› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › Asteroidebæltet – der er tæt trafik!
- Dette emne har 21 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 4 måneder siden af Rudi. This post has been viewed 1710 times
-
ForfatterIndlæg
-
13. juni 2017 kl. 06:22 #161434
RudiDeltager- Neutron star
Yeps, ved at bruge histogrammet som Frank beskriver er jeg i stand til at lave et defects map som fjerner næsten alle hotpixels.
1) Åbn en dark.
2) Vælg View->Histogram
3) Kør cursoren ind mod histogrammet fra venstre (min) indtil CNT er 0 eller næsten 0
I dette tilfælde 229.
4) Kør cursoren ind mod histogrammet fra højre (max) indtil CNT er 0 eller næsten 0
I dette tilfælde 275.
5) Nu skal alle værdier under 229 sættes til 0 og alle værdier over 275 sættes til 65535.
Først vælges Arithmetic->Clamp->Minimum og Threshold sættes til 229 og den nye værdi til 0
Så vælges Arithmetic->Clamp->Maximum og Threshold sættes til 275 og den nye værdi til 65535
6) Vælg File->Save 16/32 bit, skriv filnavnet som f.eks “defect_map.fit”
Herefter kan “defect_map.fit” anvendes i en preprocessing uden darks til at fjerne de fleste hotpixels.
Jeg vender tilbage når jeg har prøvet at lave en ny film, forhåbentligt uden falske asteroider
/Rudi B. Rasmussen
13. juni 2017 kl. 08:16 #161436
Hmmm…, i pkt 5) mht MAX overfor, skal alle værdier over maximum ikke sættes til 0?
/Rudi B. Rasmussen
13. juni 2017 kl. 18:28 #161446
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
rudibr wrote:
Du skal bare bruge dark, flat og bias, så forsvinder
de lyse banditter.
Jeg syntes ikke rigtig darks og flats har nogen effekt til denne operation i AstroArt.
Arbejder Registax også med bias-optagelser?
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
13. juni 2017 kl. 19:41 #161448
Godt spørgsmål Torben. Jeg ved at man kan korrigere manuelt een bias frame af gangen, men har ikke opdaget hvordan man gør i preprocessing?
Men jeg er jo også total novise med AstroArt.
/Rudi B. Rasmussen
13. juni 2017 kl. 19:49 #161450
Mogens ZachariasenDeltager- Super Giant
Har hentet dine filer.
Prøvede med Hot pixel remove > Bayer Matrix > 30
Det hjælper
Faktisk hjalp det allerede når det blev sat til 15.
Du kan gøre det i preprocessing.
Sæt Result og Align til None
Sæt Options til Save All Images.
Hvis du skal lave farvebilleder med det samme byger du CCD Colour Synthesis og sætter Hot Pixels til f.eks. 15. (Eller højere hvis det ikke er nok).
Så får du en serie farvebilleder som så evt. skal have en White Balance + evt. DDP. Stort arbejde.
Mvh
Mogens
Mvh
Mogens13. juni 2017 kl. 21:19 #161452
Jeg kan ikke rigtig få de blå/røde hotpixels væk medBayer Matrix > 30 funktionen.
Men næsten alle med Clamp min/max.
Her er sidste skud i asteroide bøssen for denne gang:
Jeg er ret sikker på at det er (1242) Zambesia (mag 14,8), nede i højre hjørne.
/Rudi B. Rasmussen
4. november 2017 kl. 20:24 #312646
Jeg har rodet lidt med AA6 SP3, Batch Photometry, Follow minor planet for at forsøge at lave en lyskurve for
Psychei ovenstående sekvens.Edit: det er (29) Amphitrite jeg har målt.
Er ikke rigtig tilfreds med resultatet, magnituden ligger alt for lavt. der er nogle der tydeligvis er forkerte, dem vil jeg fjerne næste gang jeg forsøger.
Venter med spænding på om nogle andre her på forum får styr på “Follow minor planet” i “Batch Photometry”.
Næste skridt er at sætte reference stjernernes magnitude manuelt samt checke om trenden og perioden på kurven ca er rigtig.
/Rudi B. Rasmussen
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Asteroidebæltet – der er tæt trafik!' er lukket for nye svar.