AR2403 fra fredag 21/8

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI AR2403 fra fredag 21/8

• Dette emne har 13 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 6 måneder siden af astrojensen. This post has been viewed 75 times
Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Forfatter

Frank Larsen
    Moderator
      • Super Nova

I fredags fik jeg lavet lidt optagelser af AR2403.

Jeg brugte mit DMK618 med IR pass filter samt en Herschelkile+NDpolarisationsfilter til at dæmpe den enorme lysstyrke fra min Meade 12″ ACF @ F/10.

Eksponeringstiden var sat så kort som muligt.

EDIT: MEGET DUMT setup som der gøres opmærksom på nedenfor i kommentarerne – tanketorsk – GØR DET IKKE. (min kikkert har dog tilsyneladende overlevet)

Jeg optog en del og seeingen varierede meget, men det lykkedes at ramme et sted med både fokus og fornuftig seeing. Om seeing var god eller dårlig ved jeg ikke – observerer ikke så tit solen.

stakket med autostakkert med Drizzle 300% og 1.5 nedskalering. Har fået et ordentligt hiv i wavelet i Registax 6 – men kun på den fineste skala med en gain på 0.22. ingen noisereduktion nødvendig.

Der er en del dust donuts og jeg fandt ud af at hvis man undgår at alignboksene dækker dem, så generer de ikke under stakning og dæmpes ret meget.

FrankLarsen2015-08-26 15:09:44

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

Uha! Ikke bruge herschelkile på en SCT! Det er meget fy-fy, fordi sekundæren kan blive så varm, at limen, der holder spejlet på plads, kan smelte. Og kommer teleskopet til at stå lidt skævt, hvis det holder op med at tracke, kan varmen smelte sekundærblænden. På en SCT er et full aperture filter det eneste rette.

Thomas, Bornholm

clauskaf
        Deltager
          • Nova

Akkurat min første tanke Thomas

Hilsen Claus

clauskaf
          Deltager
            • Nova

Frank du må checke om den har overlevet, hele tubus må jo have været afsindig varm olier der fordamper og sætter sig på spejle etc.

Jeg har oplevet en person der glemte sin C-90!! nogle sekunder efter at solen kom tilbage efter en solformørkelse, der var tydelige mærker på sekundær blænden

Hilsen Claus

Frank Larsen
            Moderator
              • Super Nova

Uha ja dumt af mig – tænkte ikke over at primærspejlet har fokus tæt ved sekundær spejlet.Shocked

Ingen umiddelbare problemer henover weekenden dog, men jeg må hellere tjekke den.

dumt!

Overvejede at slette tråden – men lader den stå med kommentaren i foroven til skræk og advarsel selvom det er flovt – burde have vist bedre.Angry

Årsagen til tanketorsken findes i at jeg konstaterede et par ætsninger i mit frontfilter ved det obligatoriske tjek inden brug og derfor – helt korrekt – ikke turde bruge det som det var, men dækkede hullerne med sort tape efter omhyggeligt at have tjekket resten.
              Billedet var ikke godt og jeg tænkte at noget måtte gøres da tapen sikkert var synderen. Det var så der hjernen blev lagt og kilen fundet frem – jeg tror dog nu nok at jeg er sluppet med skrækken da effekt afsættelsen på sekundæren godt nok har været betragtelig (anslår op mod 3W ved et meget konservativt anslået tab på 10% på sekundæren), så har det ikke givet anledning til en eksplosiv stigning i temperatur i hele tubus – men den har givetvis været høj på selve sekundæren – men da kollimering har holdt sig, må jeg konstatere at limen har holdt (pyha).

Exit beamen fra kilen ramte en trævæg i lidt størrer afstand end sekundæren og der blev der godt lunt, men aldrig meget varmt! (jeg tjekkede løbende).
              Men det er naturligvis svært at sige om al rest energien (max 40W) er endt der eller absoberet internt i kilen.

Jeg skal nok lade være med at gøre det igen og tjekker naturligvis kikkerten her i eftermiddag.

FrankLarsen2015-08-26 16:31:24

Frank Larsen
              Moderator
                • Super Nova

Ser ud til at der ingen skade er sket. Intet brændt eller skævt og ingen synlige hinder der ikke også var der sidst jeg inspicerer spejlene.

Men sikker kan jeg først være når jeg får kigget nærmere på støvet på sekundæren (som har været der i længere tid) synes det virker voldsommere nu end det har gjort.

