› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › ASCOM og netværk
- Dette emne har 14 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år siden af jakob. This post has been viewed 56 timesandersen. This post has been viewed 56 times
-
ForfatterIndlæg
-
9. februar 2015 kl. 17:38 #128422
jakob.andersenDeltager- Super Giant
Jeg leger lidt med tanken om at fordele nogle af opgaverne ved teleskopstyring og billedhentning på flere computere. Men det setup jeg har nu med ASCOM i midten, sætter faktisk lidt en begrænsning her, da næsten alle programmerne gerne vil have fat i ASCOM.
Mit spørgsmål her er derfor, om det er muligt at lave ASCOM-forbindelserne over et netværk? Det kunne for eksempel være et planetarieprogram på en computer, der via ASCOM drivere forbinder til et teleskop fysisk forbundet til en anden computer. Jeg har søgt lidt rundt, men ikke fundet nogen antydninger af, at det skulle være muligt
Bemærk at jeg snakker ikke om fjernstyring af PC, remote desktop, USB device servers eller lignende. Udelukkende om ASCOM kan bringes til at snakke TCP/IP.
9. februar 2015 kl. 18:54 #128433
allan_razzDeltager- Moon
Hej Jacob.
Har har før haft Stellarium kørende på PC ved mont men der var en del belastning via det trådløse så jeg flyttede Stellarium til den indendørs pc da Stellarum kan sende styrekommandoer til StellariumScop via TC-IP. Så nu har jeg PHD2 ,StellariumScop og kamera software kørende alene på udendørs pc.
PS. Der ikke tale om at ASCOM kører via TC-IP.
Allan
10. februar 2015 kl. 00:56 #128470
Hej Allan
Jeg er gået helt væk fra Stellarium og over til CDC. Jeg synes mulighederne for styring af teleskop og hele integreringen ind i EQMOD/ASCOM er langt bedre. Først ser det mere primitivt ud fordi brugerfladen ikke er så velpoleret. Men efter et stykke tid finder man ud af, at det er et temmelig stærkt program. Så mit software-setup hedder nu:
ASCOM Platform
EQMOD
Cartes du Ciel
BackyardEOS Premium
AstroTortilla
PHD 2.4.1…og de har (potentielt) alle sammen fat i ASCOM!
10. februar 2015 kl. 11:10 #128480
allan_razzDeltager- Moon
10. februar 2015 kl. 12:15 #128481
nightskyDeltager- Neutron star
Allan, tak for linket til EROS. Sådan noget har jeg også været på udkig efter, så det skal der
kigges nærmere på.10. februar 2015 kl. 17:50 #128495
Det lyder som om det er lige det, jeg skal bruge. Det skal i hvertfald prøves af. Så kom jeg heller ikke til at kede mig i aften… 😉
11. februar 2015 kl. 17:47 #128572
Jeg har afprøvet EROS med ganske stor succes igår aftes. Jeg kørte CDC, BYEOS, AstroTortilla samt EQMOD på en computer, og PHD på en anden. PHD havde så direkte fat i guide-cam’et på USB, samt i mount’en via EROS/ASCOM på den anden computer. BYEOS bruger i forvejen en TCP/IP-forbindelse til PHD til dithering, og dette virkede fint mellem de to computere.
Jeg ville også have kørt AT på den sekundære computer. AT tager også fat i BYEOS via TCP/IP, og dette virkede bortset fra en ting: Når der skulle tages et billede, fik BYEOS godt nok besked om dette og udførte eksponeringen, men når billedet skulle overføres, fik jeg konsekvent “camera error” i AT. Det var det eneste, der manglede for at dette også havde virket.
11. februar 2015 kl. 18:05 #128575
xplodeDeltager- Nova
EROS ser ut til å være fint for å slippe å bruke remote desktop, eneste som mangler for ett fullt oppsett med DSLR er “usb over network” software, jeg har prøvd fabulatech sin usb over network og det har fungert fint.
11. februar 2015 kl. 18:13 #128576
Jeg bruger en Silex SX-DS-3000WAN USB device server (http://www.silexeurope.com/en/home/products/usb-device-servers/overview.html), som sidder ude ved teleskopet, og så har jeg bare et netværkskabel der ud inde fra husets netværk. Det vil sige, at jeg har ingen PC stående ude ved teleskopet. Det hele bliver kørt inde fra kontoret, som er i modsatte side af huset. Både guidecam, EQDirect og mit Canon EOS1100D er tilsluttet denne.
