Arduino projekt

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Arduino projekt

• Dette emne har 10 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 6 måneder siden af adam. This post has been viewed 536 times
Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Forfatter

adam
    Deltager
      • Main Sequence

Jeg er næsten færdig med et projekt/udfordring som er GoTo.
      Projekt – fordi jeg kan godt lide legetøj, at noget bevæger sig når jeg trykker på en knap.
      Udfordring – fordi jeg ikke har en pind forstand på det.
      Jeg kan godt lide at lodde og elektronik, men har aldrig rigtigt forstået det.
      Heldigvis er der et open source projekt, astroeq.
      Ejeren Tom sælger færdige astroeq, men har lagt alle nødvendige oplysninger på nettet så man selv kan bygge en.
      En af dem er arduino baseret. Jeg har lige bygget en barndoor tracker med arduino og har tænkt – hvor svært kan det andet være…
      En på deres forum har også skrevet ” jeg samler lige en astroeq med ledninger i løbet af aftenen, bare mens jeg venter på pcb” – det lyd meget enkelt 🙂
      Det består af et arduino mega og et shield, som man “klikker” på arduino mega kortet, som indeholder udskiftelige stepmotor drivere og ellers ikke så mange komponenter ( heldigvis).

Jeg har købt 2 stepmotorer og lavet 2 alu beslag, så de kunne monteres på EQ3.
      Der er 1:1 tegninger af det pcb Shield, så det er blevet lavet først og ellers har jeg loddet alle komponenter og ledninger på.
      Det fylder kun en sætning her, men det har taget mig en uge at lave den printplade og næsten 3 måneder at lodde det hele på, pga forkert størrelse af komponenter osv. og min loddekolbe spids er blevet slidt efter 30 år, så jeg måtte finde en ny kolbe.

Det har også taget en uge at få mod til at tilslutte strøm til det 🙂
      Bl.a. fordi jeg har købt en kinesisk arduino clone før, som jeg har brændt en spændings regulator af på, med 12V.
      Så jeg måtte købe et originalt arduino mega til projektet, for at være sikkert.

Men først skal man uploade firmware på arduino kortet og konfigurere det.
      Selvom jeg aldrig har set det før, har det ikke været så svært. Tom har lavet et program som gør det meget nemmere.
      Man skal bare indtaste oplysninger om motor steps, gear, udvæksling i EQ3, et Port nr. hvor det hele er tilsluttet på PC, så regner programmet det hele selv ud.
      Man skal ikke beregne hvor mange microsteps motoren skal klikke pr. sekundt for at opnår den rigtige hastighed, som ellers kræver en del beregninger.

Det med at tilslutte arduino med shield til PC og strømforsyning har også taget lidt tid at forstå. Arduino skal bruge USB kabel (med 5V) og shield skal bruge 12V psu pga. motorer. 2 forskellige spændinger på det samme pcb ???
      Men det viser sig at når man tilslutter 12V først, så er det kun signaler som bliver overført med USB kablet.

Jeg har downloadet de nødvendige programmer, Ascom driver, EQascom
      Jeg har hellere aldrig rodet med COM porte i enhedshåndtering, men det har jeg så lært nu.
      På et tidspunkt, midt i forbindelses forsøg kunne jeg høre stepmotorernes lyd og kunne dreje dem rundt med EQascom 🙂

Men jeg har hurtig fundet ud af at RA motoren har kørt underligt. Den holdt en kort pause hvert sekund.
      Det har taget en uges læsning at finde ud af hvad det er og hvad man kan gøre ved det. Den model stepmotor driveren er ikke skabt til at køre så langsomt, så man skal modificere forbindelserne på chippens ben. Hvert ben er 0,3mm tykt og min tyndeste loddekolbe spids er 0,8mm tyk. Det har taget 1,5 time at lodde den blå ledning på, dvs. af og på, suge tin, mange gange, fordi jeg kom til at lodde alle de andre ben på chippen sammen, i stedet for at lodde en 0,3mm tyk ledning på det rigtige ben, og så trække den til 5V på driveren for at sætte chippen i en anden “decay mode”. Man skal nok ikke tænke for meget på hvad det betyder, men bare gøre det. Jeg har ikke lyst til at studere chippens opbygning.

