Aske i kikkerten!

Fora ASTRO-FORUM ASTRONOMIENS BETINGELSER Aske i kikkerten!

• Dette emne har 11 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 13 år, 10 måneder siden af jay. This post has been viewed 208 times
Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Forfatter

andreas
      • Super Giant

Det lyder som om vi har en ordentlig omgang snavs på vej ind over os. Og jeg som håbede på endnu en aften med photo…..

DR Nyhed om askefald

rune.cb.
      Deltager
        • Super Nova

Hei Andreas,

Mediene skriver om det samme her også! ikke om “aske i kikkerten”, men om den mye omtalte askskyen fra Island. Jeg har enda ikke sett antydning til et liten askepartikkel, men de skriver at hele Nord-Europa er rammet! Ouch

Mvh Rune.

Website: www.runecb.com

mr.mox
          • Nova

Tror I det giver ret meget nedfald? Jeg tvivler på om man vil kunne se mængderne på ens spejl – det bliver jo spredt ret meget. Indtil videre er det jo også ret højt oppe

michaelb
            • Planet

Jeg er bange for det er min skyld :-

Ny kikkert idag. Fantastisk vejr ifølge DMI den næste uge. Og så skal en vulkan på Island selvfølgelig nok sætte en stopper for det hele.

Én eller anden vejr-gud kommer til at bøde for det her når vi mødes 🙂

rune.cb.
            Deltager
              • Super Nova

Jeg tror ikke vær-gudene bryr seg så mye om vulkanen på Island, sålenge været er bra!

Mvh Rune.

michaelb
                • Planet

Det er korrekt.. Men føler lidt det er at håne mig ved at samtidigt at kaste perfekt vejr efter folk 🙂 Måske bare for at lokke folk ud, så de kan få lidt aske på linsen..

andreas
                  • Super Giant

Nå det er måske ikke så galt som det først lød, asken er jo ikke kommet til landet endnu. Og jeg tror heller ikke mængderne er store, men det er nok noget skidt noget hvis man får det på, jeg forestiller mig at der er meget svovl i.

Kommer til at tænke på min fars bil der engang var dækket af et tyndt lag sahara sand.

rune.cb.
                  Deltager
                    • Super Nova

Det er litt betenkelig dette utbruddet på Island, bl.a. fordi asken kan føre til forstyrrelser i atmosfæren (dvs. hemmer “seeingen”). Sist det var utbrudd i denne vulkanen (1891), varte utbruddet i 2 år !!!

Håper ikke det skjer denne gangen!

Mvh Rune.

palle.b.
                    Deltager
                      • Nova

Ja skal vi ikke slods med skyer skal vi kæmpe med vulkaner ( det er nu lidt synd for islænderne ) de får nok det værste i hovedt selv der oppe..

thomas
                        • Giant

Asken indeholder ret store svovl(S)-mængder. Det betyder at hvis den blandes med fugt som dug eller regn så udvikler det syre.

Selvom det er små mængder så tror jeg godt det kan skade coatningen på diverse optik.

Så mit grej bliver indendørs.

mr.mox
                          • Nova

Hmm. Måske jeg alligevel skulle hente teleskopet ind fra observatoriet så…

jay
                            • Main Sequence

Fandt dette på et andet forum.

Fra DR’s forside. Asken bevæger sig ifølge denne journalist i flere tusinde kilometers højde LOL. Altså højere oppe end f.eks. ISS.

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
                          • Emnet 'Aske i kikkerten!' er lukket for nye svar.