› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROTRÆF OG KLUBSNAK › AS, Instrumentpuljen
- Dette emne har 10 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 4 år, 10 måneder siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 1198 times
-
ForfatterIndlæg
-
18. april 2019 kl. 14:08 #320998
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
På Astronomisk Selskabs generalforsamling i 2017 i Horsens foreslog jeg, at man satte de instrumenter, som selskabet ikke selv brugte, til salg.
På generalforsamlingen sidste år var punktet på dagsordenen. Jeg var desværre ikke selv til stede.
Click to access Generalforsamling-14-4-2018.pdf
Som det fremgår, blev opgaven lagt ud til bestyrelsen.
Nu er det vanskeligt for medlemmerne at få et overblik over, hvilke instrumenter foreningen råder over. Der findes ingen information om disse instrumenter på foreningens hjemmeside. Praksis har i de sidste mange år været, at lederen af instrumentpuljen på generalforsamlingen har fortalt om aktiviteterne omkring udlån.
Jeg har gennem længere tid forsøgt at få et overblik over, hvilke instrumenter foreningen råder over, og for kort tid siden, fik jeg tilsendt de seneste lister.
Link til listerne findes herunder.Click to access Instrumentpuljen1.pdf
Click to access Instrumentpuljen2.pdf
Som det fremgår, er den nyeste liste fra 2005.
Jeg er orienteret om, at bestyrelsen gennem længere tid har forsøgt at skaffe sig et overblik over instrumenterne i Instrumentpuljen, men uden held.
Jeg er for forholdsvis kort tid siden blevet orienteret om, at nogle instrumenter ikke længere er i foreningens varetægt, da de efter sigende er blevet foræret væk. Hvilke instrumenter det drejer sig om, ved jeg ikke.Jeg er noget rystet over denne besked, da det virker ulogisk blot at forære instrumenterne væk, da de repræsenterer en stor værdi.
Formanden vil orientere om denne sag på den kommende generalforsamling.
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
18. april 2019 kl. 15:20 #321001
RudiDeltager- Neutron star
Hvis AS alligevel er i gi’-væk humør, så må de da gerne smide den der Lichtenknecker/Eckhardt Alt Newton reflektor af i min indkørsel 🤪
/Rudi B. Rasmussen
18. april 2019 kl. 18:19 #321002
Instrumentlisterne er opdateret, så kør venligst en refresh.
Mvh
TorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
19. april 2019 kl. 11:20 #321003
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Vi ser frem til at høre formandens orientering.
Nogle af instrumenterne repræsenterer en ganske stor værdi, både materielt og historisk. Muligheden for anskaffelse er ofte opnået igennem fonde og gaver, eller endda som decideret arv. Denne form for tillidsgaver er jo ikke noget der bare lige sker af sig selv. Det håber jeg at man husker på?mvh
Jens19. april 2019 kl. 17:21 #321005
Ja, nu må vi høre, hvad der bliver sagt.
Nu er emnet ikke sat på generalforsamlingens dagsorden. Jeg synes, at det sender det et signal om, at bestyrelsen ikke ser alvorligt nok på sagen.Generalforsamlingen kan kun fremkomme med kommentarer i forbindelse med formandens beretning, og der kan ikke stemmes om noget, som direkte vedrører instrumentpuljen.
Mvh
TorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
28. april 2019 kl. 13:06 #321039
Så er Astronomisk Selskabs generalforsamling blevet afholdt. Der var mødt omkring 25 mennesker op, de fleste allerede fra kl. 12, hvor astronom Andreas Kjær Didriksen skulle holde foredrag.
Foredraget handlede om de seneste nyheder omkring eftersøgning af exoplaneter. Det var et godt og interessant foredrag.Det er vores formand til højre.
Frokosten blev indtaget i forhallen, hvor der blev opstillet et par lange borde, og folk kunne så finde stole frem.
Generalforsamlingen
Her er essensen af mødet.
Bestyrelsen foreslog en person, som er suppleant til bestyrelsen, som ordstyrer. Ordstyreren havde ikke tjek på de mest almindelige procedurer, og jeg måtte flere gange gøre ham opmærksom på ting, som han havde glemt.
Det er i øvrigt kutyme, at man vælger en ordstyrer, som ikke har relation til bestyrelsen.
