› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Artikel om astrofoto
- Dette emne har 15 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 13 år, 11 måneder siden af jesperg. This post has been viewed 142 times
-
ForfatterIndlæg
-
13. marts 2010 kl. 15:52 #34436
jespergDeltager- Super Nova
Hej Alle.
Jeg har lavet en illustreret artikel om astrofoto.
Artiklen bygger på de muligheder man har med et almindeligt spejlrefleks kamera og almindelige foto objektiver. Altså hvordan man kan komme igang med astrofotos, uden at investere i kostbart astro udstyr (i første omgang).
Jeg har valgt at lave den i pdf-format. Filen fylder lidt (20 mb) og kan hentes lige her:
http://www.astrophoto.dk/astro-start.pdf
Jesper G.
13. marts 2010 kl. 16:22 #34438
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
Super!
Må jeg få lov at foreslå et par ændringer? Isåfald ville jeg foretrække at hvert æmne startede på ny side og at indeksen var klikbar.
Mvh,
Bjørn13. marts 2010 kl. 17:00 #34442
Tak for forslagene.
Jeg har forsøgt at holde sideantallet nede, og jeg ved ikke hvordan jeg laver klikbart indeks
Måske ændres det senere.
Jesper G.
13. marts 2010 kl. 18:23 #34450
andreas- Super Giant
Hej Jesper
Det ser godt ud, det glæder jeg mig til at læse igennem.Andreas13. marts 2010 kl. 18:29 #34452
Tak Andreas, håber du finder den spændende, selv om det er på introduktions niveau.
Jesper G.
13. marts 2010 kl. 18:39 #34453
mr.news- Main Sequence
Super tak jesper.
Det var dejligt at se sådan en guide, timer inden man skal prøve sin nye motoriserede EQ1 montering, sammen med sin 450D.
Det var også spændende at se hvordan 5DII håndterer støj.
Mr. News
13. marts 2010 kl. 20:50 #34456
Hej Hr. Nyheder
Hvis du finder stjerner i aften, så er du heldig, her er det i hvert fald skyet og blæsende
Men du kan jo altid teste opstillingen på noget andet, eller læse noget i stedet.
Jesper G.
13. marts 2010 kl. 21:14 #34457
mr.news- Main Sequence
JesperG wrote: Hej Hr. Nyheder
Hvis du finder stjerner i aften, så er du heldig, her er det i hvert fald skyet og blæsende
Men du kan jo altid teste opstillingen på noget andet, eller læse noget i stedet.DMI lover stjerneklart i aften i 4281, men jeg kan ikke lige se hvordan de er kommet frem til det, når jeg ser satellitbillederne.
Mr. News
17. marts 2010 kl. 18:51 #34819
kennethkDeltager- Nova
Hei Jesper! Flott at du deler din kunnskap på denne måten – gleder meg til å lese hele artikkelen!
18. marts 2010 kl. 16:41 #34868
teejayDeltager- Super Nova
Toppers!
Det er slik vi nybegynnere setter pris på !
TeeJay
18. marts 2010 kl. 22:37 #34900
Tak for de positive kommentarer
Dejligt at det kan bruges…
Jesper G.
18. marts 2010 kl. 23:15 #34902
teejayDeltager- Super Nova
Kanskje…
Jeg er helt fersk og har akkurat kjøpt Canon EOS 450D, så dette med eksponering f-tall og ISO verdier er nytt. Var ute og forsøkte et bilde av månen før skyene kom, men det ble dårlig. Tips for bruk av kameraet mottas med takk 🙂 Må nok få tak i et stativ.Venter på min bestilling av et Celestron NexImage Solar System ImagerVil også bestille T2-EOS ring för Canon 450D + 1stk TSFA2.Da mangler jeg bare en EQ6 montering – men det vil bli en stund til 🙂TeeJay
19. marts 2010 kl. 23:11 #34967
mr.mox- Nova
Hej Jesper
Jeg har læst din artikel igennem, da jeg jo selv skal holde et foredrag i AFKB om emnet i april. Det er virkeligt godt stof du har lavet. Ud over et par smårettelser, så synes jeg der mangler et afsnit om valg af linser, hvis man beslutter sig for at bruge andet end almindelig kit-linse.
I afsnittet om indstilling af kamera skriver du at man skal “slå sikkerhedsskift fra”. Den funktion kender jeg slet ikke – hvad er det?
I afsnittet om lukkertid er en tabel med typiske lukkertider for forskellige brændvider. Jeg synes et 50mm linse bør nævnes, dels fordi det er en standardlinse, og dels fordi det er den billigste faste linse i Canons program. Et eksempel på de forvrængninger der kan fremkomme på mange linser ved fuld åbning ville måske også være godt. Selvfølgelig kan det aldrig være udtømmende, for så skal man jo anmelde alle linser på markedet.
Du skriver at Iridium-flares stammer fra reflektion i satelitternes solpaneler. Det er ikke korrekt. Flares skyldes reflektion i satelitternes store antenner, som er firkantede polerede aluminiumsflader.
Afsnittet om efterbehandling er måske også lidt tyndt. En kort beskrivelse af stacking og DDP vil være rigtig godt.
Ellers synes jeg, som sagt, det er en rigtig god artikel.
Mvh
Jacob20. marts 2010 kl. 15:19 #34975
Hej Jacob.
Tak for kommentarerne og korrektionen med Iridium flares.
Sikkerhedsskift er en funktion der ændrer exponeringen, hvis kameraet måler at billedet ikke exponeres korrekt med de valgte indstillinger. Man ønsker jo at have fuld manuel kontrol over tingene, når det drejer som og astrobilleder.
Hvis man har oplysning om ca. lukkertid for at undgå rotation, på et 24mm og et 85mm objektiv, så kan man nok finde ud af at prøve med en værdi der imellem, hvis man bruger et 50mm.
Jeg havde ikke 50mm med i testen, da mit 50mm objektiv havde en fejl i fokusmotoren, ellers havde jeg nok også medtaget det.
Du har helt ret i at en sammenlignende test af optiske fejl på alle markedets forskellige glas vil være ret umuligt. Her gælder den grundregel, at man får hvad man betaler for, dyrt glas tegner bedre end billigt – sådan er det bare.
Hvis jeg får tid og lyst (har overvejet det), vil jeg måske lave en stjernetest af alle de glas jeg har på lager, mest for min egen skyld, for andre folk med andre objektiver får jo ikke meget ud af det.
Efterbehandling er rigtigt nok ikke uddybende i denne artikel, det kommer jeg mere ind på i en måneartikel, den smider jeg måske på senere.
Hvis du skal holde et foredrag om emnet – vil du så ikke nok kalde dét der glas man sætter på kameraet for et objektiv – ikke en linse
Jesper G.
22. marts 2010 kl. 00:41 #35051
mr.mox- Nova
Jo, det vil jeg gerne – skal i hvert tilfælde nok prøve – du har jo helt ret i at det er noget sprøgligt vrøvl at kalde et objektiv for en linse. Det er nok en anglofisering…
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Artikel om astrofoto' er lukket for nye svar.