Lars Malmgren
                Deltager
                  • Super Nova

FrankLarsen wrote:

Overvejede at slette tråden – men lader den stå med kommentaren i foroven til skræk og advarsel selvom det er flovt – burde have vist bedre.Angry

Kudos for du lader tråde bestå, så andre kan lære af din fejl Thumbs%20Up
                  Og godt at teleskopet ikke tog skade !!!

jens.jacobsen
                  Deltager
                    • Neutron star

Kan hilse og sige at jeg har set en SCT med delvis smeltet sekundærblænde. Ingen tvivl om at den havde haft et kig på solen.

mvh
                    Jens

astrojensen
                    Deltager
                      • Neutron star

Exit beamen fra kilen ramte en trævæg i lidt størrer afstand end sekundæren og der blev der godt lunt, men aldrig meget varmt! (jeg tjekkede løbende).

Men det er naturligvis svært at sige om al rest energien (max 40W) er endt der eller absoberet internt i kilen.

Det allermeste af varmen passerer ud gennem kilen, sammen med lyset, og man må huske på, at luften inde i tubus ikke møder et større energibundt, end der kan komme ind gennem frontaperturen. Temperaturen inde i tubus stiger derfor ikke eksplosivt, MEDMINDRE fokuspletten rammer noget, den kan afsætte sin energi i, såsom en frontblænde eller tubusvæggen… Belægningen på sekundæren vil generelt reflektere det meste af strålingen, men altså ikke det hele, hvorfor temperaturen på den vil stige. Om stigningen er kritisk, afhænger af hvor lang tid, den er eksponeret for strålingen. Her har du altså været heldig at afbryde, før der skete noget kritisk. Det har også været heldigt, at trackingen har holdt solbilledet inde på selve sekundærspejlet.

Nu skete der ingen skade, så du kan sove roligt. Og du har jo allerede lovet, aldrig at gøre det mere.

Thomas, Bornholm

astrojensen
                      Deltager
                        • Neutron star

Noget andet, man i øvrigt skal passe vældigt meget på, er ikke at lade en dobson med åben tubus stå med utildækket primærspejl i solen. Selv om solen rammer spejlet i en meget skrå vinkel, kan det let fokuseres og sætte ild på nærtstående genstande, som f.eks. en observationsstol, en busk, en bil, den øverste del af tubus, etc.

Thomas, Bornholm

outlook
                        Deltager
                          • Super Nova

DOH!

Hilsen Leif,
                          “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

Frank Larsen
                          Moderator
                            • Super Nova

Føler mig egentlig ikke heldig. Et ellers godt billede er ødelagt af omstændighederne.

Med hensyn til at ramme noget inde i tubus handler det ikke om held men om at være på tæerne og ikke lade billedet vandre og ALDRIG forlade kikkerten. Det gælder jo også hvis kilen bruges på en refractor.

Teleskopet blev linet op MED front filter af samme årsag. Lidt omhu havde jeg dog med…

Æv igen.

Rudi
                            Deltager
                              • Neutron star

Astrojensen wrote: Noget andet, man i øvrigt skal passe vældigt meget på, er ikke at lade en dobson med åben tubus stå med utildækket primærspejl i solen. Selv om solen rammer spejlet i en meget skrå vinkel, kan det let fokuseres og sætte ild på nærtstående genstande, som f.eks. en observationsstol, en busk, en bil, den øverste del af tubus, etc.

Thomas, Bornholm

http://www.skyandtelescope.com/astronomy-news/mike-lynchs-explodingtelescope/

/Rudi B. Rasmussen

astrojensen
                              Deltager
                                • Neutron star

Med hensyn til at ramme noget inde i tubus handler det ikke om held men om at være på tæerne og ikke lade billedet vandre og ALDRIG forlade kikkerten. Det gælder jo også hvis kilen bruges på en refractor.

Nå, det er jeg nu ikke så nervøs for. Sålænge tubus, okularudtræk og blænder er lavet af metal, sker der ikke noget. Husk på, at objektivet i en refraktor har meget længere brændviddeforhold, end primæren i en SCT, så energien er ikke nær så koncentreret og slet ikke, når man kommer en smule indenfor fokus. De fleste amatørrefraktorer er også forholdsvis små. Derfor skal det jo alligevel helst undgås, det er klart.

Thomas, Bornholm

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
                              • Emnet 'AR2403 fra fredag 21/8' er lukket for nye svar.