Det samme gør sig gældende for valg af referent, hvor man havde foreslået et siddende bestyrelsesmedlem. Jeg må indrømme, at jeg overvejede at protestere mod valget, og set i bakspejlet, så skulle jeg nok have gjort det mht. ordstyrer.Det kan ikke udelukkes, at disse valg kunne få deltagerne til at tænke, at bestyrelsen forsøgte at styre situationen. Den måde som ordstyreren agerede på, kunne til en vis grad bekræfte dette, da han fra starten forsøgte at lægge låg på diskussionen om de manglende instrumenter, og foreslog, at emnet blev behandlet under Eventuelt.
Mit forslag om en afstemning om punktet der omhandlede Instrumentpuljen med relation til formandsberetningen, hvor jeg foreslog at pålægge bestyrelsen at bringe orden i Instrumentpuljen i løbet af tre måneder, blev heller ikke håndteret på en korrekt måde af ordstyreren. Forsamlingen fik ikke muligheden for at stemme om mit forslag.
I stedet blev formandens beretning godkendt, hvilket kun kan tolkes som at man er tilfreds med det der er sket i relation til Instrumentpuljen.I øvrigt kunne lederen af Instrumentpuljen oplyse, at der var tjek på alle instrumenter, som er nævnt i listen. Dette udsagn stod i kontrast til formandens oplysninger, hvor hun i sin beretning fortalte, at der manglede instrumenter, og at man de sidste to år havde forsøgt at få et overblik, men at man ikke havde fået de ønskede svar.
Jeg mener, at man ikke kan klandre bestyrelsen for, at et bestyrelsesmedlem ikke er samarbejdsvilligt.
Jeg håber virkelig, at bestyrelsen får styr på instrumentsituationen. Formanden lovede, at man ville bringe orden i instrumentpuljen.Under punktet Valg havde bestyrelsen opstillet to nye kandidater, Andreas Kjær Didriksen samt Christina Tolbo. Af de siddende var Julie Søgaard og Michael på valg, og de fik alle fire mulighed for at præsentere sig for forsamlingen.
Julie blev genvalgt, og både Andreas og Christina blev valgt ind.
Michael blev valgt som suppleant.Formanden Majken blev enstemmigt genvalgt med applaus.
Under Eventuelt var man under tidspres, og der blev derfor ikke afsat den nødvendige tid til en snak om situationen vedr. Instrumentpuljen. Jeg savnede en debat om Instrumentpuljens fremtid, men da man var under tidspres pga. et ventende foredrag, blev debatten afsluttet.
Christina Tolbo, som er astrofysiker, afsluttede dagen med et godt foredrag om mennesket i rummet.
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
Vedhæftninger:
Du skal være logget ind for at få adgang til vedhæftede filer.
28. april 2019 kl. 17:33 #321048
lindhardDeltager- Super Nova
Generalforsamlingen
http://forum.local/wp-content/uploads/2019/04/IMG_2296-97.jpg
Her er essensen af mødet.
Bestyrelsen foreslog en person, som er suppleant til bestyrelsen, som ordstyrer. Ordstyreren havde ikke tjek på de mest almindelige procedurer, og jeg måtte flere gange gøre ham opmærksom på ting, som han havde glemt.
Det er i øvrigt kutyme, at man vælger en ordstyrer, som ikke har relation til bestyrelsen.
Det samme gør sig gældende for valg af referent, hvor man havde foreslået et siddende bestyrelsesmedlem. Jeg må indrømme, at jeg overvejede at protestere mod valget, og set i bakspejlet, så skulle jeg nok have gjort det mht. ordstyrer.Det kan ikke udelukkes, at disse valg kunne få deltagerne til at tænke, at bestyrelsen forsøgte at styre situationen. Den måde som ordstyreren agerede på, kunne til en vis grad bekræfte dette, da han fra starten forsøgte at lægge låg på diskussionen om de manglende instrumenter, og foreslog, at emnet blev behandlet under Eventuelt.
Mit forslag om en afstemning om punktet der omhandlede Instrumentpuljen med relation til formandsberetningen, hvor jeg foreslog at pålægge bestyrelsen at bringe orden i Instrumentpuljen i løbet af tre måneder, blev heller ikke håndteret på en korrekt måde af ordstyreren. Forsamlingen fik ikke muligheden for at stemme om mit forslag.
I stedet blev formandens beretning godkendt, hvilket kun kan tolkes som at man er tilfreds med det der er sket i relation til Instrumentpuljen.I øvrigt kunne lederen af Instrumentpuljen oplyse, at der var tjek på alle instrumenter, som er nævnt i listen. Dette udsagn stod i kontrast til formandens oplysninger, hvor hun i sin beretning fortalte, at der manglede instrumenter, og at man de sidste to år havde forsøgt at få et overblik, men at man ikke havde fået de ønskede svar.
