› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › AR 2645
- Dette emne har 8 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 11 måneder siden af mogens. This post has been viewed 91 times
-
ForfatterIndlæg
-
3. april 2017 kl. 18:29 #159179
RudiDeltager- Neutron star
Jeg nåede lige ½ time i kikkertskuret hen sidst på eftermiddagen (16:10) og så på active region 2645 visuelt, både med 4xPowerMate og uden i Skywatcher Explorer 130PDS. Solpletterne stod meget tydelige og med masser af kontrast, sol-seeing må have været god.
Så satte jeg ZWO kameraet påog problemerne startede. Der er ca to meter fra teleskopet og hen til PC skærmen. Desuden står skærmen ØNØ for teleskopet så Solen skinner direkte ind på skærmen og jeg kunne næsten ikke aflæse skærmen henne fra teleskopet, så det var yderst vanskeligt at fokusere. Det måvære på tide med en motorfokuser.
Her en video sekvens på 30
, Exposure=0,000119, 2193 frames bedste 10% af 2193 frames stacket i Registax og wavelets, til sidst en tur i PhotoShop, til grayscale, kontrast + curves, til RGB, skruet helt ned for den blå kanal for at give appelsin/Sol farven:Video sekvensen (orginalen fylder 1,5 GB!):
[TUBE]7UFuOlKDvHw[/TUBE]
rudibr 2017-04-03 19:58:55 /Rudi B. Rasmussen
3. april 2017 kl. 19:31 #159182
mogensDeltager- Super Nova
Var også ude i formiddag og fangede AR2645 med 150mm og PSTMod plus en 2XBarlow. Der var slør foran solen det meste af tiden, så fokus var yderst krævende.
Men en imponerende samling af pletter.
3. april 2017 kl. 19:41 #159183
Flot billede Mogens! Et smalbånds filter giver utrolige billeder.
Hvad er det for striber (ca -15° fra vandret) i nederste højre kvadrant?
Er det noget på Solens overflade eller wavelets artifakter?
/Rudi B. Rasmussen
3. april 2017 kl. 19:49 #159184
Hej Rudi, jeg har oplevet sådanne striber før, men har kunnet fjerne dem ved at regulere etalon-filtret, men det kan måske også skyldes frontfiltret, der er sat skævt på,det lykkes ikke at fjerne dem idag.- Iøvrigt er det svær at korrigere, når seeingen ikke er særlig god.
3. april 2017 kl. 20:05 #159185
Ok. Jeg synntes ellers seeing var god da jeg kikkede visuelt i eftermiddag, men da jeg står med Solen i ryggen og kikker hen på PC’en ved fotofokusering er det ikke let.
Tror næste projekt bliver en lille motorfokuser.
/Rudi B. Rasmussen
3. april 2017 kl. 20:29 #159190
Samme materiale som fra første post, men med 50% stacket.
Og 95%:
rudibr 2017-04-03 20:41:27 /Rudi B. Rasmussen
3. april 2017 kl. 23:28 #159199
Hej Rudi, det hjalp med de procenter!
4. april 2017 kl. 07:14 #159207
Ja, der kom lidt mere detaljer med i pletterne. Jeg har aligevel været lidt heldig med fokus.
Hvordan farver du Sol-orange Mogens?
Man kan jo vælge at vise Sol billederne i gråtoner, men jeg syntes nu at det er pænest med de orange-gule nuancer. Jeg selv skruer helt ned for blå kanal, og dæmper dernæst rød kanal lidt. Mit issue er at jeg aldrig får lavet to billeder med helt samme nuancer. Måske skulle man lave en action til det?
/Rudi B. Rasmussen
4. april 2017 kl. 08:33 #159211
I Levels eller Curves kan man vælge rød og skubbe midtermarkøren lidt til venstre, derefter blå til højre og regulere lidt med grøn plus det der hedder fotofilter, der kan tilføje nogle nuancer. Det er kvaliteten af data der afgør udfaldet plus selvfølgelig ens farvesyn!-Nogle gange virker gråtone mere “dramatisk”. Her er en gråtone udgave fra i går, men her behandlet i AviStack som jeg somme tider bruger istedet for Autostakkert.Striberne er der desværre stadig!
Lidt mørk men detaljeret.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'AR 2645' er lukket for nye svar.