Ascom og hvad mere?

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Ascom og hvad mere?

• Dette emne har 3 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 11 måneder siden af lindhard. This post has been viewed 30 times
Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter

lindhard
    Deltager
      • Super Nova

I det nye nummer af Sky and Telescope – maj 2015 – er der en artikel om et fjernstyret observatorium. Der snakkes meget om et fint program “ACP”, som kan styre alt og åbne og lukke og filme og regere pr automatik og det sker via Ascom.

Det lyder nemt, men der siges ikke meget om hvordan. Ascom er vel bare et computerinterface??

Der skal vel trækkes ledninger og sættes motor på det hele, monteringen, observatorietaget, fokuseringen, filterhjul, kamera og hvad ved jeg.

Er det bare “sådan lige” ?

mvh
      Lars

noodles
        • Super Giant

ASCOM er driverne. Hvis du har/køber hardware som har ASCOM drivere så er det “lige til”.

Anonym
          • Nova

Det var da et latterligt dyrt program! Jeg vil forsøge mig med indi og open source løsninger til mit observatorium….

lindhard
          Deltager
            • Super Nova

Jeg ved ikke, om det er latterligt, men dyrt er det.

Det er jo nok det, man må acceptere, hvis man ikke kan lave det selv.

Men det kunne godt tyde på, at ACP ikke bare er “plug and play”, så jeg bliver nok ved den manuelle løsning, jeg har nu

mvh
            Lars

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
          • Emnet 'Ascom og hvad mere?' er lukket for nye svar.