Jeg mener, at man ikke kan klandre bestyrelsen for, at et bestyrelsesmedlem ikke er samarbejdsvilligt.
Jeg håber virkelig, at bestyrelsen får styr på instrumentsituationen. Formanden lovede, at man ville bringe orden i instrumentpuljen.Under punktet Valg havde bestyrelsen opstillet to nye kandidater, Andreas Kjær Didriksen samt Christina Tolbo. Af de siddende var Julie Søgaard og Michael på valg, og de fik alle fire mulighed for at præsentere sig for forsamlingen.
Julie blev genvalgt, og både Andreas og Christina blev valgt ind.
Michael blev valgt som suppleant.http://forum.local/wp-content/uploads/2019/04/IMG_2298.jpg
Formanden Majken blev enstemmigt genvalgt med applaus.
Under Eventuelt var man under tidspres, og der blev derfor ikke afsat den nødvendige tid til en snak om situationen vedr. Instrumentpuljen. Jeg savnede en debat om Instrumentpuljens fremtid, men da man var under tidspres pga. et ventende foredrag, blev debatten afsluttet.
Tak for referatet.
Vi må se, hvad der kommer med i det officielle referat.
mvh
Lars3. maj 2019 kl. 19:34 #321060
Der er sket lidt siden generalforsamlingen.
Man kan nu se, hvilke instrumenter foreningen råder over i Instrumentpuljen. Det synes jeg er fint.
Som det fremgår, er ikke alle instrumenter i hus, men det kommer de nok hen ad vejen.mvh
8. maj 2019 kl. 14:01 #321071
Her er et par kommentarer til generalforsamlingsreferatet.
Der står, at der var mødt lidt over 30 op.
Dette er for optimistisk, men kan selvfølgelig kontrolleres, hvis der i forbindelse med afstemning havde været en konkret optælling, men det var der ikke, så også her har dirigenten svigtet.
Heldigvis var afstemningsresultatet ret klart.
Det maksimale antal stemmer en person fik var 27, og jeg havde tre fuldmagter. Jeg har fået oplyst, at der var to ugyldige stemmesedler.
Man kan lave en kontrol ved at tælle personerne på billedet i bredformat. Tre personer er ikke med på billedet – kun hånden af den ene.En linje der kan slettes, da det står to gange: Inden en frist på tre måneder
Under Eventuelt står der, at der er truffet beslutninger.
Dette er ikke muligt under dette punkt, så jeg vil foreslå, at man omformulerer det til : Ønsker fra medlemmerne/forsamlingen.TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
10. maj 2019 kl. 10:49 #321072
mira.cetiDeltager- Moon
Hej Torben.
Tak for din omhyggelige gennemgang af forløbet ved generalforsamlingen og om instrumentpuljen.
Jeg har selv haft stor glæde af at låne flere af instrumenterne tilbage i 90’erne, men har undret mig meget over at det i de senere år ikke har været offentligt tilgængeligt hvad det måske er muligt at låne. Det er iøvrigt meget betegnende, at bortset fra 2 stk. fotometre er samtlige teleskoper udlånt til personer i København og nærmeste omegn! Det klæder ikke ligefrem en forening der vil kalde sig landsdækkende!!
Er der iøvrigt nogen der ved hvad der er blevet af Astronomisk Selskab’s bogsamling. Jeg lånte før i tiden en del bøger og tidsskrifter, men det har åbenbart heller ikke været muligt længe. Blandt mange værker var der bl.a. samtlige årgange af Nordisk Astronomisk Tidsskrift og Astronomisk Tidsskrift. Bogsamlingen blev sidst nævnt i 1999 i “Knudepunkt”, derefter har den ikke været nævnt siden, jeg har i hvert fald ikke hørt eller set noget til den.
Med venlig hilsen
Egil Pedersen
11. maj 2019 kl. 12:11 #321083
Hej Eigil
Tak for kommentarerne.
Jeg er sikker på, at alle, som er interesserede i at låne et instrument har mulighed for det – også selvom man bor på fx Bornholm.Jeg har selv været bestyrelsesmedlem i AS i mange år, og jeg husker ikke noget om de omtalte tidsskrifter. Hvis man stadig har dem, så burde der måske være en oversigt på hjemmesiden.
Mon det er noget, som folk vil benytte sig af?mvh
-
ForfatterIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.