Arbejde med 16 spejl

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Arbejde med 16 spejl

• Dette emne har 50 svar og 12 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 10 måneder siden af jens. This post has been viewed 1655 timesjacobsen. This post has been viewed 1655 times
Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 51 i alt)
  • Forfatter

Lars Malmgren
    Deltager
      • Super Nova

Jeg vil mene, at så er det netop et tegn på maskin-slibning og -polering.
      Og at der er brugt grov karborundum med for store spring, så næste finere størrelse ikke kan slibe furene i bund.
      Til sidst polerer man bare det man har. Det er gået alt-alt for hurtigt med at producere det spejl.

jens.jacobsen
      Deltager
        • Neutron star

Spejlet er helt stensikkert maskinpoleret, endda med stor kraft. Det er sandsynligvis også maskinfigureret, på en eller anden måde. Måske med en radial polerer, som kører indefra og ud, mens spejlet roterer. Dette kunne give hullet i midten.

“hullet” i centrum ser iøvrigt ud til at fokusere næsten 10 mm kortere end resten af parabolen.. Suk.

mvh
        Jens

Anonym
          • Nova

Jens.Jacobsen wrote: Spejlet er helt stensikkert maskinpoleret, endda med stor kraft. Det er sandsynligvis også maskinfigureret, på en eller anden måde. Måske med en radial polerer, som kører indefra og ud, mens spejlet roterer. Dette kunne give hullet i midten.”hullet” i centrum ser iøvrigt ud til at fokusere næsten 10 mm kortere end resten af parabolen.. Suk.mvhJens

Det er selvfølgeligt ikke godt, men kan det ikke bare maskes ud uden det store tab?

Torben Taustrup
          Admin
            • Neutron star

Man bruger alligevel ikke de midterste 100 mm til noget, så er

det ikke spild af tid at polere dem ned?

Jeg troede ikke, at man brugte radial bevægelse i forbindelse med

slibning af spejle til den brug.

Jeg kan godt se, at man kan spare en del poleringsarbejde, hvis

man først sliber overfladen ned i nærheden af de figur som den skal

ende ud med at have.

Mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

jens.jacobsen
            Deltager
              • Neutron star

Man kan ikke slibe parabolen ned i glasset. Slibning er en alt for grov process.

Som sammenligning har jeg netop siddet og klargjort FigureXP til at lave en foucaulttest på spejlet. Hvis jeg knapper 0 i alle målinger, dvs som sfærisk spejl, får jeg denne kurve frem:

Bemærk at korrektionen er omkring 4 bølgelængder, ca 1040 nm i centrum af spejlet. Man kan ikke slibe 1000 nm med præcision, det poleres ind.

mvh
              Jens

Torben Taustrup
              Admin
                • Neutron star

Beklager, hvis jeg roder lidt rundt i begreberne omkring slibning og polering.

Mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Rudi
                Deltager
                  • Neutron star

Meget spændende læsning Jens, selvom det er ærgerligt med et spejl der ikke er lavet ordentligt fra fabrikkens side Men det virker jo mildt sagt som om du har styr på tingene og bare behandler det som (endnu?) et spejlslibnings projekt hvor forarbejdet er delvist lavet Jeg ved selv hvor fedt det er selv at lave dimser og dingenoter til astronomien, men at kikke gennem et hjemmeslebet spejl må være en utrolig god fornemmelse, jeg håber at jeg engang får overskud til selv at gå igang med sådan et projekt! Jeg så denne video for nogle uger siden (mens konen så Vild med Svans), ham Dobson var nu en hyggelig fætter, jeg kikkede noget da han på et tidspunkt brugte glasset som hammer!!! Telescope Building with John Dobson

/Rudi B. Rasmussen

jens.jacobsen
                  Deltager
                    • Neutron star

Hejsa.

Lige lidt fra morgenens arbejde.

Først snuppede jeg nogle focougrammer for at tjekke hvor glat spejlet nu er. Jeg skal lige sige at jeg havde poleringssession nr 2 i går aftes, så der nu er poleret 1 time 10 min. på glasset.

Først lige for at se “hullets” tilstand:

Lidt længere ude mod kanten:

70% zonen.

Og nu begynder kanten også at “komme frem”. Det er altid dejligt at kunne se diffraktionsringen fra kanten, så er den da ved at komme på plads.

Den opmærksomme læser vil kunne se en “sleek” i glasset, lidt over halvvejs ude, mod kl 18. Træls. Håber den bliver reduceret. Jeg tror den er fra køkkenrullen.