Før jeg vil anbefale denne løsning til andre, vil jeg dog spørge dem, om de er helt med på hvad en IP-adresse er. Hvis ikke, skal de finde en anden løsning (eller lære noget netværksteknik ;).
Silex har flere forskellige modeller, som det kan ses på linket. Jeg har ingen grund til at tro, at de andre ikke også skulle virke lige så godt. Jeg købte SX-DS-3000WAN fordi min oprindelige plan var at bruge Wi-Fi. Men guidecam’et og PHD virker ikke ordentligt på den måde. Med kablet netværk er det ikke noget problem.
Jakob A.
11. februar 2015 kl. 18:30 #128580
xplodeDeltager- Nova
Jeg har prøvd en lignende løsning, men guidekameraet ville aldri virke pga manglende støtte for slike enheter i usb serveren.
Godt å vite att det finnes slike løsninger som faktisk fungerer til vært bruk
12. februar 2015 kl. 13:42 #128630
Med Silex’en skal den ikke kende noget til de specifikke dimser, der er sluttet til. Det er kun computeren, der skal det. Det er generelt angivet, at den understøtter webcams, hvilket ikke alle USB Device servers gør. Så vidt jeg husker kræves det, at den understøtter “asynchronus transfer mode” hvilket vidst er en hurtigere, men mindre sikker overførselsmetode. Det var angivet specifikt for Silex’en at den understøtter dette, men jeg kan ikke lige finde det igen.
Med mit QHY5L skulle jeg fra starten af bruge “high compatibility driver”, og ikke “high speed driver”. Jeg er dog ikke klar over om dette stadig er tilfældet med de nuværende driverversioner.
15. februar 2015 kl. 17:13 #128825
Nu mangler jeg bare en Android app til min tablet, der kan interface til mounten via EROS og ASCOM… 😉
Det er nok lidt tidligt, da jeg har indtryk af at EROS er relativt nyt, men det burde kunne lade sig gøre at lave det.15. februar 2015 kl. 18:16 #128827
xplodeDeltager- Nova
Skysafari og WIFIscope kan gjøre det du er ute etter.
15. februar 2015 kl. 19:54 #128828
Jeg var godt stødt på SkySafari i mine søgninger, men jeg havde ikke fundet WIFIscope. Det ser dog ud til at man skal have SkySafari 4 Plus for at have telescope control. Det er en (i Android sammenhæng) lidt pepret app til næsten DKK 90. Jeg ville nu gerne have en måde at få bekræftet på, at det virker, før jeg lægger et beløb i den størrelsesorden.
Jakob Andersen 2015-02-15 18:55:16 15. februar 2015 kl. 23:18 #128842
Jeg var lidt tilbageholdende med at bruge de 90 kr og forsøge med SkySafari, da det ikke er officielt supporteret fra deres side at forbinde til WiFiScope og EQMOD. Da jeg fandt et indlæg i et forum der antydede, at det kunne lade sig gøre, kastede jeg mig ud i det, selvom indlægget ikke sagde noget om hvordan det skulle gøres. WiFIScope selv er stort set udokumenteret.
Det korte af det lange er, at det virker. Det tog lidt forsøg at finde de rigtige indstillinger, men det lykkedes. Det vigtigste er, at man skal vælge “LX200 Classic” i SkySafaris teleskop-indstillinger, for at den kan snakke med WiFiSCope. Men når først det kører, synkroniserer både SkySafari på tablet’en og CDC på PC’en fint med teleskopet, og begge kan sende goto-kommandoer. Så kan man altså stå ude ved teleskopet (så længe der er WiFi-forbindelse) og styre det rundt med tablet’en, samtidig med at det er forbundet til PC’en.
Derudover er SkySafari et rimeligt elegant planetarieprogram. De har desværre ingen gratisudgave, men man kan købe den billigste version til 17 kr. hvis man vil have et indtryk af det. Den version kan bare ikke kontrollere teleskopet. -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'ASCOM og netværk' er lukket for nye svar.