AR2651

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER AR2651

• Dette emne har 13 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 10 måneder siden af munkholm. This post has been viewed 65 times
Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Forfatter

mogens
    Deltager
      • Super Nova

Dejligt solskin i formiddag, dog med mange drivende skyer og blæst, men ind imellem plads til et par optagelser af Sunspot 2651, taget med 150mm teleskop, kamera ASI120-S og 2XBarlow.

Rudi
      Deltager
        • Neutron star

Flot active region

/Rudi B. Rasmussen

mogens
        Deltager
          • Super Nova

Tak for det Rudi

mogens
          Deltager
            • Super Nova

Her er et andet billede taget med ASI290MM som har mindre pixler.

jesper.husted
            Deltager
              • Giant

Hej Mogens

Det synes jeg er et par rigtig flotte billeder! Jeg har ca samme udstyr som du har brugt, men du må have et solfiltre på. Og den solfilter som jeg har, der for jeg et neutralt billeder ud af, uden alt det “liv” du har. Så hvad er hemmeligheden Jesper Husted2017-04-22 21:36:20

mogens
              Deltager
                • Super Nova

Tak for det Jesper.-Oprindeligt købte jeg et brugt PST Coronado solteleskop, men kun for at bruge etalon filteret på et større teleskop(110 eller 150) Forrest for at dæmpe solvarmen har jeg et ERF-filter og i den anden ende sidder etalonfilteret fra Coronadoen, efter dette har jeg et BF 10 blocking filter.Faktisk en ret dyr løsning. men ret effektiv!

Men hvilket filter er det du bruger?

jesper.husted
                Deltager
                  • Giant

Hej Mogens

Jeg har købt Baader solfilm i A4 størrelse og lavet min egen solfilter. 25 euro, så må siges at være en billig løsning. Men har kun prøvet det en gang, og fik ikke noget ud af det. Har ikke en gang gemt billedet, jeg kan i hvert fald ikke finde det igen Og solen kunne være i hele billede feltet, så har ikke været tæt på. Må hvis hellere prøve det igen. Men, man kan overhovedet ikke komme i nærheden af de spændende detaljer som du har med. Har tidligere spurgt hvad en brugte af udstyr, og det var så en løsning til 10.000,- sådan cirka. Så nok noget i samme stil som dit Men flot er det

astrojensen
                  Deltager
                    • Neutron star

For at kunne se de detaljer, som Mogens flotte billeder viser, skal der et H-alpha solfilter til. Et almindeligt Baader solfilm filter duer ikke til dem.

Thomas, Bornholm

PS: Man kan IKKE bruge et fotografisk H-alpha filter til at kigge på solen med!

jesper.husted
                    Deltager
                      • Giant

Astrojensen wrote: For at kunne se de detaljer, som Mogens flotte billeder viser, skal der et H-alpha solfilter til. Et almindeligt Baader solfilm filter duer ikke til dem.

Thomas, Bornholm

PS: Man kan IKKE bruge et fotografisk H-alpha filter til at kigge på solen med!

Hej Thomas

Du har tidligere fortalt mig det før ang h-alpha Men Mogens skrev nemlig kun hvilken størrelse kikkert, kamera og lidt barlow der var brugt. Så jeg blev da lige nød til at høre, om der var mere end bare det. Og det var der selvfølgelig

Jo bedre, jo dyre, det har konen fundet ud af

astrojensen
                      Deltager
                        • Neutron star

Hvis man allerede har en linsekikkert, så er mig bekendt den pt. billigste vej ind i højopløste H-alpha solobservationer en Daystar Quark Chromosphere, som jeg selv har. Den er kun lidt dyrere end en Coronado PST, men kan, sammen med et UV/IR filter til 100 euro, bruges på linsekikkerter op til i hvert fald 125mm, nogle siger 150mm. Dette giver en opløsning, der langt overgår den, der kan opnås med en 40mm PST, uden at man behøver rode sig ud i ombygning af PST’en.

Jeg selv bruger en Quark på primært 63mm og 80mm linsekikkerter og opnår fremragende billeder. Det første farvebillede i denne tråd har noget højere opløsning, end jeg kan opnå med min 80mm, men visuelt ligger indtrykket meget nær billedet, hvad angår farve og kontrast. Hvis jeg bruger min 125mm linsekikkert, så ser jeg det samme visuelt, som på Mogens’ farvebillede. Hvis altså seeingen er god.

Thomas, BornholmAstrojensen2017-04-23 11:54:43

mogens
                        Deltager
                          • Super Nova

Hej Jesper, skal nok for eftertiden skrive PST-mod så ingen misforstår det.-Prøv at google det og kig på fremgangsmåden, når andre roder med modifikationen. Da jeg aldrig har prøvet en Daystar Quark kan jeg ikke sammenligne, men Astrojensens visuelle oplevelser med solens overflade lyder overbevisende.

Det filter du skal bruge er det fotografiske(må ikke bruges visuelt) ND3.8.

Det giver fine billeder, i god seeing, men det er et andet lag af solen du fotograferer.

munkholm
                          Deltager
                            • Neutron star

Er lidt nysgerrig Mogens. Med sådan et flammehav må det da være et lyn hurtig skud, eller er det flere? for at få sådanne detaljer

Takahashi FSQ-85ED APO GSO RC 10" SBig 8300M SW NEQ6 pro

mogens
                            Deltager
                              • Super Nova

Hej Bent, nej med et enkelt skud kan det ikke lade sig gøre, vi bruger videokamera, til billederne her ca. 10.000 lynskud taget med ca. 70 i sekundet, derefter stacket i et program der hedder Autostakkert, som samtidig sorterer de dårlige frames fra og dem er der rigtig mange af. Tilbage var der ca. 800 der kunne bruges.Derefter en tur i Registax hvor detaljerne kommer frem og endelig Photoshop.

munkholm
                              Deltager
                                • Neutron star

Ok, så blev jeg lidt klogere, tak for en fin forklaring

Takahashi FSQ-85ED APO GSO RC 10" SBig 8300M SW NEQ6 pro

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
                              • Emnet 'AR2651' er lukket for nye svar.