Astro dimser på Kroppedal

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Astro dimser på Kroppedal

• Dette emne har 39 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 9 måneder siden af allan_dystrup. This post has been viewed 891 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 40 i alt)
  • Forfatter

allan_dystrup
    Deltager
      • Nova

Jeg var et smut forbi Kroppedal Museet her i går eftermiddag, for at se nærmere på Ole Rømers observations-instrumenter og planet-simulatorer . Meget spændende!

Der er også på den generelle astro-afdeling udstillet en ældre Polarex 3″ OTA (fra 50’erne?) på en smuk-smuk montering af Cornelius Knudsen samt et Zeiss astro-triplet objektiv (fra 20’erne?) med 270mm brændvidde og formentlig omkr. 2″ apertur, som fik mine øjne til at løbe i vand…

Nogle (evt. af KAF folkene), der kender historien for disse effekter ?? — Der var desværre ikke nogen specifik info om disse på udstillingen.

—–

Ellers er det jo en herlig tidlig sommermorgen, til skjorteærmer og korte bukser, men transparensen er desværre lige droppet fra 2-3/7 stykker (NELM ~4.5) og er nu nede på 1/7, da en sky-front er under optræk fra nord og sydover her i N.Sjælland. Jeg kan se af vejrudsigten, at nu kun Bornholm har gode obs. betingelser, så måske Thomas et ude med de lange rør (hvis da ikke Jorden kalder, og han skal ud og så eller harve senere i dag ). — Øv-Bøv, Det bliver en kop te og så dyner for i nat…

Allan

Allan

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

Jeg var ude og kigge lidt på Jupiter med min 6″ f/8 newton, men seeingen var temmelig dårlig. Jeg brugte kun 85x, mere var næppe brugbart. Jeg kunne se en stor, mørk knude på NEB ind mod ækvatorregionen, sandsynligvis “roden” til en stor guirlande. SEB var marmoreret og lidt ujævn i kanten, men pga den lave forstørrelse og den urolige luft, var der ikke meget mere at se.

Vejret er fantastisk dejligt. Temperaturen kl 23 var over 15°! Nattergalen synger for fuld hals nede i skoven.

Thomas, Bornholm Astrojensen2017-05-19 00:54:20

Anonym
          • Super Nova

Ja, det var en herlig varm aften. Jeg så også denne mørke plet/knude i NEB i 100mm f/12 akro. Skiftede imellem 85x og 120x med 14mm og 10mm Delos. Har set den før, mener jeg. Hvis det bliver klart i aften, skal jeg have Istaren ud og kigge nærmere på den, hvis den ellers vender den side mod os.

Sjovt så lille Callisto var, og tæt på planeten. Nok fordi den er omme på den anden side længst væk fra jorden. Eller syner mindre pga. genskin fra planeten?

Mvh

AndersAcnielsen2017-05-19 06:59:19

clauskaf
          Deltager
            • Nova

Hej Allan ærgeligt at du ikke var på Kroppedal i aftes KAF holdt møde fra 19:30 til Ca 22:00 hvor vidt angår dimserne, så bliver jeg dig svar skyldig, jeg kender ikke historien om de omtalte “dimser” men måske Lars Spatzek kender den.

hilsen Claus

outlook
            Deltager
              • Super Nova

Acnielsen wrote: Ja, det var en herlig varm aften. Jeg så også denne mørke plet/knude i NEB i 100mm f/12 akro. Skiftede imellem 85x og 120x med 14mm og 10mm Delos. Har set den før, mener jeg. Hvis det bliver klart i aften, skal jeg have Istaren ud og kigge nærmere på den, hvis den ellers vender den side mod os.

Sjovt så lille Callisto var, og tæt på planeten. Nok fordi den er omme på den anden side længst væk fra jorden. Eller syner mindre pga. genskin fra planeten?

Mvh

Anders

Det skulle vel ikke være denne mørke plet ved NEB (syd vender op):

Billedet er fra en Steve i Ohio den 16. maj

outlook2017-05-19 08:24:58

Hilsen Leif,
              “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

astrojensen
              Deltager
                • Neutron star

Jo, det skal nok passe, at det er den.

Thomas, Bornholm

spatzek
                Deltager
                  • Super Giant

Allan, jeg har været med til at hjælpe mine kollegaer ude på Kroppedal med at få opdateret Rømer samlingens genstandsliste. Claus Thykier var en fremragende ting-finder, men registreringer kunne godt halte lidt. Listen er komplet, da museet har skullet finde ud af, hvad der var deponi, lån og ejerskab. Jeg skal få fat i en kopi, og trække noget spændende astro-historie ud af nogle eksempler.