Jeg fik også lavet en skyggemaske, en Coudermaske, som bruges til at måle spejlets zoners brændvidde.

Den ser sådan ud:

Og den første måling ser således ud:

Ikke ubetinget dårligt, men stadig noget af et hul i midten. Jeg tror min strategi er korrekt, så jeg prøver en session magen til i aften. Glatheden ser også ud til at blive bedre og bedre.

Torben Taustrup
                    Admin
                      • Neutron star

Jeg kan godt se, at hullet i midten er større end de førnævnte 100 mm i

diameter. Det ligger nærmere 180 mm.

jens.jacobsen
                      Deltager
                        • Neutron star

Øh? Jeg tror ikke du ser det samme som mig på fokuskurven.

“Hullet” i midten er et område på ca 30 mm diameter med en brændvidde ca 50 mm kortere end optimalt for parabolen. Det område som ses værende for kort i centrum, med en diameter på ca 180 mm har en brændvidde ca 0,5 mm kortere end optimalt. Det område skal nok “komme op”. Men det lille område helt inde i centrum er der nok for at blive.

mvh
                        Jens

Torben Taustrup
                        Admin
                          • Neutron star

Jeg forstår godt, hvad du mener. Den vertikale placering af kurven hænger

vel sammen med, hvilken brændvidde du vælger som ideel?

Når du siger, at det omtalte område nok “skal komme op”, så mener du i

virkeligheden, at det andet skal komme ned ikke?

Hvor stor en variation vil du acceptere, før du er tilfreds?

mvh

TOrbenTorben Taustrup2016-04-04 06:46:01

jens.jacobsen
                          Deltager
                            • Neutron star

En lille opdatering.

Jeg har nu poleret ni sessioner af mellem 30 og 60 minutters varighed, i alt ca 6 timers polering.
                            Spejlet er nu “glat” og hullet i midten er borte. Der er stadig en sleek, eller ridse som det hedder på dansk.

Jeg har gjort mine erfaringer med 60% størrelse poler-tool’et, og lige meget hvad jeg gør, så har jeg problemer med at reducere korrektionen i centrum. Der bliver ved med at være en for stor korrektion i de inderste zoner.

Mine polersessioner har været to omgange med tangentiale strøg over 70% zonen, efterfulgt af to omgange med paraboliseringsstrøg, med overspring af centrum, for ikke at korrigere i centret. Men ikke effektivt nok, må jeg erkende.

Jeg må altså konstatere at det virker medgørligt at styre korrektionen i de yderste zoner, og med et subdiameter tool, går korrektionen også tilpas langsomt, så man kan planlægge hvor man arbejder og hvor meget. Men at “løfte” centrum er meget langsommeligt på denne måde.

Det har givet mig den ide at jeg jo simpelthen blot kan lave et full-size letvægts tool, a la det jeg lige nu arbejder med. Det vil så, med standard center over center strøg, reducere spejlets korrektion regelmæssigt mod sfæren. Burde det ihvertfald.

Så her til aften har jeg limet to skiver krydsfiner sammen, og i morgen bliver de rettet af og lakeret. Jeg regner også med at tage den tiende korrektionsomgang i morgen, men nok korrigeret. Jeg lurer blot på hvad jeg så skal forsøge.

mvh
                            Jens

astrojensen
                            Deltager
                              • Neutron star

Erfaring får du i hvert fald masser af.

Thomas, Bornholm

jens.jacobsen
                              Deltager
                                • Neutron star

Ja, bestemt.

Og det er jo heller ikke det værste, at få erfaring.
                                Det er jo flot af Nicolaj tør betro mig sit 16″ spejl at øve på. Så det øver jeg mig vældigt påSmile
                                Men forhåbentligt bliver det jo også et bedre spejl.

iøvrigt, den astigmatisme spejlet havde er borte. Det tog “kun” et par timers poleren før det var væk.

mvh
                                Jens

P.S Det ser ud til at jeg skal have fat i noget ekstra beg…. Der skal en del til en 16″ lap.

Torben Taustrup
                                Admin
                                  • Neutron star

Jeg bemærker, at Strehl ratio er forringet i forhold til før, og mængden

af glas der skal fjernes er også øget.

Det er vist ikke nogen nem opgave.

mvh

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 51 i alt)
                                • Emnet 'Arbejde med 16 spejl' er lukket for nye svar.