Aristarchus, igen igen

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Aristarchus, igen igen

• Dette emne har 12 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 3 måneder siden af allan_dystrup. This post has been viewed 247 times
Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Forfatter

allan_dystrup
    Deltager
      • Nova

Nå, hermed som lovet (truet med) den seneste version af min skitse af Aristarchus Plateauet, opdateret med observationen udført med min 102mm Vixen :

Min oprindelige observationsrapport (med 80mm Vixen) for dette område kan ses ->HER<-.

Af nye landformer i området observerede jeg især Herodotus Omega domen, Dorsum Niggli lava-ryggen og det tilstødende Herodotus E område, Aristarchus F krateret, samt detaljer i Herodotus og Aristarchus. Det jeg kalder “Den navnløse dal” i det NE hjørne af A. Plateauet fascinerer mig stadig – det ligner jo en klassisk sprækkedal, som Ekkodalen på Bornholm…

AllanAllan_Dystrup2016-11-15 14:06:51

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

Flot, flot tegning! Men jeg tror ikke Schröter’s Dal er en sprækkedal, men en kollapset lavatunnel.

Thomas, Bornholm

allan_dystrup
        Deltager
          • Nova

Tak for det, Thomas!

Det var nu ikke Schröters Dal jeg refererede til (læs evt. også min første Obs.-rapport, som jeg linkede til ovenfor ).

Det jeg antager, er en sprækkedal (eller måske er det en rest af en “druknet” lavatunnel?), er udpeget på skitsen nedenfor :

Men prøv selv at se efter den, næste gang terminator krydser Aristarchus Plateauet.

AllanAllan_Dystrup2016-11-17 08:19:05

bwinkler
          Deltager
            • Nova

Hej Allan

Jeg fandt et billed af området fra mine gamle optagelser!

Jeg tror dog ikke det er godt nok til at vise noget af det du nævner?

bare til orientering.!

Rudi
            Deltager
              • Neutron star

Er det ikke Niggli Ridge?

/Rudi B. Rasmussen

Rudi
              Deltager
                • Neutron star

Eller Toscanelli Scarp, tror mest på denne sidste.

/Rudi B. Rasmussen

allan_dystrup
                Deltager
                  • Nova

@Bjarne: Dit billede viser meget fint nedslags-strålerne (“ejecta blanket”) fra Aristarchus. — Detaljerne på Plateauet et dog ikke så tydelige.

@Rudi: Nej, det er hverken Niggli Ridge eller Toscanelli Scarp jeg refererer til med “Den Navnløse Dal”. Lad mig præcisere…

Her er den annoterede skitse fra min observation med 3″ (se også link i min 1. post i denne tråd ) :

Niggli Ridge (1), Aristarchus F (2) og Herodotus Omega domen (3) identifcerede jeg så (bl.a.) sidste uge med min 4″ :

“Den Navnløse Dal” er ganske tydelig i min 3″ (jeg tror også den vil kunne ses i min 2″ Vixen, men jeg har endnu ikke prøvet). Dalen er bla. afbildet i :

Rükl, Atlas of the Moon: kort 18, 30* N, 50* W.

C. Wood, The Modern Moon: chap 17, P.166

A. Chu m.fl, Photo. Moon Atlas: map 58, 2 øverst

Det hidtil bedste foto, jeg har fundet, er fra LRO satellitten (se også førnævnte link…) :

På USGS geologiske kort vises dalen som en “fault”, en gravsænkning eller sprækkedal(?). Ved betragtning af LRO-billedet synes jeg, at den måske minder mere om en kollapset lava-tunnel (som Schröters Dal oppe på Plateauet), der efterfølgende er blevet delvis “druknet” i senere lava-flows.

Men se selv efter! Det kunne være interessant at se jeres observationer, skitser og fotos med alle instrumenter. — Jeg vil selv prøve med min 55mm Vixen Fl næste gang Månen er ca 11 dage gammel…

Allan

Allan_Dystrup2016-11-17 08:15:16

viggo.t
                  Deltager
                    • Super Giant

Meget flotte tegninger Allan. Dit meget grundige arbejde appellerer jo til, at man selv går ud og svinger kikkerten og blyanten.

Din betragning om, at vi har med en tunneldal at gøre lyder sandsynlig. Dalen ligger på et højt plateau, og hvor plateauet slutter, slutter dalen også.Det ses fint på LRO billedet.

En pudsighed ved området: det ligger på et stort, kvadratisk højland.

Så skal der vist studeres lidt næste gang Aristarch dukker op ved terminatoren 10-11 december eller allerede 25-26. november.

mvh Viggo

Rudi
                    Deltager
                      • Neutron star

Ja, det er virkelig fantastiske illustrationer. Jeg har også forsøgt mig, men det vil jeg spare jer for at se

/Rudi B. Rasmussen

allan_dystrup
                      Deltager
                        • Nova

.Allan_Dystrup2016-11-17 16:43:54

allan_dystrup
                        Deltager
                          • Nova

Takker

Viggo T wrote: …at vi har med en tunneldal at gøre lyder sandsynlig.

Jo, jeg forstår hvad du mener Viggo (en lava-eroderet tunnel), men “tunneldal” er nu en farlig term at bruge, idet den indenfor geologien betyder en dal eroderet af smeltevald under et isdække (som vi kender den fra mange steder i Danmark)

Anayway, det kunne være sjovt at høre, hvad I kan se af detaljer på Aristarc Plateauet med jeres udstyr!

Her til inspiration ->en god, klassisk artikel om Aristarchus-Plateauet<-.

Denne region var jo kraftigt inde i overvejelserne som landingssted for en af de sidste Apollo missioner, før disse desværre blev sløjfet.

Og som lektie til “næste gang”, :

Lunar 101 (Tålmodighed, de tager lidt tid at loade…)

Kan også findes på ->You Tube (Lunar 101)<- De loader hurtigere, men man skal selv søge dem frem…

Lunar 101 slides

Allan Allan_Dystrup2016-11-17 12:42:46

Heiko
                          Deltager
                            • Super Giant

Meget flot Allan! Smukke tegninger! Wink

allan_dystrup
                            Deltager
                              • Nova

Tak for det, Heiko!

Aristarchus Plateauet stod iøvrigt pænt på SØ himlen her kl. 05 til morgen — jeg fik dog ikke observeret Månen, da jeg var for træt efter at have været ude og studere åbne hobe i Monoceros fra kl 02. Fantastisk god transparens og seeing, — bedre end i de seneste efterårsmåneder! Håber andre også fik udnyttet muligheden.

Allan

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
                            • Emnet 'Aristarchus, igen igen' er lukket for nye svar.