Arbejde med 16 spejl

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Arbejde med 16 spejl

• Dette emne har 50 svar og 12 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 10 måneder siden af jens. This post has been viewed 1654 timesjacobsen. This post has been viewed 1654 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 51 i alt)
  • Forfatter

jens.jacobsen
    Deltager
      • Neutron star

Hejsa.

Så fik jeg lavet den indledende evaluering af et 16″ spejl, som ikke har villet give ordentlige billeder af stjernerne. Spejlet er konstateret astigmatisk, og med en defekt coatning.

Det skal have en retoucering for at kunne give gode billeder, som lever op til resten af udstyret rundt om spejletSmile

Jeg har derfor idag startet med at fjerne den gamle coatning. Dette blev gjort med lidt jernklorid, som tidligere var det man brugte til at ætse print med. Jeg plejer at lægge nogle stykker køkkenrulle, gennemvædet med jernklorid, over coatningen, og så venter jeg en times tid.

Efter ca 1 time:

Dernæst blev spejlet vasket og placeret i min teststand.

Under vasken lagde jeg mærke til spejlets kant, som er meget grov. Den virker nærmest som om den er lavet på en roterende slibesten. Den kommer jeg nok til at give en let finslib.

Derudover har jeg lavet nogle focougrammer af spejlet for at vurdere dets overflade..

Som næsten alle spejle af fjernøstlig herkomst, lider spejlet af radiale “stråler” som er resultatet af meget kraftige strøg ved paraboliseringen. Dette har også resulteret i en afsunken kant (der er ingen genskin fra kanten) samt et dybt hul i midten, som fokusserer mange mm kortere end omgivelserne. Hullet i midten ses ikke under stjernerne, da det er skjult af sekundæren, men de radiale strøg og kanten kan godt gøres bedre.

Det skal bemærkes at da spejlet er f4.5 ser alting “fladt” ud i forhold til spejlets egen afvigelse fra sfæren, som er lys og mørke i denne test. Men var spejlet sfærisk, ville de radiale strøg se langt voldsommere ud.

Mere følger.

mvh
      Jens

jens.jacobsen
      Deltager
        • Neutron star

Et hjemmelavet til sammenligning.

nightsky
        Deltager
          • Neutron star

Jens hvad med de radiale strøg er vel ingen katastrofe, udover at de tager noget af kontrasten eller?
          Hullet i midten ser ikke ud til at være i centrum, er det korrekt?
          Hvor meget arbejde skal der lægges i spejlet for at det bliver nogenlunde acceptable?

jens.jacobsen
          Deltager
            • Neutron star

Hej Lars.

De radiale strøg er desværre værre end de ser ud på billedet. Som du måske husker, har der lige været en anden tråd her på forummet, hvor et spejl, sandsynligvis med samme problem, er nævnt. De radiale strøg har en tendens til at lave en halo omkring klare stjerner. Men husk, dette spejl’s værste problem ses ikke på billedet, men det er astigmatisme.

Hvor lang tid det tager at reducere astigmatismen, tja. Vi må se. Det er faktisk også muligt at der er spændinger i glasset, og hvis det er tilfældet, så kommer det bare igen over tid, siges det.

mvh
            Jens

Lars Malmgren
            Deltager
              • Super Nova

Jeg synes den ser meget rug ud og det radiale strøg er jo nærmest dybe plovfurer!
              Og turned-down-edge er da også betydelig.
              Selv uden astigmatisme, så har spejlet performet under middel, vil jeg gætte på.

Jens, har du kikket med et pol-filter, og kan du se om det er ok annealet?
              Der skal vel også fin-slib til for at få bugt med TDE’en!?
              Jeg håber ikke, at der er spændinger i glasset.

jens.jacobsen
              Deltager
                • Neutron star

Hej Lars.

Jeg vil se om jeg kan få stillet glasset op foran en fladskærm, så jeg kan tjekke spændinger i glasset.

Jeg påtænker at polere korrektionen “baglæns” med enten en 8 eller en 10″ lap. Derved kan jeg forhåbentlig rette op på både kanten og hullet i midten.

Det er dog “nyt land” for mig, da jeg kun har brugt sub-diameter laps til at lave små korrektioner på enkelte zoner.
                Man skal være varsom, da de har en tendens til at lave zoner og kanter. Så man skal op en stor størrelse, 50% eller mere. Men ikke for stor, da en 16″ f/4.5 er umulig at parabolisere med en full-size lap. Den er desuden meget tung at arbejde med. Så jeg tror det bliver en 8″ jeg starter med.

mvh
                Jens

Lars Malmgren
                Deltager
                  • Super Nova

Du kunne også overveje forskellige former for laps.
                  Her tænker jeg en lap, som ikke rører glasset på hele toolens areal.
                  Toolen er full-size, men det mindre areas af beg, der trækker i glasset kan måske gøre det anvendeligt trods de 16″.
                  Med forskellige former for star-laps kan forskellige problemer adresseres.
                  Jeg vil skyde på, at den omvendte/negative af den sidste laps vist på dette billede kunne være et bud på dit 16″ projekt.

