Astro Blink – peek preview

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Astro Blink – peek preview

• Dette emne har 16 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 3 måneder siden af Rudi. This post has been viewed 130 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
  • Forfatter

Rudi
    Deltager
      • Neutron star

Jeg kom vist til at nævne til STAR PARTY 2015 at jeg arbejder på et “blink” program.

Det virker ved at man skal udpege tre identiske punkter (stjerner) på to forskellige billeder, ud fra dette beregner programmet offset og rotation, og genererer et blink.

Programmet:

Output gif:

Som det kan ses, er programmet stadig i en meget tidelig stadie, jeg mangler følgende punkter:

1) Mulighed for at finjustere offset/rotation

2) Ændre på blink hastighed (hardcoded til 1000 [ms])

3) Ændre på blink baggrunds farve hvor det roterede billede ikke dækker

4) Mulighed for at gemme det roterede bitmap i ikke klippet version

5) implementere support for skalering af billede (ud over translation/rotation)

6) plus lidt diverse til at gøre programmet mere brugervenligt

Hvis nogen er interesserede i dette program, så lægger jeg snart en tidlig beta version op til fri afbenyttelse.

/Rudi B. Rasmussen

Lars Malmgren
      Deltager
        • Super Nova

Du bør også overveje at normalisere lysstyrken/magnituden på billederne ud fra en af stjernerne.
        Sjældent er 2 billeder af samme eksponering, og kamera, teleskop, årstid, airmass osv er typisk forskellig.
        Dette betyder forskel på (de ikke-variable) stjernes styrke, hvilket kan virke forstyrrende, når der blinkes.

Det skal selvfølgelig være en option, man kan vælge til/fra, og man skal nok også udvælge hvilken stjerne, der bruges til at normalisere…

Lars Malmgren
        Deltager
          • Super Nova

PS.
          Der er nok allerede flere programmer, der kan det samme. Jeg tænker at f.eks. AIP4WIN kan lave blink-billeder.
          Carte du Ciel kan også noget med at blinke billeder.

Rudi
          Deltager
            • Neutron star

God ide Lars, det skriver jeg lige på listen.

Og ja, AstroArt kan det jo også, men det er jo altid sjovere at lave det selv

/Rudi B. Rasmussen

jesperg
            Deltager
              • Super Nova

Spændende Rudi

Det kunne jeg godt bruge.

Kommer det til at kunne køre på en Mac?

Jesper G.

Rudi
              Deltager
                • Neutron star

Hej Jesper – nej, jeg koder “kun” til Windows. Desværre.

Jeg fik forresten lige implementeret en “stjerne-detekterings” algoritme i går aftes, nu skal jeg så bare lige have fundet på og implementeret en “stjerne-mønster-genkendelses” algoritme, så kan det måske køre næsten fuldautomatisk?

Jeg skal nok poste det her på forum når det er modnet lidt mere, jo flere blæsende, regnende og overskyede aftener, jo hurtigere

/Rudi B. Rasmussen

Lars Malmgren
                Deltager
                  • Super Nova

Rudi, du er klar over, at der i linux ligger en masse open-source kode, der er astro-relateret.
                  Typisk c koden (ikke c++), så det burde være relativt enkelt, at finde funktioner og oversætte dem?

Hvad koder du i? C# eller noget andet?

Rudi
                  Deltager
                    • Neutron star

Hej Lars, ja, jeg ved det godt. Har også set på mange biblioteker.

Jeg udvikler både i C/C++ og C# for tide.

Men jeg syntes det er sjovt at lave selv, det er vel lidt det samme som ATM; det er bøvlet og dyrt, men så får man det lige præcist som man vil have det

/Rudi B. Rasmussen

Rudi
                    Deltager
                      • Neutron star

En lille opdatering; prototypen kan nu automatisk detektere stjerner i begge billeder, finde bedste match, beregne transformation (translation og rotation – ikke skalering) og dermed automatisk overlappe.

(Hmmm – ikke langt til en plate solver )

Næste skridt er at refakturere til pænere og mere struktureret kode samt lave et simpelt GUI. I hører nærmere.

/Rudi B. Rasmussen

Henrik Persson
                      Deltager
                        • Planet

Er det open source?

Rudi
                        Deltager
                          • Neutron star

Hej Henrik,

Jeg aner ikke hvordan man formelt laver et opensource projekt, men jeg forærer gerne koden væk til interesserede kvit og frit – skal dog lige have ryddet op i prototype (spaghetti) versionen Embarrassed

Koder du?

/Rudi B. Rasmussen

Henrik Persson
                          Deltager
                            • Planet

Jeg tænkte netop på muligheden af at kigge i koden – ikke så meget på et formelt open source projekt….

Jeg har selv et lille skuffeprojekt liggende, som går ud på lidt af det samme, som du har gang i. Jeg nåede bare ikke ret langt. Det er godt nok skrevet i java, men det betyder jo ikke så meget. Koden er som sådan ikke så interessant for mig, det kan jeg godt hitte ud af. Det er mere algoritmerne der er interessante. Matematik er ikke lige min spidskompetence, så det er rart at have noget at skele til, når man pusler med sådan noget Wink

Rudi
                            Deltager
                              • Neutron star

Henrik, prøv at googl “blob detection”

/Rudi B. Rasmussen

Henrik Persson
                              Deltager
                                • Planet

Tak, det vil jeg gøre..

Rudi
                                Deltager
                                  • Neutron star

…og når du har styr på blob detection (stjerner), det er ret simpelt, så skal man finde ud af hvordan man transformerer det ene sæt til det andet, lidt mere op af bakke, se f.eks her:

http://www.lucidarme.me/?p=4439

/Rudi B. Rasmussen

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
                                • Emnet 'Astro Blink – peek preview' er lukket for nye svar.