› Fora › ASTRO-FORUM › OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI › April måne
- Dette emne har 12 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 11 måneder siden af johnni. This post has been viewed 387 timesgade. This post has been viewed 387 times
-
ForfatterIndlæg
-
5. april 2009 kl. 21:57 #14622
palle.b.Deltager- Nova
I mangel af et månefilter begav jeg mig ud her til aften for at få kikket lidt på den gl. måne
der pryder himlen for tiden ( man kan nærmest ikke se andet ) Og det var nu en ganskegod oplevelse ind til omkring 21:15 hvor himlen blev mørk og dermed månen alt for stærk. Altså ud og kik inden det bliver mørkt. så kan man jo hygge sig med lidt krater kikning————– ALTSÅ ud og kik i skumringen det er godt for sådan nogle som os ————-6. april 2009 kl. 01:25 #14637
pbm77- Moon
Var også ude at kigge på den her til aften (dog da der var mørkt, så er kontrasten bedre). Seeingen var god og fik med min lille 80mm set alle de små kratere i Calvius der er i Rükl’s ”Atlas of the Moon” undtagen to. Saturn stod også fint og roligt.
Meget bedre end den anden aften hvor jeg havde 12” ude for at kigge på den. Da det endelig var kølet ned kom tågen væltende i stor mængder og gjorde det håbløs at se noget.
For resten: et månefilter er ikke nødvendigt for at se på månen i mørke. Øjnene kan på ingen måder tage skade af lyset fra den.
6. april 2009 kl. 12:03 #14651
outlookDeltager- Super Nova
Jeg optog lige et par closeup billeder af Luna i aftes bare for at se hvordan de tager sig ud ved ca. 400-500x forstørrelse for at sætte en sammenligning med et 9 mm okular og en 8″ SCT barlowet 2x, altså ved f/20. Billederne, ca. 300 frames er kun behandlet i Registax. Seeing’en var til tider ret god i disen. Her et parti af månen ved den nordlige rand:
Og her Copernikus og omgivelser, også kaldet Månens konge:Og her Sinus Iridum, Regnbuebugten ved Mare Imbrium:Og her Claudius med Thyco og omgivelser:Og her endelig Plato.Et par af billederne kunne nok også være lidt bedre fokuseret, men kan også skyldes at jeg ikke har udvalgt de bedste frames, men blot behandlet dem i en pærevælling. Kameraet var et OpticStar PM130 1280×1024 1/2″ cmos planet kamera indstillet til ca. 5,5 fps.outlook 2009-04-08 14:00:29
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting6. april 2009 kl. 15:58 #14664
palle.b.Deltager- Nova
pbm77 wrote:
For resten: et månefilter er ikke nødvendigt for at se på månen i mørke. Øjnene kan på ingen måder tage skade af lyset fra den.Næ Nej er nu ikke bange for at få ødelagt synet, men det er ganske ubehageligt (syntes jeg), har før prøvet en 60mm det gav ingen problemer. Men 4″ er for kraftig selv med 6mm okular, – igen efter min mening….6. april 2009 kl. 18:37 #14675
bwinklerDeltager- Nova
Hej Palle
Ja det er dog noget mere behageligt at se på Månen live, når det foregår med et videokamera og en god monitor, samtidig kan man jo optage små avi-filer og lave billeder med f.eks. Registax. Mine egne øjne er ikke så gode, så jeg kikker næsten aldrig direkte i okularet, kun til justeringer, faktisk. Her er et par billeder fra forleden dag, optaget med mewlon210 + 4xbarlow(ffc) + mintron256 lowlight videokamera. Posidonius og Theophilus kraterne.6. april 2009 kl. 19:03 #14678
bwinklerDeltager- Nova
Her er et billed af Copernicus fra i går aftes (5 april) og jeg synes at man har mere tid til at se alle detaljer når man har et færdigt billed foran sig!!
6. april 2009 kl. 20:30 #14684
palle.b.Deltager- Nova
JA det er nu ganske fasinerende, selv om det nok ikke er sansyndeligt at man ser noget nyt der oppe.. !
Men det er nu en dejlig form for “tidsspilde”6. april 2009 kl. 21:10 #14693
mstauningDeltager- Black Hole
Bjarne – du må meget gerne pege dem ud for mig på mit billede… Kan slet ikke finde nogle af dem på mit
6. april 2009 kl. 23:14 #14700
bwinklerDeltager- Nova
Hej Michael
Du er nødt til at have et lille program over MånenJeg benytter et program der viser Månen med alle kratere beskrevet samt billeder der kan kaldes frem, optaget af de forskellige månesatelitter,det er gratis, men jeg kunne ikke lige nu finde adressen på google. Det benytter jeg når jeg fotograferer idet halvdelen af skærmen er dette program og den anden halvdel er det levende billede fra kameraet. Jeg flytter så med computeren teleskopet fra krater til krater, idet jeg følger med på måneprogrammet og så giver jeg hver film(billed) det navn jeg står på, så kan jeg finde alle billederne igen. Her er et sammensat billed af Clavius fra igår aftes, sat sammen af fire del-billeder.6. april 2009 kl. 23:17 #14701
bwinklerDeltager- Nova
6. april 2009 kl. 23:45 #14703
astrojensenDeltager- Neutron star
Jeg vil også være med!
Her er et billede jeg tog for et par dage siden, med min Zeiss A 85/1600mm apokromat, monteret på en modificeret EQ-6. Kameraet er et Logitech quickcam, styret med K3CCDTools og AVI’en er behandlet meget ukyndigt i RegiStax. Teleskopet er fra 1903, så man behøver skam ikke et topmoderne teleskop, for at tage et par månebilleder.
Clear skies!
Thomas, Bornholm
Astrojensen 2009-04-06 23:47:31 7. april 2009 kl. 00:11 #14704
astrojensenDeltager- Neutron star
Her er et andet et, taget et par dage før. Teleskop og udstyr, det samme som det første billede. Dette er det allerførste billede jeg tog med webcam gennem 85mm’eren. Det er dog ikke mit første webcambillede overhovedet, og jeg har taget en del afokal-fotos med gammeldags kemi-film, der skam ikke blev helt dårlige, men det her slår alt, der tidligere er blevet taget af månebilleder gennem 85mm’erens 106-årige historie. Det ved jeg med sikkerhed, for jeg har kendt den tidligere ejer.
Thomas, Bornholm
Astrojensen 2009-04-07 00:26:19 8. april 2009 kl. 14:11 #14750
johnni.gade- Giant
rigtig cool krater billeder!
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'April måne' er lukket for nye svar.