Ja, det er lidt mærkeligt at ingen endnu har luftet tanken eller planerne om denne store begivenhed om godt en måneds tid. For der er virkelig mange som skal af sted ud over dem der er tilmeldt Sinex rejser. Jeg kan afsløre at jeg skal da af sted med min PST og at sådan en rejse på 8-10 dage koster omkring de 13000,- + det løse.
Ovenstående er fra en formørkelse i Californien. Nedenfor ses den bane 2009 formørkelsen vil tage i øvrigt den længstvarende totale formørkelse i det 21. århundrede på mellem 5 og 6 minutter! Så er jo lige før man godt kan gå i seng hvis ikke det lige er omkring 9.35 lokal tid altså om formiddagen den vil indtræffe:
Og så håber vi da på GODT VEJR, naturligvis…
Noget andet er at man lige har opsendt et solteleskop fra det nordlige Sverige i en kæmpemæssig heliumbalon på over 100 m i omfang. Nødvendigt da der ud over et 1 m spejlteleskop er udstyr på omkring 6 ton ombord i gondolen!! Det skal især levere de fedeste magnetmålinger og billeder deroppe fra i 37 km’s højde i stratosfæren:
“
The largest balloon born telescope ever has taken off from Swedish Space Corporation’s (SSC) launch facility at Esrange Space Center in northern Sweden. The balloon, the technical equipment and the gondola weigh around 6 ton all together and this is by far the heaviest payload ever launched with a balloon from Esrange.
The telescope is now floating at high altitude and has expanded to 950.000 m3, which is around 140 meters in diameter. It has just left the Norwegian coast heading for Canada where it will land in about 4-6 days. The exact landing spot depends on the wind direction and for how long the flight will last.”
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting