allan_dystrup. This post has been viewed 892 times
Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 40 i alt)
  • Forfatter

outlook
    Deltager
      • Super Nova

Zeiss B blev vist kun lavet mellem f12 og f18 fra 60mm til 200mm, troede jeg indtil jeg læste lidt på CloudyNights, hvor et medlem skriver:

“Hi,

my information about Zeiss is mainly from Wolfgang Busch who is now in his eighties and Hans G. Beck a former Zeiss manager. Zeiss produced a lot of objectives which were not in the catalogues. Mr. Busch told me that the B-Objectives were produced even in very small diameters (around 28mm). My AS-63 is from late 1940 and it is in no catalogue from that time. It is probably a test objective.

Regards

Peter”

Så billedet viser åbenbart et af disse ukatalogiserede B objektiver. Dog mener jeg, at alle B objektiver er stemplet “B” og at designet ikke tillader så kort et objektiv som 27cm, altså en f5,4. Men hvad ved jeg.

Jeg linker lige til en smuk typisk triplet B på Astromart med lidt historie baggrund:

https://www.astromart.com/classifieds/details.asp?classified_id=934186

Hilsen Leif,
      “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

Det viste objektiv fra Kroppedal er IKKE et B-objektiv, dertil er cellen alt, alt for lang. Det drejer sig om et fotografisk objektiv, ikke et visuelt.

På side 112 og 113 i Zeiss Astro 30 kataloget kan man derimod se et 60/260mm triplet astrofotograf objektiv, model nr 335, der har de korrekte ydre mål i forhold til fotografier længere oppe i tråden.

http://wiki.telescopeclassics.com/images/2/24/Carl_Zeiss_Jena_1920_Catalog_Part_2.pdf

Thomas, Bornholm

Astrojensen2017-05-20 08:53:59

outlook
        Deltager
          • Super Nova

Jamen, så er det afgjort. Designet vil heller ikke muliggøre så kort et objektiv efter min overbevisning og der står ikke “B” på det.

Hilsen Leif,
          “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

allan_dystrup
          Deltager
            • Nova

Thomas, Leif

takker / Allan

spatzek
            Deltager
              • Super Giant

En af de mere interessante kikkerter på Kroppedal er 110 mm refraktoren, som jeg på et tidspunkt i 90erne fik opstillet i skydetagsobservatoriet og foreviste med i nogle år. Samme observatorium, der i dag rummer Mammut opstillingen fra Niels sammen med en C14.

Her er lidt data og historie (beklager det historiske element – Torben)

Instrumentet blev anskaffet ca. 1911 af den unge jurist Andreas Nissen, der noget senere i 1932 blev observator på Rundetårns Observatorium. Pengene til instrumentet blev stillet til rådighed af en formuende tante. Den stod i et træhus i Holte og blev benævnt Secchi Observatoriet efter den bekendte itialienske solforsker ved Vatican Observatoriet, pater Angelo Secchi. Nissen skrev en artikel med fotos til det franske L’Astronomie omkring 1913. I trediverne blev instrumentet afhændet til kontorchef Aage Nielsen, der lavede en kuppelbygning til den i sin have. Efter Nielsens død overgik instrumentet til Mogens Høgh, der placerede instrumentet ved sin villa på Høje Sandbjerg. Enken donerede instrumentet til Ole Rømer Museet i 1992.

Kuratorer var Claus Thykier og Lars Spatzek.

Data: Zeiss apokromatisk refraktor med komplet opstilling fra Zeiss. 110 mm König B objektiv, brændvidden er på 1620mm. Tredelt okularrevolver. Okularer: 7mm, 12,5mm, 24mm og 30mm. Solzenitprimse.

allan_dystrup
              Deltager
                • Nova

WOW Lars!, – det kan man da kalde en klasiker, den der Zeiss B-110/1620mm APO

Spændende beretning, og da så afgjort en vigtig del af Dansk amatørastronomi-historie!

Er kikkerten stadig opstillet i skydetagsobservatoriet på Kroppedal?

Kan man få lov at se den “live”? Det kunne da være rigtig interessant.

Allan

astrojensen
                Deltager
                  • Neutron star

Den er vist desværre pakket ned.

Thomas, Bornholm

spatzek
                  Deltager
                    • Super Giant

Den har været pakket ned siden 1997. Den er i praksis farvefejlfri og tegner fantastisk. Men da jeg i samme periode privat havde en Vixen Fl 102, så var en direkte sammenligning jo oplagt. Og det moderne objektiv vandt – klart. Et trelinset objektiv, der ingen coatning har, taber meget lys. Jeg har ikke lavet beregninger, men tabet svarer til at observere med en 80-85mm refraktor.