De kinesiske stepmotor drivere som jeg har købt i Kina i første omgang er også blevet udskiftet med originale pololu drivere. Jeg kunne ikke justere strøm til motorerne på dem, så det hele var begyndt at lugte af et varmt strygejern.
      Nu kører stepmotorerne med 1/32 microstep på RA aksen som de skal, tror jeg, fordi jeg aldrig har set en anden montering så det er svært at sammenligne.

Jeg har også læst en del om arduino, for at løse diverse problemer undervejs. Jeg har købt en bluetooth modul i Kina for 20kr, for at prøve om jeg kunne trådløst tænde og slukke en lysdiode med mobilen. Det kunne jeg så, efter ca. 2 ugers læsning og forsøg. En anden bluetooth modul af næsten samme slags er senere blevet tilsluttet astroeq i stedet for usb kablet og jeg har tilføjet en spændingsregulator og et par kondensatorer, fordi bluetooth kører på 5V og der er 12V på kredsløbet, så EQ3 kører trådløst nu.

Den sidste del af GoTo var at få det hele til at køre med Stellarium. Det lykkedes også til sidst. Jeg klikker på en stjerne i Stellarium og monteringen kører mod stjernen og så tracker den – på skærmen ser det rigtigt ud, også på monteringen, men den kører i en helt anden retning.

Jeg mangler bare at forstå hvordan det skal virke. Jeg kan ikke regne ud hvordan en ækvatorial montering skal køre. Home position har jeg forstået, men hvad er Nord Syd Øst og Vest og i forhold til hvad, kan jeg ikke lige se. Når modvægts stangen peger nedad og teleskopet mod ncp, kan man jo ikke køre med teleskopet f.eks mod syd, for at checke om når jeg trykker på S ikonet, om teleskopet også kører mod syd.

Jeg tror at den ene motors omløbsretning er forkert. Det er nemt at ændre, men jeg skal først finde ud af hvordan man bruger en ækvatorial montering.
      Jeg har det lidt ligesom brødrene Wright. De har designet et fly, men ingen af dem har prøvet at flyve før Smile

Mvh Adam

Adam2017-08-11 02:20:03

jesper.husted
      Deltager
        • Giant

Hej Adam

Spændende læsning. Held og lykke med det sidste du mangler

Torben Taustrup
        Admin
          • Neutron star

Hej Adam

Et spændende projekt

Kan man få en pris på, hvad hardwaren har kostet?

32 mikrostep lyder fint – det vil nok give en meget jævn gang på

R.A.-aksen.

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

adam
          Deltager
            • Main Sequence

Tak 🙂

Den kinesiske Arduino Mega clone har kostet 38kr og 5 stk stepmotor drivere 50kr.
            Den originale Arduino Mega koster ca 300kr og 2 stk. originale pololu stepmotor drivere 200kr.

Hvis man er god og heldig og kan få de kinesiske dele til at virke, så er det billigt.
            Arduino Mega, stepmotor drivere, kondensatorer, modstandere, schottky diode, osv – ca 200kr.

Med den originale Arduino Mega og stepmotordrivere koster elektronikken nok omkring 700kr.

Men jeg er ikke sikker på at det kan betale sig at lave det selv med de originale dele, medmindre man har dem, eller som mig, kan lide det og vil lære noget om Arduino.
            Toms færdige astroeq koster næsten det samme.
            Men hvis det skal køre med en ikke hjemmelavet motorisering, men en af de originale monteringer, så skal man også bruge et specialt usb kabel/adapter som koster et par 100kr.

Udover det skal man bruge 2 stepmotorer. Jeg har købt 5 stk Nema 14, fordi de har været på tilbud, for 400kr.
            2 stk. tandjul og 2 stk remme – 500kr med forsendelsen fra UK
            5m ledning med 4 ledere – 130kr
            Stik kontakter – 30kr
            Bluetooth – 100kr

Man skal også have en printplade/Shield og 2 beslag til motor montering. Jeg har selv lavet begge dele af noget jeg har fundet nede i kælderen.