Læs mere hos Mel Bartels > http://www.bbastrodesigns.com/JoyOfMirrorMaking/Parabolizing.html#Four

jens.jacobsen
                  Deltager
                    • Neutron star

Nå, så kom jeg lidt videre med Nicolaj’s 16″ spejl.

Jeg startede med at eksaminere kanten på spejlet. Den virkede meget grov under fingrene, og jeg tjekkede med en lup. Kanten giver udtryk for at være lavet på en roterende slibesten, med høj hastighed. Under luppen kan man se mange små afflagninger, desværre både på bagside men også spejlsiden.

Det ses her:

Det skal lige siges at jeg lagde spejlet ned på et gammelt, rent håndklæde, og startede med den spejlende side nedad. Således vil evt carbo fra slibestenen der måtte falde af, kun ridse bagsiden.

Med makro ser kanten sådan ud, man ser afflagningnerne:

Første strøg med carborundum stenen fik kanten til at se sådan ud:

Man ser tydeligt den ujævne kant.

Efter en god halv time med carborundumstenen er kanten meget jævnere, men falsen på glasset er ikke helt symmetrisk. Den er lidt bredere på den ene side end den anden. Rent kosmetisk. Men kanten er nu jævnere, så forhåbentligt kan yderligere afflagning undgås.

Jeg har også lavet en lap til polering. Jeg besluttede mig for at starte med en 60% lap, for at få glasset så “glat” som muligt. Det passer ca med en 10″ lap, som jeg havde en skive liggende til. Kan jeg nu være så heldig at jeg kan få glasset glat med en god parabel og kant, så er hullet i midten ikke så vigtigt. Men lad os nu se. Hullet er dog desværre ret groft, flere mm for kort ser det ud til. Glatheden og astigmatismen er det vigtigste.

Her er lappen frisk fra støbeformen:

Og efter kanten er trimmet med en varm kniv:

Og under presning:

Her til formiddag har jeg så poleret den første korrektion i glasset. Sessionen bestod af to omgange med tangentiale strøg over 70% zonen (for at reducere korrektionen og bringe hullet lidt op) og derefter to omgange med strøg med 30% overhæng, for at trække korrektionen lidt tilbage mod parabel, dog med få strøg over midten for at “løfte” hullet op igen.

Spejlet står nu i testeren. Det bliver spændende at se.

Jeg kan dog mærke at en 16″ er grænsen for hvad jeg kan tumle med selv, afvaskning, placering i tester mm. Det er også et ret tykt og tungt spejl at håndtere.

Det er spændende at gøre sig erfaringer med sub-diameter tools og store spejle! Et er snak og teori, noget andet er praksis.

mvh
                    Jens

nightsky
                    Deltager
                      • Neutron star

Tak for opdateringen Jens. Ser frem til de første resultater fra spejltesteren

Husk at have lidt overskud tilbage til en 8″‘erLOL

jens.jacobsen
                      Deltager
                        • Neutron star

Her er nogle friske focougrammer.

Jeg må sige at jeg er overrasket over dybden af de radiale spor der er poleret ind i glasset. Jeg har poleret godt ½ time på spejlet, og der er nok et par timer endnu inden de er væk. Men jeg syntes at kunne se de er aftaget.

mvh
                        Jens

morten
                        Deltager
                          • Super Nova

jeg er imponeret, jens.

utroligt så ringe det var – gso så vidt jeg husker.

jens.jacobsen
                          Deltager
                            • Neutron star

Ja, det er et GSO.

Iøvrigt passer målene heller ikke på spejlet.
                            Jeg antog at de 400 mm i diameter som der står på papirene passer. Så jeg kunne bruge min focault maske. Men nej. Glasset er søreme 405 mm i diameter, og har en åbning omkring 402 mm. Krumningsradius er 3618 mm, givende en brændvidde på 1809 mm.

Så jeg skal have fat i et stykke karton der er stort nok.

mvh
                            Jens

viggo.t
                            Deltager
                              • Super Giant

Flot arbejde Jens. Striberne er knap så markante og kanten er meget bedre synes jeg. Når du engang bliver færdig er der en,som bliver meget glad.

Spændende føljeton.

mvh Viggo.

Nicolaj
                              Deltager
                                • Giant

Jeg føler mig helt tryg med spejlet i dine hænder. Det kan kun blive bedre og det er jeg sikker på det bliver!

Nicolaj

Fordi lyset bevæger sig hurtigere end lyden så fremtræder mange mennesker kloge når du ser dem indtil du hører dem tale.

Torben Taustrup
                                Admin
                                  • Neutron star

Hej Jens

Når spejlet har den slags “mærker”, så kan det vel ikke være

maskinpoleret?

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 51 i alt)
                                • Emnet 'Arbejde med 16 spejl' er lukket for nye svar.