Vi har i en snæver kreds på Kroppedal talt om at låne tubus til KAF. Den vil passe som en lille ekstra kikkert på KAFs 12″ Merz refraktor på Brorfelde. Men det har blevet ved snakken indtil videre. Men hvem ved hvad der sker Spatzek2017-05-23 19:46:53

astrojensen
                    Deltager
                      • Neutron star

Et trelinset objektiv, der ingen coatning har, taber meget lys. Jeg har ikke lavet beregninger, men tabet svarer til at observere med en 80-85mm refraktor.

Ved et lystab på 4% pr. overflade, svarer en ucoated 110mm trelinser til en 97mm med 100% transmission. Hvis der derfor er meget tydelig forskel på 110mm’eren og en moderne, coated 102mm, så må der være noget andet galt med 110’eren, f.eks. meget støvede overflader eller glassvamp. Det er yderligere mærkeligt, fordi gamle objektiver opnår en naturlig “coatning” med alderen, så deres lystransmission faktisk stiger med flere procent. F.eks. er der meget ringe forskel på min gamle, ucoatede 85mm Zeiss A doublet og min moderne 80mm Vixen, selvom Vixen’en skulle være en anelse bedre. I praksis er det nærmest omvendt.

Thomas, Bornholm Astrojensen2017-05-23 20:20:37

outlook
                      Deltager
                        • Super Nova

Endnu et plus til fluorite linserne.. Men noget andet er værdien af sådan en Zeiss “B” refraktor. APM har en Zeiss “E” refraktor til salg, altså en Frauenhofer akromat med samme åbning og fuld montering til en pris på 79000 Euro.. Mein Gott, fristes man til at sige, så må den “B” refraktor på Kroppedal museum være næsten ubetalelig..

Hilsen Leif,

spatzek
                        Deltager
                          • Super Giant

Jeg var i dialog med donator i flere år, fra ca. 1988 til 1992. Det var i samme periode, at jeg også fik fat i 12″ refraktoren i Roskilde, som blev doneret til KAF i 1990.

Vi fik først en pris for instrumentet, som vi nægtede at betale. Den blev så forsøgt solgt over en længere periode. Heldigvis før nettet Så til sidst opgav de salget, og forærede museet det hele. Jeg husker en pris på 25K tilbage i 1988. Mener også, at vi senere fik et billigere tilbud. Museet har forøvrigt andre B objektiver, som ikke er kendt i offentligheden

astrojensen
                          Deltager
                            • Neutron star

APM’s pris på den Zeiss 110’er er VILDT overdrevet. Han får den aldrig solgt. Alle samlere kender den og stort set alle er enige om, at han har ødelagt den, ved at forkrome messingdelene. Da han lige havde fået den, før den blev “renoveret”, kostede den “Kun” 18.000 euro. Det kunne man da forholde sig til. 79.000 euro er komplet latterligt.

Thomas, Bornholm

astrojensen
                            Deltager
                              • Neutron star

Det er synd, der ligger så mange gamle, fine instrumenter rundt omkring, der ikke bliver brugt og er i fare for at gå tabt. Mange af dem kan mageligt stå mål med moderne optik.

Thomas, Bornholm

allan_dystrup
                              Deltager
                                • Nova

Stor tak til KAF og Spatzek for jeres indsats med at sikre de gamle instrumenter og dansk astronomihistorie for eftertiden!

Det ville jo være optimalt, som Thomas er inde på, med et “arbejdende museum”, fx. på Kroppedal, hvor man kunne istandsætte og lejlighedsvis “lufte” de gamle klenodier for interesserede amatører. Måske endda låne dele ud for kortere perioder til afprøvning af kyndige amatørastronomer.

Allan

astrojensen
                                Deltager
                                  • Neutron star

Det kunne være voldsomt interessant med et teleskopmuseum. Man kunne så holde star parties for interesserede nørder som os, der så kunne have lejlighed til at teste nogle af de gamle teleskoper. Det kunne sagtens gøres om sommeren og i månelyse nætter, for det er jo netop på sådanne objekter, mange af de gamle teleskoper gør sig bedst.

Thomas, Bornholm

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 40 i alt)
                                • Emnet 'Astro dimser på Kroppedal' er lukket for nye svar.