APM ED152 f8 m.m.

Fora ASTRO-FORUM KØB & SALG, FORHANDLERNYT APM ED152 f8 m.m.

• Dette emne har 11 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 4 år, 9 måneder siden af natteravn. This post has been viewed 1432 times
Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Forfatter

natteravn
    Deltager
      • Main Sequence

Hej, sælger denne APM 152 f8 doublet refraktor inkl. kuffert med 3 stk. APM 100 gr okularer, 20mm, 9mm og 5mm. 1stk Televue 2x Barlow og 1 stk ES 2″ spejldiagonal. Se billede.
      Refraktoren og okularerne er købt for ca. 1 år siden. Har været ude 4-5 gange sidste år.
      Jeg må desværre erkende at have mistet for meget af interessen for hobbyen og dermed lysten til at bruge teleskopet, hvilket betyder at det hele står og samler støv.
      Sælger det hele samlet for højeste acceptable bud.
      Jeg ved godt at du gerne vil gøre et godt køb, det vil vi alle så hold dig ikke tilbage men BYD 😀 “Ret forbeholdes dog til at acceptere buddet”

PS: Refraktoren har en tynd lang men svag rids i tubus som skyldes dugkappens friktionsskrue. Ridsen er ikke gået igennem lakken og ses kun hvis man ved det. Der er efterfølgende ilagt et stykke teflon imellem skruen og tubus.

Mvh. Rodi Oetzel
      Tlf: 61770109

natteravn
      Deltager
        • Main Sequence

Kuffert med okularer og APM 152 kan også købes hver for sig.
        Slet ingen som er interesseret??
        Enestående chance for et rigtig godt køb. Så kom med et bud 🙂
        Udstyret fejler absolut intet udover den nævnte rids i tubus. Alt kan self. ses og afprøves også under stjerneklar himmel ved aftale.

Torben Taustrup
        Admin
          • Neutron star

Hej Rodi

Er det ikke en f:7,9?
          Hvordan gengiver den planeter? Er der synlig farvespredning?

EDIT:
          Nå, jeg fandt denne test. Det lader til at være et fremragende instrument.

https://www.cloudynights.com/articles/cat/user-reviews/first-impressions-of-the-lunt-152mm-f8-ed-apo-r2889

mvh
          Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

natteravn
          Deltager
            • Main Sequence

Hej Torben,
            Har først set dit indlæg nu.
            Jo det er vist en f7,9 for at være præcis. Jeg har slet ikke observeret ret meget med den. En 4-5 gange sidste år. Det blev dengang hovedsageligt til Mars observation og et par gange Uranus og Neptun. De to sidste var for fjerne til at jeg kunne se detaljer. Man kunne ane kuløren og planetskiven som værende lidt større i udstrækning som en stjerne.

Månen har jeg kigget på et par gange men uroen i atmosfæren gjorde det umuligt at se fine detaljer.

Mars viste tydelig konturer trods en elevation imellem 10-15 grader og dertil en del turbolens. Det sys jeg var imponerende. Galakser et par gange, men igen så var forholdende ikke ideelle. Kuglehobe og Tåger så godt ud.

Meget mere kan jeg ikke rigtig sige om det. Ingen tvivl om at det er et godt teleskop og man får rigtig meget for pengene.

En evt. køber er nød til at afhente, tilgengæld kan det afprøves hvis vejret tillader det.

Test raporten fra Apm siger strehl 0.94

Farvespredningen er ubetydeligt efter min mening til visuel brug.

Vh Rodi Oetzel

Torben Taustrup
            Admin
              • Neutron star

Hej Rodi

Hvis du vil have besked om nye indlæg, så husk at sætte flueben i boksen nederst.

Jeg kan se, at listeprisen er ca. 21.000 kr., men åbningen på 152 mm gør, at man til gengæld har et instrument, der kan bruges både til deepsky og planetobservation.

mvh
              Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

natteravn
              Deltager
                • Main Sequence

Hej igen, Tak for tippet angående besked om nye indlæg. Den boks havde jeg ikke set 🙂
                Vh Rodi

Henrik Bjørslev Andersen
                Deltager
                  • Asteroid

Hej Rodi.

Måske kunne jeg være interesseret i 2 okularer, hvis du vil sælge dem separat, dine 20mm og 9mm okularer. Hvor i landet bor du?

Hilsen Henrik.

natteravn
                  Deltager
                    • Main Sequence

Hej Henrik, jeg bor på Sydals, lige uden for Sønderborg.
                    Vh Rodi

Henrik Bjørslev Andersen
                    Deltager
                      • Asteroid

UPS, så kommer jeg nok ikke lige forbi for at prøve dem, jeg bor selv i Nordsjælland. Men er du villig til at sælge bare de 2 okularer, eller vil du helst sælge hele kufferten samlet? De fleste købere til sådant et teleskop har nok en del okularer i forvejen, så det er nok en fordel at splitte det op. Ring evt. på 28 30 18 88.

Hilsen Henrik.

natteravn
                      Deltager
                        • Main Sequence

Hej Henrik,
                        Jeg har jo også skrevet at kufferten med okular og teleskop kan købes hver for sig.
                        Jeg er ikke meget for at splitte yderligere op, feks. okularkufferten. Men det kommer self. an på hvad du vil gi for de TO okular?
                        Vh Rodi

Henrik Bjørslev Andersen
                        Deltager
                          • Asteroid

Hej Rodi.

Det er jo ikke sådan, at jeg slet ikke kan bruge de resterende dele, det er bare de 2 okularer, der lige passer ind i min samling. Men det kommer selvfølgelig an på prisen for det hele, har du et rigtigt godt tilbud, hvis jeg nu køber hele kufferten?

Hilsen Henrik.

natteravn
                          Deltager
                            • Main Sequence

SOLGT: Okularkuffert med indhold.
                            Apm 6″ ‘eren er stadigvæk til salg.

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
                          • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.