Utroligt – libellen i min EQ3 er flækket på siden og vandet er løbet ud.

Mvh Adam

Adam2017-08-11 14:23:44

flemov
            Deltager
              • Giant

Hej Adam !

Et spændende project, måske du ligefrem er ved at lave en afløser for

Mel Bartels drev

Jeg er selv en stor fan af Arduino som er en særdeles nyttig lille ting.

Held og lykke med det sidste

Mvh

Flemming

Flemming R. Ovesen.
              TOC observatory
              https://tocobs.org

Nicolaj
              Deltager
                • Giant

Det kalder man vist gå-på-mod!

Godt gået og i øvrigt ganske interessant.

Håber du når målet.

mvh

Nicolaj

Fordi lyset bevæger sig hurtigere end lyden så fremtræder mange mennesker kloge når du ser dem indtil du hører dem tale.

adam
                Deltager
                  • Main Sequence

Tak.
                  Der er ikke mange film på youtube som forklarer det sidste jeg mangler.

Jeg har været i gang med det siden januar. Mere præcis efter Rudis svar på mit spørgsmål: “hvis du vil fotografere, så husk lige at medregne $ynscan $tyring” 🙂
                  Lige efter jeg var blevet færdig med at få RA aksen til at køre med arduino og en stepper på EQ3, dvs. en stor barndoor tracker, har jeg fundet ud af at det har været meget besværligt at manøvrere med teleskopet manualt, ved at løsne begge koblinger. Jeg ville bare have stepmotorer til at manøvrere med.

Ja, det er helt vildt hvad man kan få en Arduino til.

Jeg har læst om en som har fået en hel produktions linie på et snedkerværksted til at køre med arduino. Save, bore, fræse, køre plader fra A til B og behandle dem videre.
                  Man kan lave 3D printere, få droner til at flyve og selv guitar pedaler kan laves med arduino – en dims som måler 10cm x 6cm.

Jeg ved ikke om det er normalt, fordi jeg er “vant” til, at man stiller en stepmotor driver til at køre et bestemt antal microsteps og så bruger det resten af tiden og alle beregninger er baseret på det.
                  Men Tom har lavet det sådan at når man tracker en stjerne, så kører den med 1/32 steps, små fine steps uden rystelser. Men når man skal køre fra den ene til en anden stjerne så kører driveren med full step – det går meget hurtigere. Det er smart.

Adam2017-08-12 16:07:12

nive
                  Deltager
                    • Super Nova

Hej Adam . Spændende læsning og et spændende projekt . Jeg har for et stykke tid siden lavet et fokus-motor projekt med med arduino meget spændende og lærerigt .En lidt STEJL
                    indlæringskurve at læse og forstå de programkoderLOL syntes jeg .

Torben Taustrup
                    Admin
                      • Neutron star

Hej Nive

Hvis indlæringskurven er stejl, så er det vel optimalt?

Mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

nive
                      Deltager
                        • Super Nova

Hej Torben

Enig. Men hård ved de små grå 😀

adam
                        Deltager
                          • Main Sequence

Jeg har et spørgsmål til EQMOD brugere.
                          Positionen på billedet – er det den de kalder Pier side East, pointing West?

Jeg
                          har også et andet problem. Libellen i EQ3 er flækket og jeg har
                          monteret en ny. Men den nye viser ikke den rigtige vinkel. Det kan jeg se på stativet, som skal stå meget skævt før boblen er i midten.
                          Den nye libelle har det samme diameter som den oprindelige og skal
                          bare skubbes ind mod bunden af hullet i monteringen og låses fast med
                          en gummiprop, så der er ikke mange justerings muligheder.
                          Kan man ikke nulstille monteringen på en eller anden måde og så justere libellen ( med lidt tyggegummi) efter det?

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
                        • Emnet 'Arduino projekt' er lukket for nye svar.