Bag min ryg ligger en sag, jeg har fået med tilbage på mit kontor. Det er Victor Nielsen dokumenter fra Urania observatoriet. Jeg har lige lavet et hurtigt foto af de øverste papirer i bunken. Dansk Astronomi Historie må man sige.

Spatzek2017-05-19 11:22:20

allan_dystrup
                  Deltager
                    • Nova

Claus,

Ja, ærgerligt da, at jeg ikke var opmærksom på KAF mødet om aftenen – det ku’ ha været hyggeligt. Jeg var medlem af KAF for efterhånden en del år tilbage, måske en idé at tage tråden op igen, selvom jeg mest er til “old school” visuel observation med tegning og sådan. Men altid sjovt at kigge gennem andre instrumenter, end det man selv har valgt. Jeg mener også at huske, at Spatzek en aften fortalte, at I havde observeret med den gamle 3″ Polarex… Måske husker jeg galt her.

Min første astronomiske kikkert var faktisk en 3″ Unitron, som jeg købte tilbage i 1965 (i en alder af 15 år). Dens fokuser var nu ikke helt så god, som den der er udstillet på Kroppedal. Der må være sket et fald i kvaliteten allerede fra 1950’erne til 1960’erne.

Lars,

WOW! det ligner en guldåre, du dér har ramt. Fin tegning fra Viktor Nielsens hånd af FFC krateret Posidonius! (nederst th). Jeg ser frem til din research i kølvandet på dette, og håber meget, at du vil dele dine resultater med os dødelige her på astro-forum.

Mht. til Zeiss Astro-Triplet (B) objektivet med F=27cm, så har det nok siddet i en søgekikkert på en større refraktor, men hvilken mon? Der var iøvrigt en smuk, ca. 1920 2″ antik Zeiss refraktor med triplet B-objektiv til salg på E-Bay for nogle måneder siden, incl. stativ, montering, diagonaler og okularer — endda til en rimelig pris. Jeg ved ikke hvem der købte den, men den burde være gået til et museum tilknyttet en amatørastronomi-forening

Allan

astrojensen
                    Deltager
                      • Neutron star

Zeiss brugte ikke triplet-objektiver i deres søgere. Det er spild af optik og det var de alt for praktisk orienterede til at acceptere. Det drejer sig snarere om et meget tidligt fotografisk objektiv. Fokallængden peger i den retning.

Thomas, Bornholm

outlook
                      Deltager
                        • Super Nova

En Zeiss triplet B i en søger tror jeg heller ikke på. På den anden side er der næsten ingen grænser for hvor Zeiss og i hvad de ikke har været i optisk henseende.

Hilsen Leif,
                        “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

allan_dystrup
                        Deltager
                          • Nova

Jeg tog dette snapshot af Zeiss objektivet, da jeg var forbi Kroppedal; Apertur skønsmæssigt omkr. 2 tommer.

Det er tydeligvis konstrueret til astronomi, — men ja, fokallængden er jo kort til en refraktor. Serienummeret røber nok noget om produktionsår og anvendelse for én, der er mere Zeiss-kyndig end undertegnede…

AllanAllan_Dystrup2017-05-19 17:06:47

Anonym
                            • Super Nova

Hej Allan

Har ikke noget forstand på Zeiss optik, men som den begynder man er, kunne jeg ikke lade være med at ” google” det. Syntes at dette link : ” http://www.ebay.ca/itm/1942-carl-zeiss-jena-2-1-2-inch-refractor-telescope-with-stand-no-3959/332143497074?hash=item4d554b8f72 ” kunne se internesart ud i forhold til det du har taget billed af.

Hilsen Jan H.

lindhard
                            Deltager
                              • Super Nova

I teksten til annoncen med refraktoren står der

End piece glass brass housing is marked Carl Zeiss Jena No. 18424 F=84CM AS Obj.

mvh
                              Lars

allan_dystrup
                              Deltager
                                • Nova

Hej Jan,

Det teleskop, du linker til, er en f 63/840mm Zeiss AS, altså en halv-apo steinheil doublet.

Jeg har selv haft en Zeiss AS63/840 tidlig Telementor — den var ultra skarp, men viste nogen farve på lysstærke objekter så som måne og planeter.

Det objektiv, der er udstillet på Kroppedal, er en f 50?/270mm Zeiss B apo triplet, så det er et andet (og optisk bedre) design.

AllanAllan_Dystrup2017-05-20 02:36:17

Anonym
                                  • Super Nova

Hej Allan og Lars

Ja, jeg har da vist meget at lære endnu, men det er jo kun et privilegie

Tak for jeres tålmodighed.

Hilsen Jan H.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 40 i alt)
                                • Emnet 'Astro dimser på Kroppedal' er lukket for nye svar.