AR2664 plus et stort filament

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER AR2664 plus et stort filament

• Dette emne har 12 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 8 måneder siden af mogens. This post has been viewed 150 times
Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Forfatter

mogens
    Deltager
      • Super Nova

Den lille solplet 2664 nærmer sig randen, midt på solen fandt jeg et stort flot filament.-Taget med sædvanligt udstyr.Endelig lidt god seeing!

Anonym
        • Super Nova

Hej

Flotte billeder Mogens, det kunne være sjovt hvis man kunne få nogen biller af solpletten 2664 nær kanten af solen, der viste ” wilson effect ” men det er nok svært at få optagelser af, men hvad ved jeg om det

Hilsen Jan

mogens
        Deltager
          • Super Nova

Hej Jan, tak for det, jeg tror at det kræver bedre seeing hvis man skal kunne se Wilson effect, men jeg vil da prøve igen i morgen, hvis vejret holder

astrojensen
          Deltager
            • Neutron star

Det er nemmest at se Wilson effekten ved store solpletter, men det kan da nemt ses visuelt med selv en 60mm.

Thomas, Bornholm

mogens
            Deltager
              • Super Nova

Hej Jan. idag er det næsten overskyet her, men da jeg jo også tog et billede af AR2664 den 27.juni har jeg sat det side om side med billedet fra igår og Wilson effekten set tydeligt, selv om solpletten ikke er helt ude ved kanten!

Anonym
                • Super Nova

Hej Mogens

Ja Wilson’s effekt er faktisk meget tydeligt når det sættes op side om side som du har gjort her. Det er sjovt at du kunne vise mig det, da jeg netop i går sad og læste lidt om det i bogen ” How to observe the sun safely “. En begynder bog der faktisk er super god, med mange gode råd og ideer til at observere solen på, når man nu stadig er en begynder. Det eneste dårlige man kan sige om bogen er, at den kunne godt indholde nogen flere billeder/illustrationer .

Og det var netop ved Wilson’s effekt at bogen manglede nogen flere billeder der kunne understøtte hans forklaring bedre. Så der er super dejligt at du lige kunne smide et par billeder ind der netop viste denne effekt mere tydelig.

Og så lige igen, det er nogen flotte optagelser du laver af solen Mogens

Hilsen Jan

leif.hugo
                Deltager
                  • Nova

Hej Mogens

Flotte billeder

Jeg fik set både solplet og filament visuelt igår – herligt!

mogens
                  Deltager
                    • Super Nova

Tak Leif Hugo, herligt uanset om det er visuelt eller foto

nightsky
                    Deltager
                      • Neutron star

Fine billeder Mogens

For nogle år siden lavede jeg en forklaring på Wilson effekten.

Animation med flad solplet

Og med en konkav solplet

Anonym
                        • Super Nova

Hej

Fantastisk flot og illustrativ fremstilling af Wilson’s effekt lars. Forklare og viser virkelig godt hvad der sker med en solplet nær ved den vestlige kant af solen og ved den østlige del.

Men jeg har stadig en tanke der rumler rundt oppe i mit hoved angående Wilson’s effekt. Når nu gassen i umbraen er køligere end den omkringliggende fotosfære vil så densiteten af gassen i umbraen ikke bevirke, at der rent faktisk er, om alt andet er lige, en mindre fordybning i fotosfæren, om med den sikker er ekstrem lille.

Hilsen Jan…. (og så lige til sidst hvorfor har vi ikke et faneblad hvor sådanne nogen gode guldkorn kan gemmes, for glæde til nybegynder som mig og andre?)Jan.H2017-07-02 16:47:23

mogens
                        Deltager
                          • Super Nova

Hej Lars God fremstilling Som man kan se på mine to billeder ændrer solpletten og omgivelser sig også meget når den vandrer hen over solskiven, jeg kunne godt tænke mig flere dage i træk med klar himmel til en længere serie

Frank Larsen
                          Moderator
                            • Super Nova

Fine billeder – og tak for sidst Mogens

mogens
                            Deltager
                              • Super Nova

Tak i lige måde Frank

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
                            • Emnet 'AR2664 plus et stort filament' er lukket for nye svar.